Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

För gammal för att plugga?

AngieT skrev 2013-02-16 20:47:36 följande:
    Maybe, men har man en dröm att bli läkare så tycker jag man ska kunna köra, även om man är 45+.
    Skulle kunna vara så om man betalade för studierna själv i så fall. Läkarutbildningen är bland det dyraste som finns i Sverige och det är inte ok att köra bara för att man vill förverkliga sina drömmar.
    Tack och lov att det finns åldersgräns nu för tiden på läkarlinjen och det är just av den anledningen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 20:52:07 följande:
    Vi tycker inte samma sak då. Har man skattat hela sitt liv och bestämmer sig för att sadla om när man är 45 så tycker jag att man ska ha rätt till det.
    Att man betalat skatt tidigare är irrelevant för med ditt resonemang kan höginkomsttagare göra vad de vill med det argumentet. Det är ur ett samhällsperspektiv inte ett hållbart resonemang.
  • Regnig måndag
    Vi tycker inte samma sak då. Har man skattat hela sitt liv och bestämmer sig för att sadla om när man är 45 så tycker jag att man ska ha rätt till det.
    Glömde:

Självklart har man rätt att sadla om och det finns minst en miljon andra saker man kan göra.
  • Regnig måndag
    Ju mer jag tänker på det desto mer knasigt blir det.
    Så om jag vill sadla om och bli konstnär vid 45 så har jag rätt att göra det i minst 10 år med socialbidrag. Kostnaden blir nämligen samma för staten och jag som konstnär kan liksom den åldriga läkaren bli väldigt produktiv för staten...

Jag har ju rätt att sadla om menar jag sen var det ju ointressant vad det kostar staten...
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 20:59:50 följande:
    Ja, why not. Go for it.
    Nu var det inte det som var poängen utan den att det kostar samhället en massa. Så du tycker inte att det är fel på att sluta jobba och leva på socialbidrag bara för att man tidigare har betalat skatt?
    Ok, då vet vi det.
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:04:52 följande:
    Varför stör det dig att jag anser att man ska ha rättigheter? Jag anser att man ska kunna bli läkare om man vill det, även om man är 45 bast, so what?
    Du har sagt det 10 gånger nu. Tror du verkligen att vi missat det?
    I samband med ditt resonemang drog jag det vidare det du kallar "rättigheter". Kan du besvara det nu?

Ser du inget fel med att säga upp sig och leva på staten bara för att man kan, för att man vill förverkliga sina drömmar eller är det bara läkare det gäller?
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:09:13 följande:
    Det beror väl på vad för drömmar, eller hur? Är drömmen att skaffa ett nytt jobb och fortsätta betala skatt när man är klar, så ja. Är drömmen att gå hemma för alltid, så nej?
    Jag har skrvit det några hgånger och jag ska inte behöva älta det fler gånger.
    Kan du bemöta det nu då?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-16 21:11:25 följande:
    Rätten till studiestöd minskar från att man är 45, så man kan helt enkelt inte "leva på staten" på samma sätt som en yngre person.
    Utbildningen kostar 1 miljon, det har inget med studiestöd att göra. Staten betalar utbildningen om du inte söker dig utomlands och betalar för den.
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:12:49 följande:
    Bemöta vad?:S Om jag tycker att det är okej att leva på soc under tiden man pluggar? JA.
    Men jag har svårt att se en 45 åring leva på soc. Dom flesta i den åldern borde ha sparat ihop en ganska stor summa, stor nog att kunna leva på medan dom pluggar.
    Så mycket var det med ditt prat om att alla har rätt att förverkliga sina drömmar...

Och verklighetsförakring, för du glömmer alla de som inte lever i par, låga boendekostnader etc, dvs en stor del av befolkningsgruppen.

Då vet vi, tomma tunnor skramlar mest har sällan passat bättre.
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:14:25 följande:
    1 miljon är inte så mycket om man jobbat sedan 25 års åldern och bestämmer sig att plugga till läkare när man är 45.
    Vad du betalat i skatt innan är totalt irrelevant, den skatten har gått åt. Vi betalar inte in på ett skattekonot som vi sen kan använda efter eget behag.
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:20:49 följande:
    What? Jag snackar inte om skatt nu. Jag säger att folk sparar. Dom flesta sparar. Du kanske inte gör det, men jag läste ganska nyligen att det är många som har ett ganska rejält sparkonto, fler och mer än vad jag trodde.
    Vad har mitt sparande med det här att göra mer än att du försöker göra det till ett osakligt argument gripet ur luften?

Sluta blanda äpplen med elefanter. Jag har öht inte nämnt vad studenten ska leva av utan bara det faktum att utbildningen kostar en mille. Sen jämförde jag det med att leva på soc i 10 år eftersom kostnaden för staten är ungefär densamma.

Ditt sparande är irrelevant och osakligt. Många har ett rejält sparkonto men desto fler har det inte, du missade den delen.
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:19:09 följande:
    Alla har fortfarande rätt att förverkliga sina drömmar. Jag säger bara att alla 45 åringar som bestämmer sig för att plugga till läkare inte alls kommer behöva gå på soc. Och om dom behöver det, så låt dom göra det.
    Ok, jag fattar.
    Din huvudsakliga ståndpunkt är att man ska hålla mycket hårt på individens rätt oavsett vad det kostar staten eller varför, den rätten går före allt annat.

