• GBG1000

    Önksar tips på ett alt. till fiskdamm vid barnkalas!

    Snart fyller sonen 5 år och det är dags för barnkalas. Men den här gången skulle jag vilja byta ut fiskdammen mot tex skattjakt. Men hur gör man en skattjakt el något annat skoj?

    Tacksam för tips!!

  • Svar på tråden Önksar tips på ett alt. till fiskdamm vid barnkalas!
  • xena001

    Be någon/några du känner klä ut sig till pirater, utomgjording eller något passande . Så kommer dom förvirrat till er efter att skeppet gått på grund, eller ufot råkat landa i närheten. Och nu behöver dom hjälp att leta fram en skatt (beroende på vilket ni väljer) som dom hört ska finnas här. Så har dom skattkarta med sig..

    Typ något sånt. :)

  • Erfdgt

    Eller så gömmer man helt enkelt godispåsarna var för sig eller tillsammans, utomhus eller inne, och låter barnen leta.

    På min dotters kalas (hon fyllde 6år) var dom ca 25st barn och jag gömde alla påsarna var för en i ett rum och sa till barnen att nu skulle dom få leta en överraskning och att när man hade hittat en, så fick dom sluta leta. Det gick jättebra och barnen hade väldigt roligt.

    När min dotter var på kalas nu för någon veckan sedan, så hade dom gömt alla godispåsarna tillsammans på ett ställe ute på gården, så barnen (ca 7st) fick leta tillsammans efter lådan med överraskningen. Även det tyckte dom var väldigt roligt :)

    Man behöver faktiskt inte göra det så avancerat, bara man själv låter lite entusiastisk och glad, så smittar det av sig på barnen :)

  • Zirup

    Vi hade skattjakt till godispåsarna på 4-åringens kalas: hade ritat en teckning med något på, typ köksbordet och stolarna och när barnen väl förstod vad det gick ut på så sprang de dit. Fasttejpat under en av stolarna fanns en ny karta med typ en teckning på tvättmaskinen. I tvättmaskinen hade jag gömt en teckning på lillasysters säng. Under kudden fanns en teckning på duschen. Och i duschen fanns en korg med alla godispåsarna. Mycket springande, många skratt och lite lagom klurigt.

  • strojes

    Vi körde en "snörjakt" på ett av dotterns kalas. Jag knöt fast ett långt snöre/garn i varje påse och gömde de på olika ställen sen var det bara att dra snörena kors och tvärs i huset/rummet, över/under/runt möbler och annat så ungarna fick klättra över, krypa uner osv. De tyckte det var superkul.

    En skattjakt kan man ju göra dels med en gemensam karta eller vars en karta (obs märk påsarna noga med ett namn eller nummer så barnen tar rätt påse om det är individuella kartor). Eller så gör man med ledtrådar tex att en ledtråd finns på/i husets kallaste plats, varmaste platsen, etc.

  • macumba

    Finns färdiga skattjakter, tipspromender och frågesport för både barn och vuxna att ladda ner här.
    http://www.grapevine.nu Bland annat med tema barnboksfigurer som kanske kan passa 5 åringar. Vidare finns
    tipspromenader med påsktema, och one direction tema för tonåringar. Samt james bond skattjakt för vuxna.

  • Faile

    Vi har gjort så att jag under kalaset "hittar" en skattkarta med instruktioner. Tex att indianerna lämnat en skatt någonstans och att vi ska leta efter ledtrådar ( urklippta fjädrar i olika färger med fler instruktioner ) men att även trollen är på jakt efter skatten så vi måste passa oss för dem.
    Sedan smyger vi iväg och jag leder barnen åt rätt håll genom att ha en väldigt känslig näsa så jag kan lukta mig till var indianerna varit. På ledtrådarna finns olika instruktioner tex att man måste hoa som indianer för att skrämma bort trollen, dansa runt ett träd, sjunga en sång eller prutta så högt man kan med munnen osv. Ibland kanske jag känner med min känsliga näsa att trollen är nära och då måste man stå helt stilla och tyst, eller prutta jättehögt eller vad det nu kan vara. Och i slutet av skattjakten finns en skatt.
    Jag har dock gjort så att skatten bestått av en present var tex pruttkuddar och sen har barnen i slutet av kalaset fått en liten påse var med gott i, tex genom fiskdamm eller dansstopp där den som är bäst vinner en påse ( alla vinner ).


    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Önksar tips på ett alt. till fiskdamm vid barnkalas!