• Anonym (Nyfiken)

Bisexuella - känner ni att ni missar något?

Detta är kanske en löjlig fråga, men är ärligt ställd!

Ni som är bisexuella och är i ett fast och monogamt förhållande med en person -  kan ni ibland känna det som att ni "offrar" den ena sidan av er sexualitet (i brist på bättre uttryck)?

Jag menar absolut inte att "bisexuella tänder på alla hela tiden", som många fördomsfulla människor gärna säger. Men när allt kommer omkring är ju själva basen i bisexualitet att man attraheras sexuellt av både kvinnor och män.  Och om man då är i ett fast förhållande med en man eller kvinna och uteslutande har sex med honom eller henne, kan ni känna att hur bra han eller hon än är räcker inte det? En och samma kropp kan ju inte "erbjuda" allt ni dras till/tänder på/vill ha.

Hoppas frågan inte är konstigt formulerad eller så! 

• Svar på tråden Bisexuella - känner ni att ni missar något?
  • sandraren

Ja. Jag valde min partner i en tid då jag levde i förnekelse och inte ännu förstod vem jag var. När jag nu på senare år förstått accepterat och kommit ut med att jag även tänder på och kan bli kär i kvinnor känner jag att jag går miste om kärlek och närhet på ett sätt som jag inte upplever att jag kan få av min man hur underbar och fantastisk jag tycker att han är. Han är mannen för mig. Men det finns kvinnor för mig också. Jag skulle vilja ha både och på samma gång.

Varför frågan? Funderar du...?

• Anonym (Nyfiken)

Varför frågan? Tja, varför inte? Har funderat på det och är man nyfiken ska man väl undersöka :)

Nej, åtminstone så vitt jag själv är medveten om nu, så att säga, är jag heterosexuell och har ett fast förhållande med en man sedan tre år tillbaka.

• lykantrophona

Alltså, alla kan väl ibland fantisera om eller sakna det som ens partner inte kan ge. Oavsett om det handlar om kön, utseende, en viss sorts sex etc.

Ja, ibland tänker jag på hur roligt det vore att ligga med en tjej, ibland hur roligt det vore att få ragga som om jag vore singel, ibland på hur det vore ifall min kille hade en annan sorts kuk, ibland fantiserar jag om att vara prostituerad...
    Men jag kan låta det vara kvar i tankar, eftersom jag är kär i min kille och vill leva med honom, och han vill ha ett monogamt förhållande.

Att vara bisexuell är inte samma sak som att vara polyamorös. Att tänka på att "sakna ena könet" är som för en straight att "sakna ena hårfärgen" eller något. Bara för att man kan attraheras till båda innebär det inte att man måste ha båda.

• Anonym (Nyfiken)

Jag har aldrig påstått att bisexuell är samma som polyamorös. Polyamrös vore att vilja ligga med massor av personer, hela tiden. Att en aldrig kan vara nog, oavsett sexuell läggning. Men eftersom (mer eller mindre) alla människor bara har ett kön och bisexuella tänder på/attraheras av sex med båda könen, var min fråga om de någon gång kan sakna den sorts kön de inte har regelbundet sex med (detta förutsätter förstås att man endast har en och samma sexpartner). Det behöver inte på något sätt betyda att man är missnöjd med relationen, att man är polyamorös eller inte tycker att det är värt allt man får "avstå".

Jag tror inte att dina åsikter är generella, eftersom svaren från olika bisexuella personer har varit mycket varierade i den här tråden. Men jag tackar för ditt inlägg och dina synpunkter! :)

• lykantrophona
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-19 16:26:01 följande:
    Jag har aldrig påstått att bisexuell är samma som polyamorös. Polyamrös vore att vilja ligga med massor av personer, hela tiden.
    Att vara polyamorös innebär att man kan älska fler än en. Det betyder inte att man "ligger runt hela tiden". Det är även skillnad på polyamori/polygami och öppna förhållanden, swingers, promiskuösa etc nämligen.