Jäkla tur att samhället inte funkar så...
  • Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 21:26:20 följande:
    Kräks

Vi har olika syn på det. Jag tycker folk ska få förverkliga sina drömmar, även om det kostar staten pengar. Du håller inte med. Punkt slut.
    Så gullig du är när du sprider spysmileys omkring dig.

Helt klart är att du inte kan diskutera utan kämpar bara om rätten att få ha rätt.
    Your loss.
  • Regnig måndag
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 21:37:18 följande:

Men finns det verkligen det? Jag har inte sett det någonstans men vill gärna se en hänvisning till källan.

Nu handlade det här inte om just den här biten utan om vad som är för gammalt för att det ska vara värt det rent personligen, med tanke på hur mycket man hinner jobba mm. Men om man ska gå loss på hur dyrt det är med studier så fine, alla (unga!) som pluggar till läkare i sverige "gratis" men sedan flyr utomlands för att tjäna mer pengar och sverige får "importera" mängder av läkare och ändå har vi läkarbrist. Eller alla dem som pluggar till bibliotikarie eller kulturvetare eller...tja, hundratals andra utbildningar som visserligen kanske är lika dyra utbildningar men procentuellt sett är det betydligt fler som utbildar sig inom ganska svåra områden där chansen till jobb är mycket liten, vad ska man göra åt dem? Blir jag, el andra som är lite äldre, ut vår läkarlegitimation så är sannolikheten för att vi kommer arbeta inom det mycket stor. Då kommer vi tjäna pengar så att vi bidrar med skatt, vi kommer med större sannolikhet bo kvar i sverige eftersom att vi troligtvis i större utsträckning har rotat oss i sverige med familj, hus mm. Man kan alltid vara kritisk till det mesta men att utmåla äldre studenter till hemska blodsugare bara för att vi kommer arbeta något decennium mindre än de flesta känns lite bittert.
    Att utbilda sig till kulturvetare är inte speciellt dyrt, låt folk hänga med näsan i böckerna om de nu vill utbilda sig till det. Men man kommer inte ifrån att läkarutbildning är speciellt och det kostar mycket mer än annat.
    I övrigt håller jag med dig, svensk utbildningspolitik stinker lika fräscht som en surströmming, den är helt åt helvete i stort...

Sen kan man inte spekulera i framtida arbetsmarknad, det är inte alls längesen det var stort överskott på läkare och de tvingades utomlands för att få jobb. Liknande svängningar har vi sett inom de flesta yrken även de som utlovats med "garanterat jobb". Hur det ser ut om 10 år när du är färdig vet ingen för det handlar om politik och den är inte helt förutsägbar i ett längre perspektiv.  Men visst, beroende på vilket jobb du har idag och vilken specialitet du väljer så har du chans att få jobb trots att åldern då talar mot dig på samma sätt som den gör det i alla yrken.

Så vad du kommer att tjäna och betala i skatt lämnar vi åt framtiden för det går inte att spekulera i.

• Regnig måndag
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 21:47:07 följande:
    Nu ska ju inte jag dra in mig själv i det här när tråden inte skulle handla om det MEN om man ska börja fundera på vad allt kostar och vad jag/äldre studenter kostar staten etc. så kan man ju också räkna in andra saker som staten står för där jag inte kostat många kronor jämfört med andra grupper. Jag har aldrig varit sjuk så att jag krävt sjukvård, utöver det vanliga med vaccinationer och förlossning samt bb när jag föddes. Jag har aldrig missbrukat alkohol el droger och hamnat på behandlingshem (vansinnigt dyrt!), aldrig begått kriminella handlingar och kostat rättegångskostnader och polisinsatser, aldrig varit med om någon olycka el sjukdom så att jag behövt ambulan, har arbetat (betalat skatt) sedan jag gick på högstadiet efter skolan och på helgerna och ändå fått ihop högsta betyg. Jag har aldrig behövt försörjningsstöd eller bostadsbidrag. Listan kan göras lång, det jag menar är att jag rä en ganska billig skattebetalare men visst, min utbildning skulle kosta en del pengar, dock skulle jag inte flytta från sverige eller jobba som hyrläkare eller privat utan vill arbeta som det extremt tråkiga allmänläkare på hälsocentral, det är inte det mest populära så konkurrensen är inte så hård och de flesta skriker efter läkare.
    Hela det här resonemanget går ut på någon form av skattekonto där du ska fritt få välja vad du vill ha "dina" skattepengar till. Eftersom du inte ha varit en belastning på vissa områden så ska du kunna vara det på andra. Så fungerar det inte när man lever i ett samhälle. Man betalar för att samhället ska kunna existera och då kostar en del människor mer (kriminella, sjukvård, barnomsorg, vägar,skolor osv) men det ger inte mig eller dig mer rätt att belasta bara för att vi ska kosta lika mycket som de som kostar mera...
  • Regnig måndag
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 22:20:30 följande:
    Jag menar bara att sån´t är livet, för mig ganska ointressant men eftersom att det togs upp och blev en känslig punkt för dig så ville jag bara påpeka att det inte går att resonera så. Jag har kostat förhållandevis väldigt lite men har aldrig gnällt över att behandlingshemmen är fulla av människor som kostar otroligt mycket och, enligt statistiken, troligtvis aldrig kommer (el iaf inte många av dem) bidra till samhället under deras livstid. En utbildning på en miljon är inte så mycket pengar i det stora hela, några månader på intensiven kostar betydligt mer. Tretusen kulturvetare som aldrig får jobb inom det de studerat kostar mer men jag tycker ändå att de ska få plugga vad de vill.
    vem pratar du med och vem känner att något är känsligt?

