• linn74

Trombyl vid upprepade missfall

Hej! Vi har på 3 år haft ett  MF samt 3 st MA. Utredning gjord,allt var bra utom ämnesoms o medicinerar med Levaxin sen drygt ett år tillbaka.Har en 5-årig dotter.
    Nu sa gyn att vid nästa graviditet skall jag ta Trombyl. Teorin är att det blir små proppar.
    Jag vet ännu inte dos eller när man ska starta.Hon sa bara att jag kontaktar gyn när jag testar positivt,men jag ville kolla lite med er här, ni som ätit eller äter Trombyl...
    Vill veta lite hur ni andra gjort,som fått Trombyl utskrivet...

Startade ni från det ni testade positivt?
    Vilken dos låg ni på?
    När tog ni sista tabletten?
    Hur mådde ni? Biverkningar?
    Togs det något extra blodprov för att se att allt såg bra ut gällande blodet ?Alltså pga att ni åt Trombyl. Tänker att ngt värde i blodet kanske kan skena iväg då blodet riskerar bli för tunt...

tacksam för svar! 

• Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall
  • Låt kärleken vinna

Tog trombyl nu från BIM-4 då ett svagt plus syntes. Är i v 6 nu och tänker äta dem kanske till mitten av graviditeten...

• linn74

hej tjejer! Jag var supernervös för att sluta med Trombyl,men det gick bra! Sonen kom 9 dagar efter beräknat datum! jag åt som sagt från dag ett som jag testade positivt o slutade tvärt utan att trappa ner vecka 37 på inrådan från läkare på mvc. Äntligen är han här! jag vill tro att det beror på Trombylen denna gången, att det gick vägen. Och ska vi försöka få fler barn kommer jag välja att äta de igen.
    Jag hade heller inga biverkningar av de.
    Lycka till alla!!!

• che71

2 Maj föddes vår lilla Maja!

10 dagar före BF. Sugklocka o hemskt var det men är överlycklig nu. Hon är världens finaste!

Äntligen är hon här efter nästan 4 års försök o 6 missfall.

• linn74

Grattis che71!!! Sugklocka, usch vad jobbigt det måste varit! Ja jag vet hur väntan kan vara, tog som sagt ut p-stav april 2010 o har haft 4 missfall...
    Här var det en förlossning där jag enbart hade lustgas, ville ha spinal, fick den 2 ggr om men ingen av gångerna tog den! varken bm eller läkaren vet varför den inte hade ngn effekt, så det var en jobbig smärta den förlossningen men nu är det värt det flera ggr om, nu är han ju här!!
    o som sagt lycka till alla gravida o ni som försöker!!!
    Kram

• che71

Det[quote=73263054][quote-nick]linn74 skrev 2014-05-18 14:10:19 följande:[/quote-nick]Grattis che71!!! Sugklocka, usch vad jobbigt det måste varit! Ja jag vet hur väntan kan vara, tog som sagt ut p-stav april 2010 o har haft 4 missfall...

Här var det en förlossning där jag enbart hade lustgas, ville ha spinal, fick den 2 ggr om men ingen av gångerna tog den! varken bm eller läkaren vet varför den inte hade ngn effekt, så det var en jobbig smärta den förlossningen men nu är det värt det flera ggr om, nu är han ju här!!

Jag hade också bara lustgas.

Ville klara mig utan ED ifall jag kunde då det tydligen ändå inte hjälper vid krystningen som jag varit så rädd för. .ville slippa att ED kanske skulle göra så att värkarna avtog o inte behöva värkstimulerande dropp. .men det blev ju ändå dropp o sugklocka o en som tryckte på magen. .jag var så rädd o det gjorde så ont..jag var redan förlossningsrädd

O gick i samtal o skulle velat ha KS...som tur är hämtade sig lillan..men tänk om det inte gått bra..usch

• elsewhere

Hej! Ska Fragmin och Trombyl vara skyddande på samma vis? Jag har precis gått igenom mitt femte missfall, den enda graviditet som efter vårt första IVF-försök kom till vecka 9 innan fostret dog. Första dagen på vecka 14 började jag blöda och sen var det slut. Känner mig helt knäckt. Nu får vi vänta tills Sahlgrenska vill ta emot oss, tidigast i januari, och jag vet inte vilken plan dom har för oss då. 

Eftersom jag blev överstimulerad vid IVF'en så har jag tagit Fragminsprutor varje dag ända upp tills vecka 14 (fem veckor av onda sprutor i onödan, tycker man ju såhär nu i efterhand) men missfall blev det ändå. Fungerar Trombyl på ett annat sätt? 

• linn74

Elsewhere: Nu är jag ingen läkare , men en läkare vi hade kontakt med innan sista graviditeten sa att de inte är likvärdiga, de fungerar på olika sätt. Han tipsade om Trombyl. Vi genomgick heller ingen ivf. Men jag åt iaf Trombyl från det att jag testade positivt till ett par veckor innan förlossning.  Usch jag lider sååå med dej... Vi gick ju till vecka 8  de 3 sista gångerna o att upptäcka det på vul att det dött var sååå jobbigt... o en gång ett tidigt tidigt missfall som började med blod. Skickar en kram o hoppas du får all hjälp du kan få o att alla i liknande situation oxå får det.
    Är så glad att vi där o då aldrig gav upp fast allt var så skitjobbigt varje gång det gick åt skogen. Nu är han snart 8 månader vår lille älskade bebbe o vi har äntligen fått vårt önskade syskon. Trots att det 4 ggr gick åt skogen. Så det finns hopp,men jag vet hur jobbigt det är o man ska orka oxå....
    Kram till er alla!!!!