Jag tror att det tenderar att vara personer som upptäckt att de är bi när de redan är i ett förhållande som mest känner att "de vill testa". Man vill väl testa allt en gång, eller hur? Det är samma sak med folk som inser att de är BDSM-intresserade när de redan har en partner som inte alls är intresserade av sådant, exempelvis. Har man aldrig prövat blir man dönyfiken. T ex så attraheras jag även av hanhundar, och eftersom jag aldrig "prövat" en sådan, så är jag mer nyfiken på det än på tjejer.

Jag har legat med en tjej. Det var mysigt och fint. Men det är ingen gigantisk skillnad tycker jag. Jag kan sakna det, men jag kan även vara väldigt nyfiken eller sakna andra saker. Eller menar du att du aldrig tänker på hur det skulle varit med en annan person? "En och samma kropp kan ju inte "erbjuda" allt ni dras till/tänder på/vill ha." ens om man är straight. Även straighta brukar ju kunna attraheras till olika utseenden, åldrar, personligheter. 

Så ja, visst kommer många bisexuella svara att de gärna skulle vilja ligga med någon av det könet de inte "har tillgängligt". Men ställ en sådan fråga till monosexuella, men som inte fokuserar på kön, och du kommer få liknande svar, skulle jag tro. "Jag fantiserar om yngre tjejer", "Jag var otrogen med en man med stor kuk", "Min man vill inte ge mig oralsex, funderar på om grannen vill det", "Saknar mitt ex ändå lite", "Jag undrar hur det är att ligga med en svart man", "fantiserar om MILFs", "Hade velat ligga runt mer innan jag stadgade mig".
  • Anonym (Nyfiken)

Det är dock ganska svårt att INTE fokusera på kön i en tråd som handlar om just kön. Självklart hade jag kunnat fråga en heterosexuell kvinna som är tillsammans med en man om hon kan "sakna" en penis som på något sätt skiljer sig från sin mans, men det hade inte varit samma sak eftersom en penis ändå är en penis, eller hur? I just den frågan jag ville ställa handlade det om olikheterna i könen och vilken skillnad och betydelse det eventuellt kan innebära för den som tänder på både och. Jag förstår ärligt talat inte varför jag ska ställa en sådan fråga till en monosexuell person som "inte fokuserar på kön" när frågan är könsrelaterad från början.

Ja, polyamorös betyder det känslomässiga och inte det rent sexuella, men min fråga handlade ju om det senare. Jag frågade inte "har du ibland lust att vara i flera stadiga förhållanden samtidigt", eller "är du kär i flera samtidigt". Jag frågade om man, som bisexuell individ (= alla känner olika), ibland kan sakna att inte kunna ha både hetero - och homosex när man är i en relation. 

Naturligtvis finns det också annat man, oavsett sexuell läggning, kan sakna mer i ett sexuellt förhållande än de rent kroppsliga attributen man inte har "tillgång" till. Men då är vi ju inne på ett helt annat ämne, vi har gått ifrån det min fråga handlade om. Man kan dra ämnet vill ha/vill inte ha, saknar/saknar inte hur långt som helst. Men i just den här tråden hade jag en tydlig avgränsning inom ämnet.

Det känns som att du finner min fråga oerhört provocerande, eller missuppfattar den med vilje.

• lykantrophona

Jag blir provocerad, eftersom en av de vanligaste fördomarna mot bisexuella är att "de aldrig kan bli lyckliga i monogama förhållanden", att vi är opålitliga, att vi vill ha "båda samtidigt". etc. Det stämmer för en del. Men om man t ex vill ha två partners samtidigt så är man inte bara bi, man är även poly. Därför pekar jag på att skillnaden är inte jättestor. Jag säger: kön är bara en av många egenskaper. Elyse, paret, muppen och nyfikengul verkar ju peka på samma sak. Kön är en egenskap och även heterosexuella kan ju "sakna" något annat. Därför är frågan konstigt ställd. De resterande, som säger sig vilja ha flera partners, bör väl ses som polyamorösa bisexuella. Det är naturligt att inställningen i detta varierar. Men jag vill inte mata fördomen om att de flesta bisexuella skulle vilja "ha båda samtidigt" eller inte kan vara lyckliga i monogama förhållanden, eller kommer vara otrogna förr eller senare. Det finns monogama och polygama bisexuella, det finns monogama och polygama monosexuella. Därför kommer svaren variera.

