Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Studentmössan

skippa mössan då, det är ju ett alternativ.
    tänkte göra det först men jag hade sparat till studentkläder och så.
    nej mina föräldrar betalade varken mössa eller kläder.....varför skulle dom?
    de betalade min raggarbil som jag åkte i, men det var det enda, och så mat och dryck på mottagningen såklart.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    kossan skrev 2013-02-16 20:15:07 följande:
    Tog studenten förra året min mössa gick på ca 800! Jag valde läderskärm för jag ville ha det vid fotograferingar och så, plastskärmen blänker mycket mer och ser mer b-ig ut! ;)

Men smaken är som baken, jag kände att det ändå var så dyrt så då kunde jag lika gärna lägga till läderskärm!

Jag hade mitt namn och linje! På baksidan stod mitt gymnasium broderat på själva mössan, inte på den svarta kanten! Jag var jättenöjd, och jag känner att det var värt dom pengarna för man tar ju som sagt bara studenten en gång! :D
    oj det var dyrt, måste tagit en del månader att spara ihop till allt, eller du kanske jobbade extra? =).
  • Elin 885
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 20:27:13 följande:
    Har möjlighet att ta ett dyrt alternativ men vill ha billigt på grund av att det bara är en mössa som jag kommer ha på mig en gång :) har alltid velat se fin ut på studenten och då särskilt med mössan på
    hade dock känts skönt att inte bry dig såhär mycket 

Men man får ju studiebidraget på 1050 kronor...? Om man sparar i två månader så räcker det itll mössan och blir över, eller hur?
     Det är ju grundskolematematik
    jo men det är ju massor med annat som ska betalas med det också, så som hygien, kläder, påladdning till mobilen, smink, ytterkläder, skor, vinterskor, anteckningsmaterial osv.
  • Elin 885
    Anonym (Student) skrev 2013-02-16 21:20:54 följande:
    anteckningsmaterial kostar inte mer än max 100 kronor för ett år, om ens det. Hygienen sköts gemensamt med familjen... Ibland köper jag eget schampo m.m. men jag bor bara med pappa så pengar är inget problem.
    Har abonnemang som jag inte beöver betala själv och smink köper jag på rea. ett par skor per årstid räcker.

Varför ska man inte ha råd med studentmössan om man inte är slösaktig? 
    jag sägr inte om att du inte har råd, jag säger bara att för mig så var det mkt som studiebidraget skulle räcka till. jag hade ett kollegieblock per kurs t ex och det är inte billigt, men det behövdes för att hålla ordning och reda, samt pennor är inte billigt det heller.
    nåja.
    jag hade studentmössa som alla andra, men jag tycker ändå att det är dyrt för en mössa =).
  • Elin 885
    Anonym (Buss-Åke) skrev 2013-02-17 12:11:43 följande:
    Student-mössa, det mest överskattade plagget ever! Nåt man betalar hutlösa summor pengar för, och använder en gång... Och det bara för att fira att man .... ja, vadå, lyckats ta sig igenom lekstugan som kallas gymnasium... Återkom när ni har en examen från högskolan.
    hm lekstuga säger du...ja jag var i alla fall inte ledig under ett enda lov eller en enda helg under hela gymnasietiden, för då var jag tvungen att plugga.

• Elin 885
    kossan skrev 2013-02-16 22:14:19 följande:
    Elin 885 ja jag jobbade extra! ;) men de flesta i min klass betalade mellan 600-800 kronor! Så det har blivit dyrt med studentmössor, företagen har upptäckt att det går att tjäna pengar på det! ;) men det jag ville komma fram till att jag hade inte så mycket extra tillval utan jag valde en mössa av bättre kvalité istället och det var jag nöjd med! :D
    jo de är svindyra, våra kostade 400kr tror jag, vilket var mkt pengar då, det är 9 år sedan nu =).
  • Elin 885
    Feltryck01 skrev 2013-02-16 23:53:15 följande:
    TS, överdrag är bra om man ska åka flak. Det gjorde jag och var helt DRÄNK i öl efteråt, men min mössa höll sig fin :D min sambos ser ut som att någon spytt på den...
    fast måste man åka flak då? jag tycker mest att det såg klaustrofobiskt ut. speciellt eftersom jag heller inte dricker alkohol. jag hade blivit skitsur om någon hade sprutat ned mina kläder och mig.
  • Elin 885
    Bambi07 skrev 2013-02-17 14:04:08 följande:
    Jag drack ingenting på flaket och innan bytte man om från sina fina studentkläder till kläder som ändå skulle slängas efter flaket. Det var superkul :)
    hm ja en del tkr kanske det.
    men det sker ju lätt olyckor i sådanna flak, för att inte tala om alla flak som åker in till stan och blockerar, t ex ovanför plattan i sthlm, vid fontänen. att inte kunna gå av när man vill, att fulla människor knuffas och puttas (säkert inte med flit men ändå), huh!
  • Elin 885
    Bambi07 skrev 2013-02-17 14:04:08 följande:
    Jag drack ingenting på flaket och innan bytte man om från sina fina studentkläder till kläder som ändå skulle slängas efter flaket. Det var superkul :)
    här används kläderna tills de är utslitna och slängs då, men det var kanske gamla och utslitna kläder du hade?
  • Elin 885
    Bambi07 skrev 2013-02-17 14:11:51 följande:
    Det har man ju börjat begränsa nu på senare år, att man inte får köra på såna trafikerade vägar eftersom det kan hända olyckor och folk inte alltid kan sköta sig. På vårt flak tror jag inte det var någon som var full, några hade druckit men var inte synbart fulla. Ett annat flak bakom oss blev dock stoppade och fick sluta sin färd tidigare eftersom de inte skötte sig. Åtminstone här sker det under ganska ordnade former.

Underkläderna var gamla, utslitna och skulle slängas ändå, men jag tror jag köpte shorts + linne på någon rea bara för att ha på flaket så det blev inte särskilt dyrt.

ah ok.
    jag åkte raggarbil =).
  • Elin 885
    xMariax skrev 2013-02-17 14:18:15 följande:
    Min studentmössa kostar 1007:- Då valde jag den näst dyraste modellen hos abcgruppen och div. tillbehör så jag tycker inte det är så farligt.. Mina föräldrar ville betala den som studentpresent så jag får min drömmössa. Annars hade den nog hamnat på ca 700-800.. Min svägerskas mössa kommer kosta 2700:- med alla tillbehör hon vill ha.. (Kläder och sånt medräknat)
    jösses, hur länge har hon sparat då?.
  • Elin 885
    Feltryck01 skrev 2013-02-17 14:28:32 följande:
    Visst kan man avstå från det om man vill. Jag tyckte det var jäkligt kul och en del av studenten, men det är ju olika. Jag hade på mig väldigt gamla och slitna kläder som slängdes på en gång efteråt! Raggarbil åkte jag till balen några dagar innan Glad
    vi hade ingen studentbal.
    det var jag och en kompis som delade på raggarbilen, den kostade ändå 6000kr så våra föräldrar betalade hälften var, dvs 3000kr per familj. hutlösa pengar egentligen.
  • Elin 885
    Lisaa87 skrev 2013-02-17 14:34:35 följande:
    Dyrt! En i vår klass fixade flaket så det var gratis =)
    Mössan kostade cirka 300, klänningen 500. Tog ett par gamla skor. Jag är ganska snål av mig och gillar inte att lägga pengar på sånt :P
    Tycker det är sån press att man måste ha en mössa för 1000 kr och en klänning för 3000. Helst ska man gå till frisör och stylist och fixa hår och smink. Blir mycket pengar för familjen.
    ja eller hur!
    vi hade bal i nian och där var det några som hade gjort just så, gått till frisör och donat och grejjat.
    jag köpte min klänningen begagnad för 500kr och hade ett par gamla skor till, sminkade mig själv och satte upp håret. hade dock extremt kort hår då som jag kammade bak och sen hade jag köpt löshår som jag gjorde en festfrisyr av. min mamma betalade inte en krona.

jag kommer köra lika med mina barn, ser inte nödvändigheten till att jag ska betala sånt. men en halv raggarbil kan jag bjussa på =),
  • Elin 885
    Feltryck01 skrev 2013-02-17 14:52:13 följande:
    6000!!! Ja det var redigt dyrt!!
    jo.
    dock inte så ovanligt efter vad jag förstår.
    min mamma ville betala det, och jag sa inte nej.
    men jag krävde aldrig att hon skulle betala. dock så fick hon nästan betala alla de 3000kronorna själv eftersom min pappa inte sa sig ha råd.
Svar på tråden Studentmössan