• Elli 612

Glutenfritt alternativ för Rågsikt?? Vad kan man ta? Hjälp!

Hjälp mig gärna nu att finna något jag kan ersätta Rågsikt med!
    Jag har en dotter som nyligen fått diagnosen Glutenintolerant.

Hennes älsklings bröd var Hönökaka. Det finns inte att köpa glutenfritt så jag tänkte överraska henne med att försöka baka eget sådant. Jag är absolut ingen hejare på att baka, tycker inte så värst mkt om det heller, men vad gör man inte för sin dotter!! Hon är snart 9 år och tycker att detta är jättejobbigt nu.   

Finns inte alls mkt gott bröd för hennes del att köpa färdigt i affärerna, och det som finns är svindyrt!
    Jag har därför tänkt mig att jag ska börja baka så mkt som möjligt för hennes skull. 

Så, jag tänkte försöka baka egen Hönökaka kanske nästa helg (och ev korvbröd och hamburgerbröd) (upptagen under veckan), bakar jag extra mkt kan vi ju frysa in också.   

Kollade på receptet för Hönökaka, det ska vara både Vetemjöl och Rågsikt i det. Det tål hon inte, så det måste ersättas med annat. Vetemjölet är inte svårt att byta ut men jag har ingen aning vad jag ska ersätta Rågsikten med?

Någon som vet och kan ge mig tips?
    Alla slags tips är välkommet när de gäller glutenfritt!

Tack för ordet!       

• Svar på tråden Glutenfritt alternativ för Rågsikt?? Vad kan man ta? Hjälp!
  • zootwind

Bovete är ett bra alternativ om man vill få brödet lite grövre, finns både som flingor och mjöl.
    Rikt på fibrer, järn, zink och andra mineraler.

Rågsikt är en blandning mellan råg och vetemjöl, vilket gör att du inte kan byta bovete helt mot råksikt. Då blir brödet för grovt. Det brukar stå på förpackningen hur många % råg det är, boveten motsvarar alltså den % råg som är i rågsikt. 

• veh

Jag skulle nog provat att exprimentera litet med de mixer som finns. Finns ju finmix, grovmix o.s.v. (i alla fall när jag kollat, är bara litet då och då när jag bakar till en glutenintolerant kompis). Jag skulle nog chansat på att ta grovmix istället för råksikt, helt enkelt. I övrigt så vet jag bara vad min kompis sagt... Glutenfri deg ska vara så lös det bara går, gör du på ett recept som inte är för glutenfritt så ta mindre mängd än vad det står av mjölet, brödet blir torrt så fort ändå! Styckfrys brödet så snart det svalnat, och ta upp litet i taget så sent som möjligt innan det ska ätas. Min kompis rostar det mesta av sitt bröd, dels för att det snabbt ska tinas upp och dels för att den lösa degen är lätt att hantera i form.

Svar på tråden Glutenfritt alternativ för Rågsikt?? Vad kan man ta? Hjälp!