Inlägg från: Anonym (Student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Student)

Studentmössan

Hej! Jag ska beställa min studentmössa och antingen blir den 596 kronor eller 715 beroende på om jag ska ha metallinitialer på baksidan av mössan.

Jag har valt att ha plastskärm, för jag tror inte det är så farligt fult som vissa påstår... Men vad tycker/tror ni?
    Undrar även hur mycket er kostar eller kostade? För jag känner att min är lite dyr för att ha plastskärm och inte vara av den bästa kvalitén

>En fråga till som jag gärna skulle vilja ha besvarad, är om ni tycker det är fult om man har mycket text på framsidan? Tycker ni det räcker med För * Efternamn? Jag ska ha År Förnamn * Skola Linje - blir det för mycket tror ni?

Posta gärna bild på er! :) 
    tacksam för svar 

• Svar på tråden Studentmössan
  • Anonym (Student)

har någon beställt härifrån?
    www.b2student.se/cap 
    För det blir väldigt billigt totalt... 

Vågar man chansa? 

• Anonym (Student)
    Bambi07 skrev 2013-02-16 20:01:04 följande:
    Ingen aning om vad min kostade trots att det inte var så länge sedan. Men någonstans mellan 500-800 kronor. Jag har mitt namn på ena sidan och mitt program på andra sidan, broderat. Baktill på mössan har jag året i metallbokstäver.

Det kanske betyder jättemycket nu att ha alla coola extraval som finns, men nu lite mer än två år efter kommer man inte ens ihåg vilka val som fanns.
    Jo, förstår det, det är inte viktigt egentligen men jag tänker att jag vill ha den så fin som möjligt för ett sådant bra pris som möjligt ...
    Vet inte om det är värt att chansa på en randomhemsida :( är så stressad 
  • Anonym (Student)
    Elin 885 skrev 2013-02-16 20:10:37 följande:
    skippa mössan då, det är ju ett alternativ.
    tänkte göra det först men jag hade sparat till studentkläder och så.
    nej mina föräldrar betalade varken mössa eller kläder.....varför skulle dom?
    de betalade min raggarbil som jag åkte i, men det var det enda, och så mat och dryck på mottagningen såklart.
    Har möjlighet att ta ett dyrt alternativ men vill ha billigt på grund av att det bara är en mössa som jag kommer ha på mig en gång :) har alltid velat se fin ut på studenten och då särskilt med mössan på
    hade dock känts skönt att inte bry dig såhär mycket 
    Elin 885 skrev 2013-02-16 20:16:31 följande:
    oj det var dyrt, måste tagit en del månader att spara ihop till allt, eller du kanske jobbade extra? =).
    Men man får ju studiebidraget på 1050 kronor...? Om man sparar i två månader så räcker det itll mössan och blir över, eller hur?
     Det är ju grundskolematematik
  • Anonym (Student)
    Elin 885 skrev 2013-02-16 20:29:59 följande:
    jo men det är ju massor med annat som ska betalas med det också, så som hygien, kläder, påladdning till mobilen, smink, ytterkläder, skor, vinterskor, anteckningsmaterial osv.
    anteckningsmaterial kostar inte mer än max 100 kronor för ett år, om ens det. Hygienen sköts gemensamt med familjen... Ibland köper jag eget schampo m.m. men jag bor bara med pappa så pengar är inget problem.
    Har abonnemang som jag inte beöver betala själv och smink köper jag på rea. ett par skor per årstid räcker.

Varför ska man inte ha råd med studentmössan om man inte är slösaktig? 
  • Anonym (Student)
    spermadonator skrev 2013-02-16 21:41:12 följande:
    Du använder studentmössan en gång i livet så om priset är en avgörande faktor, köp den billigaste mössa du kan hitta. Eller ännu "värre", låna en från någon som gick ut förra året. Tycker man att 600-700 är mycket pengar så finns det absolut ingen anledning att gå och köpa en studentmössa som du aldrig mer kommer att använda sedan...
    vill visa den som ett minne för exvis mina barn, eftersom att jag inte har kvar ngot från min barndom. sen vill jag att den ska se personlig och fin ut :) är bara rädd för att jag lägger ned mkt engar på en besvikelse, därav tråden.
  • Anonym (Student)
    Thotis90 skrev 2013-02-16 21:57:22 följande:

Här har du min studentmössa. Den har en detalj i nacken som inte syns på bild, årtalet som jag tog studenten. Mössan kostade lite över 500:-.

gud så fin! var beställde du den ifrån? men det ser ut som en lunda-modell för uppsala är mer tratt-formad, eller hur?
  • Anonym (Student)
    Bambi07 skrev 2013-02-16 21:29:37 följande:
    Haha nu tog jag faktiskt fram min för att kolla. Året i metallbokstäver på baksidan, skolans namn "graverat" (det är inte broderat men inpräntat i tyget typ) precis ovanför årtalet, läderskärm och så namn + programnamn på framsidan. Mitt program tillhörde ingen särskild gren så bandet är i guld. Jag vet att jag valde till en "diamantblomma" men när den väl kom tyckte jag att den blågula blomman som redan satt på var snyggast.

Har ju ingen räkning kvar men mamma betalade både mössan och studentoverallen (tror man bara har det i Stockholm, har i alla fall inte hört om det någon annanstans men kan ha fel).
    får man två kokarder? alltså den blågula också? :O som en reserv?
    men om du hade alla dem tillvalen kan din mössa inte blivit så billig 
  • Anonym (Student)
    Feltryck01 skrev 2013-02-16 22:03:54 följande:
    Jag kan väl komma med en snabb input. Jag tog en ganska enkel mössa, utan band osv, typ som Louises mössa, fast utan något i nacken. Det enda jag betalade extra för var en annan färg på stenen fram (men i tyg, för jag tycker att den i metall är riktigt ful) och en mediapin. Men fan vad jag ångrar att jag inte pimpade den lite med ett band eller så.
    Om du har möjlighet, tänk så lite som möjligt på pengar. Studenten tar du bara en gång. Jag fick låna ett mössöverdrag och det är värt att lägga pengar på!
    Vad ska man med mössöverdrag till? för att den inte ska bli smutsig lr?
    Thotis90 skrev 2013-02-16 22:08:25 följande:
    Vi beställde våra mössor ifrån www.abcgruppen.se/
    Okej, tack! :)
  • Anonym (Student)
    Thotis90 skrev 2013-02-16 22:34:42 följande:
    Du kan ha mössöverdrag som skydd för smuts och fukt (bl.a. regn)
    tänker ta en plastpåse :D eller plastfolie haha
    Bambi07 skrev 2013-02-16 22:14:13 följande:
    Man får ju den som ingår, alltså en i tyg med blå plupp och gula blad runt omkring. Den satt fast på mössan när jag fick den. Sedan köpte jag till en metallkokard, en nästan likadan som Thotis90 har på sin på bilden hon lade in. Jag tyckte dock att den var lite för shiny och valde att behålla den i tyg på min. Vi beställde också våra mössor från abcgruppen.

Som sagt, jag har ingen aning om vad min mössa kostade till slut. Min är likadan som Thotis90 på framsidan, förutom att jag har ett band mellan det svarta och det vita och att jag har skolans namn ingraverat + metallsiffror på baksidan. Om hennes kostade lite över 500 kanske min kostade 600-700 kronor...? Ungefär.

Vad var för shiny?
    Minns du varifrån du beställde din?

Förresten: är det något som har erfarenhet av mössor med PLASTSKÄRM? Funderar nämligen på en sådan
  • Anonym (Student)
    Lisaa87 skrev 2013-02-17 10:09:58 följande:
    Jag har plastskärm, det blev jättefint =) Kan lägga upp ett kort på den senare idag =).
    Snälla, lägg ut bild! Skulle uppskatta det väldigt mycket! Jag tycker det ser helt ok/fint ut men alla i min närhet är spektiska till det... De säger främst att det ser superbilligt ut och dessutom väldigt fult. Jag tycker inte alls det är så fult sm de beskriver det :( har googlat på bilder och inte ändrat åsikt... Tycker dock det är mer passande med annat material än just plast som sitter ihop med mössan men frågan om det är fult med plastskärm eller inte, är ju en fråga som jag personligen vill besvara med ett Nej

Men lägg gärna ut en bild så fort som möjligt! :D 
Svar på tråden Studentmössan