• linn74

    Trombyl vid upprepade missfall

    Hej! Vi har på 3 år haft ett  MF samt 3 st MA. Utredning gjord,allt var bra utom ämnesoms o medicinerar med Levaxin sen drygt ett år tillbaka.Har en 5-årig dotter.
    Nu sa gyn att vid nästa graviditet skall jag ta Trombyl. Teorin är att det blir små proppar.
    Jag vet ännu inte dos eller när man ska starta.Hon sa bara att jag kontaktar gyn när jag testar positivt,men jag ville kolla lite med er här, ni som ätit eller äter Trombyl...
    Vill veta lite hur ni andra gjort,som fått Trombyl utskrivet...

    Startade ni från det ni testade positivt?
    Vilken dos låg ni på?
    När tog ni sista tabletten?
    Hur mådde ni? Biverkningar?
    Togs det något extra blodprov för att se att allt såg bra ut gällande blodet ?Alltså pga att ni åt Trombyl. Tänker att ngt värde i blodet kanske kan skena iväg då blodet riskerar bli för tunt...

    tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall
  • TWH

    Jag har haft nio missfall o är nu i v15, jag har fått ordinering utomlands och har ätit en trombyl/dag från det att jag fick min diagnos med för starkt immunförsvar. Jag tar fortfarande en om dagen, de kollar mitt blod för att se att det inte är för "tunnt", jag står även på fragmin.

  • linn74

    Hej, tack för ditt svar! jag har ju inte fått ngn diagnos utan de har en teori om att det blir små proppar.Så därför skall jag vid nästa graviditet äta Trombyl. Nio missfall, usch vad hemskt. tycker mina 4 räcker...Men när man läser så ser man att många är i liknande situation. Glad för din skull att du gått så långt nu i din graviditet. Här väntar vi på ett plus...
    Någon annan här som de tror sej vara i samma situation? Med teorin proppar alltså. 

  • wickan11

    Disk med min läkare efter 2 upprepade missfall. Hade läst på ordentligt här på fl och alla länkar. Någon kortison fick jag inte men det fanns en läkare i Borås som testade just trobyl. (Lennart Blomqvist) Hon tog kontakt med honom och efter det ställde hon mig på trombyl. (T v 36, ska tydligen inte ha något sammanband efter v 25 tror jag hon sa efteråt men det skadar inte att äta)
    Och bebis fick vi! Hon är 4 månader nu.

  • Wronk85

    Halloj.

    Var igår på mitt första besök hos gyn för utredning. Jag har haft 4 missfall och söker nu en ev förklaring till detta.  
    Efter att ha träffat  en   "klantig" gyn.läkare( som utan utredning o endast på missfalletsskede , förklarat för mig att allt troligtvis tyder på kromosomfel hos mig)  verkar jag äntligen ha hamnat rätt. 
    Klinisk undersökning igår och lämnade blodprover idag.
    Känner mig hoppfull för engångsskull, min läkare pratade med mig om ev trombylbehandling vid nästa graviditet.
    Nu är jag ju då långt ifrån färdigutredd och hans hoppfulla utlåtande kankse inte alls stämmer men efter att ha träffat en som förklarat för mig att jag e "trasig" och det inte finns någon behandling för kromosom fel så är jag idag mycket tacksam för denna strimma av hopp.

    Så min gynekolog verkar gå efter teorin proppar för min del.
      

      
     
      

  • linn74

    Lennart Blomqvist känner jag till,han kör ju enbart studie just nu,om inte den är avslutad men det tror jag inte,så han skriver inte ut läkemedel.

    En per dag,okej. Är det någon här som haft biverkningar?
    Började ni den dagen ni testade positivt??? 

  • halvbonden

    Jag skrev precis ett inlägg om det där, vet inte om det går att hitta det i listan under upprepade missfall, för jag hinner inte skriva så mycket, ska till jobbet.
    Får Trombyl 75mg, men har fått två olika bud om när man ska börja med det, från två olika läkare :(


    Halvbonden - åtta missfall, ett barn
  • TWH

    Hej, trombyl ska ni börja med så snart ni försöker, runt äl, eller när ni misstäer att ni blivit befruktade om ni inte orkar börja om varje månad😉

  • TWH

    Hej, trombyl ska ni börja med så snart ni försöker, runt äl, eller när ni misstäer att ni blivit befruktade om ni inte orkar börja om varje månad😉

  • halvbonden
    TWH skrev 2013-06-14 19:54:53 följande:
    Hej, trombyl ska ni börja med så snart ni försöker, runt äl, eller när ni misstäer att ni blivit befruktade om ni inte orkar börja om varje månad😉
    Jag har fått höra att man inte ska börja så tidigt med Trombyl, för att det kan hämma något på ngt sätt. Utan kanske en vecka eller lite mer efter positivt test.
  • TWH
    halvbonden skrev 2013-06-22 00:56:23 följande:
    Jag har fått höra att man inte ska börja så tidigt med Trombyl, för att det kan hämma något på ngt sätt. Utan kanske en vecka eller lite mer efter positivt test.

    Ok, möjligt att olika läkare säger olika saker. Vi har fått ordineringen att börja runt äl de månader vi försöker (är nu gravid i v33) och det gjorde vi, har knaprat på sedan dess. Vi har haft nio missfall pga aggressivt immunförsvar. Immunförsvaret bildar mini blodproppar och gör det svårt för embryot att implantera.
Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall