Jag blir provocerad, eftersom en av de vanligaste fördomarna mot bisexuella är att "de aldrig kan bli lyckliga i monogama förhållanden", att vi är opålitliga, att vi vill ha "båda samtidigt". etc. Det stämmer för en del. Men om man t ex vill ha två partners samtidigt så är man inte bara bi, man är även poly. Därför pekar jag på att skillnaden är inte jättestor. Jag säger: kön är bara en av många egenskaper. Elyse, paret, muppen och nyfikengul verkar ju peka på samma sak. Kön är en egenskap och även heterosexuella kan ju "sakna" något annat. Därför är frågan konstigt ställd. De resterande, som säger sig vilja ha flera partners, bör väl ses som polyamorösa bisexuella. Det är naturligt att inställningen i detta varierar. Men jag vill inte mata fördomen om att de flesta bisexuella skulle vilja "ha båda samtidigt" eller inte kan vara lyckliga i monogama förhållanden, eller kommer vara otrogna förr eller senare. Det finns monogama och polygama bisexuella, det finns monogama och polygama monosexuella. Därför kommer svaren variera.
Så ja, det är provocerande, precis som att det är provocerande med "vem är mannen och vem är kvinnan?"-frågan till samkönade par, eller "ska ni inte skaffa en pojke också?" till en familj med flera döttrar.
Jag är helt enkelt trött på att hetero- och homosexuella har konstiga fördomar och den här tråden snuddar vid sådana.
Kopierat från www.bisexualindex.org.uk:
Bisexuals can be faithful
Some people ask "How can someone attracted to more than one gender be faithful to a partner of one gender?" Quite easily! Being attracted to people isn't cheating, did you know? Some people are attracted to more than one gender, some people to more than one skin colour, or height, or body shape, or age group, or background.
Would a straight man attracted to both tall and short women be unable to remain faithful to a tall girlfriend? Would a lesbian woman attracted to both musicians and engineers be unable to commit to a guitarist?
Being bisexual isn't what makes someone cheat. Wanting to cheat makes someone cheat.
Bisexuals don't have to date both men and women
Some of us are in happy relationships with one partner, others have multiple relationships and some swap to dating the other sex whenever their current fling ends. Some bisexuals are happily married and raising children. Some bisexuals are single, some are celibate. You do not need to have ever have had sex to be bisexual. Some bisexuals enjoy casual sex, others don’t' have sex outside committed relationships.
Bisexuality isn't about who you have sex with, or who you're in a relationship with. It's just about you - and the genders you are attracted to.