• bubblish

Ammat med cocilliana i kroppen. Hjälp!!!

Har en fruktansvärd hosta. Tog cocilliana, ca 10ml, kvart över sju, ammade halv åtta till fem över åtta. Har hon tagit skada?
    Jag tänkte helt fel! Blandade ihop det. Det är ju ok att ta cocilliana när man är gravid, men inte när man ammar! Att jag inte tig det säkra före det osäkra och läste bipacksedeln trots att jag trodde jag tänkte rätt. Mår dåligt nu! Men hon verkar ok, sover gott.
    Är orolig inför nattmålet då hon gärna inte tar flaskan.

Hjälp, vad ska jag titta på för symptom på henne? Vågar inte sova nu!

• Svar på tråden Ammat med cocilliana i kroppen. Hjälp!!!
  • cloudberry79

På Janusinfo står det att risken för barnet är måttlig vid enstaka dos, men man bör alltså inte amma när man tagit Cocillana. Man kan ju vid förlossningen få morfinbaserad smärtlindring och den har samma klassificering. Så, enstaka dos är okej, men inte regelbunden användning som jag förstår det. Ring 1177 om du känner att du är orolig så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med en del av oron!

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Oj, det blev dubbelt inklistrat, men man får kopiera och klistra in helt enkelt

• bubblish

Ja, det är kanske bäst jag ringer och rådfrågar. Känner mig så dum! Vill inte att det händer henne något!

• tjej87

Ring och fråga om du är orolig TS så du slipper fundera så mycket :)

• cloudberry79

Jag håller med, ring 1177 om du känner oro, det är ett bra sätt att bli av med oron även om man tror att det är okej.

• Sthlm27

Då man idag både kan få morfin tabletter på bb, samt att det tydligen inte är någon fara att supa och amma, så är det nog lugnt. Väldigt liten mängd (omärkbar) går
    Över i bröstmjölken

Svar på tråden Ammat med cocilliana i kroppen. Hjälp!!!