Sara05 skrev 2013-02-17 08:58:20 följande:
Sedan nyår går jag 2 gånger i veckan på cirkelträning med både styrka och tempo. Övningarna varierar så man får verkligen träna alla muskler i hela kroppen.
Förut gick jag bara 1 gång per vecka men nu vill jag få lite muskler så nu är det 2 gånger per vecka och på det 1 timmes promenader någon gång per vecka.
När börjar det synas att man tränar?? Har gått 1 gång i veckan under tre års tid och det har hjälpt min onda rygg, känner även att jag har magmuskler men nu vill jag småningom få lite fastare rumpa också :) Bör jag träna ännu mera för det eller kommer det småningom??
Sånt här är ju ganska individuellt och nästan omöjligt att svara på =) Just hur synliga musklerna blir har ju att göra med hur mycket fett som ligger i vägen. Är du normalviktig lär det synas tidigare än om du väger lite för mycket, och för någon med väldigt lite kroppsfett krävs det nästan ingenting för att musklerna skall hoppa fram.
Det kan mycket väl komma ben/rumpa små småningom, annars kan du ju med fördel lägga in lite löpträning (kanske i samband med promenader eller istället för?). Ett bra pass för att bygga benstyrka och samtidigt få kondition är att hitta en småbrant samt lång backe och sedan gå fort (jogga om man orkar) upp med stavar och sedan springa/jogga nerför. Det känns inte så jobbigt att springa nerför men det är fantastisk benträning, speciellt för rumpa/baksida lår.
Jag och min sambo brukar köra ett entimmespass där vi varvar löpning/utfall/gång uppför med löpning/sprint nerför i en timme. Det finns inget som kan få oss så slut i benen som det i alla fall och muskler har vi fått
Vi filmade det en gång i höstas och det blev såhär
Utöver det kan jag rekomendera att du kanske kör några serier med jägarvila/utfall i slutet på promenader för att pumpa upp benen.