Inte kan det vara om eller med mig eftersom jag aergumeneterar och diskuterar om ett samhällsfenomen.
    Däremot ser jag klara projiceringar av dig själv, att du anser att det är känsligt, annars skulle du öht inte nämna det.

En utbildning på en miljon är väldigt mycket pengar eftersom du aldrig kommer att kunna betala tillbaka den, så mycket tjänar du nämligen inte och skatten ska gå till mer än just bara din utbildning.
    Det är med andra ord irrelevant hur mycket du kostat samhället hittills eftersom du inte har något eget skattekonto att ta ifrån.

Vad en kulturvetares utbildning kostar vet jag inte men den är inte speciellt hög. Och de jobbar efteråt, spelar ingen roll att de inte får jobb inom sitt yrke utan att de jobbar, helt ekvivalent med ditt eget resonemang.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-16 22:34:43 följande:
    Men hur menar du nu? En läkare betalar tillbaka inte genom pengarna de tjänar, utan genom samhällsnyttan de gör.

Och hur kan du anse att det är irrelevant hur mycket ts har kostat samhället hittills, men att det är relevant hur mycket hon kostar efter och under sin utbildning?
    Om en läkare är samhällsnyttig eller inte beror i allra högsta grad på specialitet, något som fö gäller alla yrken/utbildningar, få är icke-samhällsnyttiga.

Jag har genomgående pratat om kostnader och inte samhällsnytta i ett bredare perspektiv därför att det är hart när omöjligt att göra vettiga avgränsningar i en sådan diskussion.

Man betalar inte till ett personligt skattekonto som man kan använda efter behag utan för att samhället som sådant ska kunna fungera. Därför betalade man en viss skatt på 1920-talet och en helt annan 100 år senare. Har man betalat mycket 1920 betyder det att samhället då behövde det, det betyder inte att man kan slösa med skatten som 120-åring bara för att man har en massa outnyttjade skattekronor på sitt personliga skattekonto. Därför är det irrelevant.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-16 22:56:01 följande:
    Och då är det också irrelevant att ts väljer att plugga till läkare. Jag förstår verkligen inte hur du menar nu, Regnig måndag. Jag är helt och hållet med om att det inte finns "outnyttjade skattekronor" på ens personliga skattekonto, men just därför är det ju konstigt att ta upp ts utnyttjande av skattemedel som argument. Och var vill du dra gränsen någonstans? Jag kan absolut förstå att man väljer att ha åldersgräns på en utbildning, men nu finns det inte, och då förstår jag inte varför ts ska behöva ge upp sin dröm.
    Nej det är inte irrelevant eftersom hela mitt resonemang är från ett samhällsperspektiv.

Jag har inte sagt att hon ska ge upp sin dröm, din sanning får du lägga i någon annans knä än mitt.  Jag anser inte att det är rätt pga kostnaden. Vill man trots det kan man bekosta utbildningen själv, tex utomlands.
  • Regnig måndag
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 23:07:13 följande:
    Regnig måndag, kan du inte svara på alla frågor?
    Jag svarar på alla frågor men inte igen och igen och igen.

Om du riktar dig till mig utan att ange det kan du inte förvänta dig att jag intuitivt ska förstå att det är just mig du pratar med och inte bara kastar ut ett inlägg rakt ut, i så fall är det troligen obesvarat ja och kommer att vara.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-16 23:10:34 följande:
    Okej, men menar du att ts själv borde låta bli på grund av att det kostar för mycket för staten? Det är så jag tolkar dig nu, och det är den grejen som jag har svårt att förstå.

ts: Jag var jättekorkad och började plugga efter studenten, något jag aldrig vill jobba med (där kan man snacka om förlorade skattepengar...) och har sen hankat mig fram på ströjobb inom vården. Jag är egentligen något av en konstnärssjäl, om man kan säga så om sig själv utan att det låter alldeles för fjantigt, men det verkar ju tyvärr helt omöjligt att leva på det... Och samtidigt, ska man vara realistisk och vill göra någon sorts karriär, är det väl läkare som är det "säkraste" kortet.

Svårt att hänga med som äldre tycker jag definitivt inte. Det svåraste är väl rent socialt, men det tycker jag iofs om alla grupper jag hamnar i.
    Nej det har jag inte sagt, tvärtom.
Svar på tråden För gammal för att plugga?