• ALLIEVERDO

10min på crosstrainer..hjälper det nåt?

Hej, jag går på viktväktarna och behöver ju röra mig helst 30min promenad varje dag för få bra resultat.. intealltid det lättaste att komma ut när man har två små barn och vädret är hemskt..
    Så köpte en crosstrainer

Puh..ställde mig nu..mitt mål va en halvtimme..efter en halv minut känns det som mina ben ska döööö.-.shit.. mitt mål får nog bli 10min..det jag funderar på är..fast jag gjorde typ1min..tog paus i 30sek, gjorde en min igen eller nåt så svettades jag ju som faaasiken och pulsen e hög..

hjälper det nåt då tro?? kan det räcka med göra så i 10min om dagen? visserligen stannar jag ju inte varje 30sekundare efter ett tag..e ju bara i början.. men kan det hjälpa lika mycket som en långsam/normal promenad i 30min? för då svettas jag ju inte alls som detta..

• Svar på tråden 10min på crosstrainer..hjälper det nåt?
  • hymafr

Jag tycker det låter som om det räcker mer än väl.
    Du får ju en ordentlig genomkörare och konditionen förbättras ju mer än om du bara går en vanlig 30 minuterspromenad.
    Förmodligen kan du redan om några dagar lägga på en extra minut och sen utökar du i din egen takt.

Lycka till.    

• ALLIEVERDO
    hymafr skrev 2013-02-18 11:23:30 följande:
    Jag tycker det låter som om det räcker mer än väl.
    Du får ju en ordentlig genomkörare och konditionen förbättras ju mer än om du bara går en vanlig 30 minuterspromenad.
    Förmodligen kan du redan om några dagar lägga på en extra minut och sen utökar du i din egen takt.

Lycka till.    

Tack.. nu känner jag mig peppad.. när jag började kände jag bara shit..lämna tillbaka..detta kommer lata jag inte göra.. jag har viljan att klara vv och gick ner 40kg efter gåttupp 36kg som gravid men just träning är inte min sak.. men när jag kände att slitet faktiskt kanske hjälper så blir jag eppad att utmana mig klara en min längre varje dag :)
  • Litenåfin

Jag började som du och ökade på lite varje vecka. Nu kör jag 30 min utan problem :)
    Mitt tips är att titta på tv eller lyssna på nått bra samtidigt för det blir så förbannat tråkigt.. Heja heja! :)

• Meria

Låter helt ok och kör du lite varje dag kommer du märka att du orkar mer och innan du vet ordet av är du uppe i den halvtimmen du tänkt dig! Kämpa på

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Lovisa09

Låter precis som jag, första gången jag ställde mig på crosstrainern fick jag en smärre chock och trodde jag skulle dö!!!:) detta var i januari. Efter bara några gånger kunde jag utöka och nu kör jag 30-40 min per pass och då oftast på den tyngsta kapaciteten, varvar med lättare kapacitet. Så börja lätt och öka sen tiden så kommer du också orka längre pass!

• Kattpappa

Har ni fått bra resultat med viktnedgång?
    Funderar på att köpa en crosstrainer. 

• 19leon73

Låt oss säga som så här...

10 minuter på crosstrainern gör mer nytta än att inte använda crosstrainern ALLS...  eller hur, jag har testat dem på gymmet och i mina ögon är CTn ett jäkla tortyrredskap..

Fortsätt med dina 10 minuters pass, det gör nytta...   istället för att ta ut dig helt i 30 minuter kör korta pass på 10 minuter då och då, du kan ju lätt hinna med att göra 3 x 10 minuter om dagen om du bara vill det är helt och hållet upp till dig, kämpa på!! Jag har skivstång och bänkpress här i mitt vardagsrum och kör 30 reps ett flertal gånger om dagen, en bra dag blir det 10 x 30 reps.

Kämpa på!!

• straight arrow

Hög puls i 10 minuter är bra. Det är när man inte får upp pulsen som träningen inte ger något.

Never argue with idiots, they drag you down and beat you with experience
  • litesollitemoln

Du är på rätt spår, jag har nyligen gått ned hela 20 kg med små barn och ont om tid, dock måste man se till att verkligen ge kroppen tid, jag tänker att JO en halvtimma om dagen är min kropp värd!! Att kasta barnens mat i soptunnan (alltså de små bitarna som blir över på tallrikarna) och inte kasta dem i mig själv, jag är ingen soptunna (små kaloriintag blir mycket i längden).

Sen om halvtimman blir promenad, vattengympa, jogg eller crosstrainer är ju bra varation :). Jag började hemma på joggbandet i ett 12 veckors program, där det vecka för vecka ökade så att jag efter 12 veckor kunde jogga 25 min i streck :). Första tiden var TUNG. Började kanske med 2 min gick 3 min och sen gånger 5 eller vad det blir upp till 30 min, Nästa vecka ökades kanske tvärtom jogga 3 min gå två, sen ökande ökande jogga 10 min gå två x 2 ggr etc. Man är kungen/drottningen sen när man klarar det!

Stort lycka till! 

• XcsM
    straight arrow skrev 2013-02-18 18:03:34 följande:
    Hög puls i 10 minuter är bra. Det är när man inte får upp pulsen som träningen inte ger något.
    Det är ju i och för sig inte sant alls.
Svar på tråden 10min på crosstrainer..hjälper det nåt?