• Bambi07

Studentmössan

Ingen aning om vad min kostade trots att det inte var så länge sedan. Men någonstans mellan 500-800 kronor. Jag har mitt namn på ena sidan och mitt program på andra sidan, broderat. Baktill på mössan har jag året i metallbokstäver.

Det kanske betyder jättemycket nu att ha alla coola extraval som finns, men nu lite mer än två år efter kommer man inte ens ihåg vilka val som fanns.

• Bambi07

Haha nu tog jag faktiskt fram min för att kolla. Året i metallbokstäver på baksidan, skolans namn "graverat" (det är inte broderat men inpräntat i tyget typ) precis ovanför årtalet, läderskärm och så namn + programnamn på framsidan. Mitt program tillhörde ingen särskild gren så bandet är i guld. Jag vet att jag valde till en "diamantblomma" men när den väl kom tyckte jag att den blågula blomman som redan satt på var snyggast.

Har ju ingen räkning kvar men mamma betalade både mössan och studentoverallen (tror man bara har det i Stockholm, har i alla fall inte hört om det någon annanstans men kan ha fel).

• Bambi07
    Lisaa87 skrev 2013-02-16 21:26:28 följande:
    Låter väldigt dyrt tycker jag! Jag tog studenten för 5 år sedan och min kostade 250-300 har jag för mig. Hade plastskärm och det blev bra, visste inte ens att det fanns andra alternativ?
    Tycker det låter mycket att skriva både namn, år, skola och linje. Kanske blir för plottrigt? Kanske räcker med namn och år?
    Året efter jag tog studenten införde de kameror. Alltså fästes en liten kamera i blomrosetten längst fram och filmade hela studenten åt en. Väldigt onödigt men roligt!
  • Bambi07
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 21:43:39 följande:
    vill visa den som ett minne för exvis mina barn, eftersom att jag inte har kvar ngot från min barndom. sen vill jag att den ska se personlig och fin ut :) är bara rädd för att jag lägger ned mkt engar på en besvikelse, därav tråden.
    Så länge du inte köper en massa extra fjantgrejer (då menar jag typ inbyggd kamera) så tror jag inte att du kommer att bli besviken. Vill du att den ska hålla längre så skulle jag köra på läderskärm. Har som sagt ingen uppfattning om prisskillnaderna men grundpriset är väl ganska högt redan och extragrejerna kostar väl 20-50 kr/styck och det är de oftast värda! :)
  • Bambi07
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 22:07:04 följande:
    får man två kokarder? alltså den blågula också? :O som en reserv?
    men om du hade alla dem tillvalen kan din mössa inte blivit så billig 
    Man får ju den som ingår, alltså en i tyg med blå plupp och gula blad runt omkring. Den satt fast på mössan när jag fick den. Sedan köpte jag till en metallkokard, en nästan likadan som Thotis90 har på sin på bilden hon lade in. Jag tyckte dock att den var lite för shiny och valde att behålla den i tyg på min. Vi beställde också våra mössor från abcgruppen.

Som sagt, jag har ingen aning om vad min mössa kostade till slut. Min är likadan som Thotis90 på framsidan, förutom att jag har ett band mellan det svarta och det vita och att jag har skolans namn ingraverat + metallsiffror på baksidan. Om hennes kostade lite över 500 kanske min kostade 600-700 kronor...? Ungefär.
  • Bambi07
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 23:32:50 följande:
    tänker ta en plastpåse :D eller plastfolie haha

Vad var för shiny?
    Minns du varifrån du beställde din?

Förresten: är det något som har erfarenhet av mössor med PLASTSKÄRM? Funderar nämligen på en sådan
    Den där metallkokarden (en sådan som finns på bilden här ovanför) tyckte jag såg lite för mycket ut för mig. Jag beställde min från abcgruppen TROR jag. De var i vår skola och klassen satt tillsammans och beställde.
  • Bambi07
    Elin 885 skrev 2013-02-17 13:58:37 följande:
    fast måste man åka flak då? jag tycker mest att det såg klaustrofobiskt ut. speciellt eftersom jag heller inte dricker alkohol. jag hade blivit skitsur om någon hade sprutat ned mina kläder och mig.
    Jag drack ingenting på flaket och innan bytte man om från sina fina studentkläder till kläder som ändå skulle slängas efter flaket. Det var superkul :)
  • Bambi07
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:06:34 följande:
    hm ja en del tkr kanske det.
    men det sker ju lätt olyckor i sådanna flak, för att inte tala om alla flak som åker in till stan och blockerar, t ex ovanför plattan i sthlm, vid fontänen. att inte kunna gå av när man vill, att fulla människor knuffas och puttas (säkert inte med flit men ändå), huh!
    Elin 885 skrev 2013-02-17 14:07:41 följande:
    här används kläderna tills de är utslitna och slängs då, men det var kanske gamla och utslitna kläder du hade?
    Det har man ju börjat begränsa nu på senare år, att man inte får köra på såna trafikerade vägar eftersom det kan hända olyckor och folk inte alltid kan sköta sig. På vårt flak tror jag inte det var någon som var full, några hade druckit men var inte synbart fulla. Ett annat flak bakom oss blev dock stoppade och fick sluta sin färd tidigare eftersom de inte skötte sig. Åtminstone här sker det under ganska ordnade former.

Underkläderna var gamla, utslitna och skulle slängas ändå, men jag tror jag köpte shorts + linne på någon rea bara för att ha på flaket så det blev inte särskilt dyrt.

Svar på tråden Studentmössan