• Evveliina

vad händer om jag berättar om mitt självskadebeteende?

Jag har funderat ett tag nu på att kanske berätta för mamma eller någon om att jag skär mig...

men saken är den att jag är jätterädd för vad som ska hända om jag gör det. :-\ 

vet någon här har som kan hända?   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-17 23:13
    *Vet någon här vad som kan hända*

• Svar på tråden vad händer om jag berättar om mitt självskadebeteende?
  • solskina

Hur gammal är du?

Hade du varit mitt barn hade jag tagit dig till bup, är du äldre följt med som stöd till öppenpsyk.

Sedan vet jag ganska mycket om självskadebeteende så jag vet att förbjuder man dig att skära dig så kommer du troligen skada dig på annat sätt. Hur din mamma gör är en annan sak, vi reagerar alla olika.
    I vilket fall som helst blir du inte inlåst om det är det du är rädd för. Du får samtalsstöd för att jobba med orsaken till ditt självskadesätt. 

Om dom tror att du tänker ta ditt liv är det en annan sak. 

Kram
    Mina kontakt uppgifter hittar du på min presentation man kan maila mig även mamma kan det. Jag jobbar med dom som har orsak sexuella övergrepp och självskadar sig av den anledningen.  Men jag kan ju ha råd att ge.

• mathildae

hej :) Jag valde att öppna upp mig för en lärare som jag verkligen litade på och hon hjälpte mig vidare till Umo och sen gick jag där tre gånger ungefär sedan valde vi att berätta för min mamma. Min lärare fick berätta det för henne och hon tog det bra. Eftersom jag slutat skära mig själv för ca en månad sen när jag berätta valde vi att inte gå vidare till bup vilket var en lättnad för mig. Men jag har bara kommit mamma närmre nu sen hon fick veta. Så du kan antingen ta hjälp av någon annan att föra detta vidare eller gå till Umo själv så kan dom hjälpa dig eller så berättar du själv. Lycka till!

• Evveliina
    solskina skrev 2013-02-18 08:23:29 följande:
    Hur gammal är du?

Hade du varit mitt barn hade jag tagit dig till bup, är du äldre följt med som stöd till öppenpsyk.

Sedan vet jag ganska mycket om självskadebeteende så jag vet att förbjuder man dig att skära dig så kommer du troligen skada dig på annat sätt. Hur din mamma gör är en annan sak, vi reagerar alla olika.
    I vilket fall som helst blir du inte inlåst om det är det du är rädd för. Du får samtalsstöd för att jobba med orsaken till ditt självskadesätt. 

Om dom tror att du tänker ta ditt liv är det en annan sak. 

Kram
    Mina kontakt uppgifter hittar du på min presentation man kan maila mig även mamma kan det. Jag jobbar med dom som har orsak sexuella övergrepp och självskadar sig av den anledningen.  Men jag kan ju ha råd att ge.
    jag är snart 15.

Tack för ditt svar
    jag berättade för mamma idag... Hon säger bara åt mig att jag ska sluta med det. :-/ jag sa till henne att jag inte tror jag kommer klara det utan hjälp, hon tycker att jag svammlar
  • Evveliina
    mathildae skrev 2013-02-18 14:36:43 följande:
    hej :) Jag valde att öppna upp mig för en lärare som jag verkligen litade på och hon hjälpte mig vidare till Umo och sen gick jag där tre gånger ungefär sedan valde vi att berätta för min mamma. Min lärare fick berätta det för henne och hon tog det bra. Eftersom jag slutat skära mig själv för ca en månad sen när jag berätta valde vi att inte gå vidare till bup vilket var en lättnad för mig. Men jag har bara kommit mamma närmre nu sen hon fick veta. Så du kan antingen ta hjälp av någon annan att föra detta vidare eller gå till Umo själv så kan dom hjälpa dig eller så berättar du själv. Lycka till!
    grattis till dig eller vad man nu ska säga
    tack för ditt svar 
  • fjonkelina

Om du har förtroende för kuratorn eller sjuksköterskan på skolan kan du vända dig dit. Annars finns ungdomsmottagningen. Dom brukar vara bra enligt mina erfarenheter.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • solskina

jag då är det ungdomsmottagningen som gäller, dit kan du gå och prata med kurator eller psykolog utan att mamma behöver veta det. Men be henne att följa med dit.

Min dotter gick ett år på samtal där, det fungerade jätte bra. För någon måste du prata med.  

• Evveliina
    solskina skrev 2013-02-18 21:49:35 följande:
    jag då är det ungdomsmottagningen som gäller, dit kan du gå och prata med kurator eller psykolog utan att mamma behöver veta det. Men be henne att följa med dit.

Min dotter gick ett år på samtal där, det fungerade jätte bra. För någon måste du prata med.  
    okej. Tack!
  • Nina05

Hej!

Jag har själv haft ett svårt självskadebeteende, som jag idag är helt fri ifrån. Det går att komma ur men visst behöver man hjälp! Tycker du ska vända dig till kuratorn på skolan eller ungdomsmottagningen så hjälper dem dig, är det så att dem tycker du ska till BUP så hjälper dem dig att få kontakt med dem. Dock rekommenderar jag dig att börja hos kuratorn på skolan eller ungdomsmottagningen.

Lycka till! 

Svar på tråden vad händer om jag berättar om mitt självskadebeteende?