• Stålmamma

Fläskfile och pasta

Jag är sugen på fläskfile, färskpasta och en härlig gräddsås till, men jag hittar inget recept som föll mig i smaken. Det skulle vata svamp och rödvin i alla såser och jag tycker svamp är ur äckligt och rödvinssås tycker jag heller inte om så vet inte om jag törs ha rödvin i maten. Har ni något gott recept på fläskfile och pasta ni vill dela med er av?

• Svar på tråden Fläskfile och pasta
  • kiwifrukt

Fläskfilé, ädelost och matlagningsgrädde/mjölk. Som får puttra ihop och blir fantasktiskt gott (speciellt med färsk pasta till).

• Stålmamma

Det lät gott Kanske du har ett recept på det?

kiwifrukt skrev 2013-02-17 13:05:43 följande:
    Fläskfilé, ädelost och matlagningsgrädde/mjölk. Som får puttra ihop och blir fantasktiskt gott (speciellt med färsk pasta till).

• mamma 10

Håller med, ädelost! Antingen i såsen, eller att smula över rätten på tallriken.

En sås med grädde, kalvfond, lök och svamp tycker jag blir jättegott, gillar du inte svamp funkar det utmärkt att hoppa över den bara.

• Mumu

Skär en skåra längs med fläakfilén som du fyller med gorgonzola. Bind om hela filén med bacon och bryn ordentligt runt om. Låt sedan puttra tills filén är klar i en sås av grädde (lite crème fraîche kan också gå i), fransk senap, grönpeppar (både krossad och hel), nån droppe soja och en skvätt glögg! Låter kanske konstigt med glögg, men det blir en jättegod smakbrytning. Skär upp filén i skivor och servera med pasta och gräddsåsen.

• Mumu

Vi har även gjort samma, men med fläskfilén i bitar. Då har vi smulat ner gorgonzolan i såsen istället.

• Duefigli

Någon som jag brukar göra med kyckling och pasta men som sannolikt funkar lika bra med fläskfilé är en sås med röd pesto och grädde. Superenkelt och supergott!

Köper en burk färdig röd pesto som jag blandar med lagom mycket grädde/vatten, kanske lite extra kryddor, häller över köttet och voilà - klart!  

• sextiotalist

Helstek fläskfilén i ugnen med bacon runt.
    Krydda fläskfilén med oregano basilika.
    När filén är klar så tar du skyn och gör en god gräddsås på och det är jättegott till pasta.  

• Stålmamma
    Mumu skrev 2013-02-17 13:18:43 följande:
    Skär en skåra längs med fläakfilén som du fyller med gorgonzola. Bind om hela filén med bacon och bryn ordentligt runt om. Låt sedan puttra tills filén är klar i en sås av grädde (lite crème fraîche kan också gå i), fransk senap, grönpeppar (både krossad och hel), nån droppe soja och en skvätt glögg! Låter kanske konstigt med glögg, men det blir en jättegod smakbrytning. Skär upp filén i skivor och servera med pasta och gräddsåsen.

Kanske ska prova det har två glöggflaskor sedan jul som bara står o skräpar
  • kiwifrukt
    Stålmamma skrev 2013-02-17 13:10:29 följande:
    Det lät gott Kanske du har ett recept på det?
    Tyvärr inte. Jag gör ungefär så här: Skär filén i skivor. Stek dem så de får lite yta. Smula ner önskad mängd av ädelost och häll över matlagningsgrädde/mjök så det blir sås. Salta och peppra (fast tänk på att osten är ganska salt i sig). Låt puttra tills det är färdigt. Servera med pasta.
  • videofotografen

Jag brukar göra en gryta med fläskfilé med bl a gul lök i och mycket kryddor, vispgrädde o när allt är färdigt häller jag i den färdiga pastan så att inte den blir överkokt.

• La chica
    videofotografen skrev 2013-02-17 15:11:59 följande:
    Jag brukar göra en gryta med fläskfilé med bl a gul lök i och mycket kryddor, vispgrädde o när allt är färdigt häller jag i den färdiga pastan så att inte den blir överkokt.
    Precis en sådan gjorde jag för 2 veckor sen, blev svingottGlad
    Blir fläskfilé ikväll också som jag tänker banka ut och steka med gul lök och champinjoner. Vispgrädde och mild ajvar utöver paprikapulver, curry och vitlök, salt och peppar kommer jag ha i också. Till det pasta och cocktailtomater. Får se om det blir gott Flört
  • videofotografen
    La chica skrev 2013-02-17 15:21:24 följande:
    Precis en sådan gjorde jag för 2 veckor sen, blev svingottGlad
    Blir fläskfilé ikväll också som jag tänker banka ut och steka med gul lök och champinjoner. Vispgrädde och mild ajvar utöver paprikapulver, curry och vitlök, salt och peppar kommer jag ha i också. Till det pasta och cocktailtomater. Får se om det blir gott Flört
    Låter toppen. Gillar du lite starkare mat så testa och lägg i lite cayennepeppar. Blir DUNDER! Lite purjolök är heller inte helt fel. Tomater är alltid smaskens i grytor.

Lycka till!

• La chica
    videofotografen skrev 2013-02-17 17:06:26 följande:
    Låter toppen. Gillar du lite starkare mat så testa och lägg i lite cayennepeppar. Blir DUNDER! Lite purjolök är heller inte helt fel. Tomater är alltid smaskens i grytor.

Lycka till!

Tack för tipset! Ska testasGlad
  • Stålmamma

Gjorde en egen variant på en ädelostsås med sambalolek och soya mm var väldigt uppskattat av min 3 åring som tryckte i sig 4 portioner

Mumu skrev 2013-02-17 15:12:32 följande:
    Vad blev det till slut?

• Nennen sthlm

Oj oj jag har världens godaste recept på fläskfilé med pasta !

Strimla en fläskfilé i ganska små bitar. Skiva en eller två röda paprikor i små bitar.
    Man kan ha rödlök i också.
    Stek allt detta. Lägg över i en gryta.
    Häll på vispgrädde så att det täcker allt. Ha i två mörk oxbuljong tärningar, 2 msk sambal olek (beror på hur stark man vill ha), en skvätt soja, en skvätt oxfond(flytande på flaska) och salt och peppar.
    Koka ihop och smaksätt ev mera med fond eller soja.
    Servera med pasta.

Så himla gott !!!

Svar på tråden Fläskfile och pasta