Önksar tips på ett alt. till fiskdamm vid barnkalas!
Vi har gjort så att jag under kalaset "hittar" en skattkarta med instruktioner. Tex att indianerna lämnat en skatt någonstans och att vi ska leta efter ledtrådar ( urklippta fjädrar i olika färger med fler instruktioner ) men att även trollen är på jakt efter skatten så vi måste passa oss för dem.
Sedan smyger vi iväg och jag leder barnen åt rätt håll genom att ha en väldigt känslig näsa så jag kan lukta mig till var indianerna varit. På ledtrådarna finns olika instruktioner tex att man måste hoa som indianer för att skrämma bort trollen, dansa runt ett träd, sjunga en sång eller prutta så högt man kan med munnen osv. Ibland kanske jag känner med min känsliga näsa att trollen är nära och då måste man stå helt stilla och tyst, eller prutta jättehögt eller vad det nu kan vara. Och i slutet av skattjakten finns en skatt.
Jag har dock gjort så att skatten bestått av en present var tex pruttkuddar och sen har barnen i slutet av kalaset fått en liten påse var med gott i, tex genom fiskdamm eller dansstopp där den som är bäst vinner en påse ( alla vinner ).