Så ja, det är provocerande, precis som att det är provocerande med "vem är mannen och vem är kvinnan?"-frågan till samkönade par, eller "ska ni inte skaffa en pojke också?" till en familj med flera döttrar.

Jag är helt enkelt trött på att hetero- och homosexuella har konstiga fördomar och den här tråden snuddar vid sådana.

Kopierat från www.bisexualindex.org.uk:
    Bisexuals can be faithful

Some people ask "How can someone attracted to more than one gender be faithful to a partner of one gender?" Quite easily! Being attracted to people isn't cheating, did you know? Some people are attracted to more than one gender, some people to more than one skin colour, or height, or body shape, or age group, or background.

Would a straight man attracted to both tall and short women be unable to remain faithful to a tall girlfriend? Would a lesbian woman attracted to both musicians and engineers be unable to commit to a guitarist?

Being bisexual isn't what makes someone cheat. Wanting to cheat makes someone cheat.

Bisexuals don't have to date both men and women

Some of us are in happy relationships with one partner, others have multiple relationships and some swap to dating the other sex whenever their current fling ends. Some bisexuals are happily married and raising children. Some bisexuals are single, some are celibate. You do not need to have ever have had sex to be bisexual. Some bisexuals enjoy casual sex, others don’t' have sex outside committed relationships.

Bisexuality isn't about who you have sex with, or who you're in a relationship with. It's just about you - and the genders you are attracted to.

• Schna

Nej det gör jag inte.

It takes a fool to remain sane
  • elyse

Jag blir också provocerad av att fördomen att bisexuella skulle vara polyamorösa ständigt bekräftas.  

• Anonym (Nyfiken)

Snälla ni. Andas djupt och läs min ursprungliga fråga en gång till.

Jag har ALDRIG påstått att bisexuella är polyamorösa eller promiskuösa eller inte kan vara trogna. Detta emfaserade jag också i mitt första inlägg.

Jag har heller aldrig sagt att de är opålitliga, inte kan vara lyckliga i monogama förhållanden eller vill ha båda samtidigt. Ärligt talat kan jag inte se hur ni kan läsa in det i mitt inlägg utan att verkligen gå in för att göra det.

Jag frågade om man (som individ, naturligtvis inte ALLA - var och en får ju svara för sig) ibland kunde sakna det andra könet om man var i en fast relation. Jag utgick inte ifrån att man gjorde det, men frågade om man eventuellt kunde det. Och det kan man tydligen, eftersom flera som svarat på tråden känner just så.

Oavsett hur kön definieras, är det i teorin fullt möjligt att sakna ett utav dem om man gillar bägge. Eller så gör man inte det. Men i teorin så går det. Och jag utgår också ifrån att personen som besvarar frågan utgår ifrån sig själv: hur den känner inför och relaterar till ämnet och efter hur den definierar kön. 

Jag har aldrig berättat för er hur bisexuella svarar på frågan. Jag ställde den, och de fick svara. Och precis som man kan förvänta sig av en skara individer, tyckte de olika. Några kände absolut att de saknade ett av könen, någon brukade dessutom prata om det med sin partner. Några kände inte så, och några menade att de "hittills" inte kände så. 

Men jag bara ställde frågan av nyfikenhet, och lät andra svara, inte jag.

Att ni sedan läser frågan fel, och läser in en massa bakgrund, syfte och fördom i den som inte finns, får stå för er. Lägg er energi på att 

Jag håller med dig, lykantrophona, om att har man inte provat blir man nyfiken. Men jag kan ärligt talat inte rekommendera dig att ha sex med en hund, även om du är nyfiken på det och säger dig vara attraherad av hanhundar. Det är olagligt, och zoofili anses också vara en psykisk störning.

Svar på tråden Bisexuella - känner ni att ni missar något?