• elsewhere

Tack så mycket linn74. Vi får se och hoppas att dom tipsar om det, men jag tror ju inte det eftersom vi inte har haft missfall vid exakt samma tillfälle. Nu senast dog fostret i vecka 8-9 och innan har det varit jättetidiga missfall, så vi kanske helt enkelt hade otur, även om jag kan fundera hur mycket otur man kan få i vissa aspekter av livet egentligen! 

Vågar man ta upp det tro eller är det en så pass flummig åtgärd att dom kommer rynka på näsan åt en när vi kommer dit igen? 

• linn74

elsewhere: Klart du kan ta upp det! Man får tänka som så att man vill ju så klart själv sitt eget bästa o man läser o hör saker o undrar då så klart vad är bäst för oss? Jag vet bara att vår läkare sa att Trombyl var bäst då det troligtvis för oss berodde på små små blodproppar i moderkakan eller kärlen till moderkakan, ngt sådant sa läkaren, minns inte exakt vart dessa proppar skulle ha suttit,iaf enl läkaren minskar Trombyl risken för de.
    Sen fick vi oxå reda på (visste inte det innan) att ung då man eg skulle ha sin mens, alltså ung var 4-5 vecka är det störst risk för att ngt ska hända o sen minskar risken ju längre graviditeten går. Det jobbiga var ju oxå att få reda på det senare , att ens foster varit dött ett antal veckor tillbaka...Symtom sitter kvar ett tag efter det att det dött... Du/ni ska tänka på er själva o fråga tusen frågor, det är ju som vill ha det önskade barnet. Vet inte heller hur tidigt du fått dina missfall, men har oxå hört att det kan vara otur om det är så tidigt, att det helt enkelt var ngt fel på fostret, vi hade ju ett tidigt oxå. En annan tanke, vet inte om ni ananrs gjort ngn mer utredning, med blodprover, så ni inte har ngn sjukdom? Det fick vi göra, men allt var bra...förutom ämnesomsättningen som var låg, så då blev det Levaxin.
    Lycka till o ställ nu alla frågor!

• Motiverad

Jag får Trombyl (blodförtunnande) direkt efter insättning av embryo för att "maximera mina chanser" som läkaren säger. Får även antibiotika i förebyggande syfte samt progesteron. Jag har blivit gravid vid varje försök, men tyvärr blev det missfall två av gångerna men har också fått en dotter. Nu är jag igång med försök nr 4.

• elsewhere

Linn74: Vi har gjort ALLT. Jag har blivit dränerad på så mycket blod att jag inte ens tål solens ljus längre, haha. Det har varit en grundlig utredning som har lett till att jag äter Levaxin nu och har opererats för endometrios. De fyra tidiga missfallen har varit så tidiga att jag haft min vanliga mens när jag skulle ha fått den, och ungefär en vecka senare så har jag börjat blöda igen och fått plus på stickan, alltså i vecka tre ungefär. Min privata gyn berättade om någon teori om att de som har endometrios har en förändrad PH-nivå i buken typ som kan förstöra eller skada äggen på vägen från äggstocken till äggledarna. Han sa att det är en teori bara, inget som är bevisat men visst kan det väl vara något sånt.  

Det senaste missfallet gick ju ända till vecka nio så jag vet inte vad som gick fel där, vet inte hur man tolkar såna saker. 

Motiverad: Jag ska fråga om det jag också faktiskt. Borde ju inte skada, om inte annat! 

• linn74

elsewhere: Japp klart du ska fråga.Såg att sign Motiverad oxå får Trombyl.
    Som sagt jag har inga erfarenheter av Ivf . Mitt tidiga missfall, enda som oxå började med blod, var i ung v 5.
    Och till alla andra: ställ era tusen frågor till era läkare, ni ska tänka på er själva o sätta er själva i första rummet, kräva bra svar o ifrågasätt om ni känner att ni behöver.
    Lycka till o kram till alla!

• LivetmedBellaochAlicia

Jag skulle vilja tipsa alla som har varit med om upprepade missfall att ta kontakt med en överläkare i Helsingborg vid namn Leif Mattihesen. Han leder en studie som hjälper kvinnor med upprepade missfall. Han har själv hjälpt mig att få mina två döttrar. Jag hade 3 missfall på raken utan förklaring innan jag hittade Leif och fick hjälp. Läs gärna mer om studien på min blogg http://livetmedbella.blogspot.se/2014/12/upprepade-missfall.html

Mvh Maria

• Stockholmsmilen

Jag har också hört talas om honom. Dock så är det väl bundet till ort. Kan man bara välja en viss läkare på annan ort och sedan ska det gå på högkostnadsskyddet. Ungefär som att välja Sahlgrenska istället för KS när man bor i Stockholm.

• LivetmedBellaochAlicia

Studien pågår på ett antal sjukhus i Sverige, det bästa är att ta kontakt med Leif som leder studien så kan han säkert svara på vart man ska vända sig beroende på var man bor! /Maria

• kattisch

Efter mitt tredje missfall (två mf) så skrev min läkare ut trombyl konstant till mig. Ätit det i typ ett är nu.. utan ny graviditet

• linn74
    kattisch skrev 2015-03-09 01:22:37 följande:

Efter mitt tredje missfall (två mf) så skrev min läkare ut trombyl konstant till mig. Ätit det i typ ett är nu.. utan ny graviditet

Okej, konstant? Min gynekolog sa bara att jag skulle äta det under graviditeten, men läkare tänker säkert olika pga vad som hänt, hur man mår, ev sjukdomar mm.
    Intressant att höra iaf.
Svar på tråden Trombyl vid upprepade missfall