• Myyy

Betalningsskyldig utan anledning! Vad fan gör jag???

Jag tar det från början! För lite mer än ett år sedan blev jag medlem på ett gym där det varje månad skulle dras 300 kronor via autogiro. Medlemskapet tecknades årsvis och när jag varit medlem i ett år ville jag säga upp medlemskapet. Det stod på hemsidan att man skulle skriva ett brev där jag förklarade mitt ärende samt underskrift och personnummer/medlemsnummer. Efter detta fortsattes pengar att dras från mitt konto och jag mailade då huvudkontoret och de sa att jag skulle gå till receptionen på mitt lokala gym och höra efter om jag kunde säga upp medlemskapet där. Sagt och gjort, jag och sambon gick dit och enligt tjejen vid disken var det inge problem. Hon knappade lite på datorn och sa att hon sagt upp mitt medlemskap. Efter en tid gick jag in på min kontohistorik och då har det dragits 600 kronor från kontot fast jag inte är medlem. Jag försökte ringa och maila huvudkontoret men fick aldrig svar och i juletid glömdes detta bort. Idag får jag en faktura på 1000 kronor från kredithanterarna och den ska betalas inom 5 dagar annars går det till inkasso. Jag ringer genast upp mitt lokala gym pch berättar allt. Hon tittar på datorn och säger att hon inte ser att jag sagt upp mitt medlemskap. Hon säger att det egentligen ska göras skriftligt och jag säger att jag faktiskt gjort det men att huvudkontoret inte gett någon respons. Jag ska alltså betala sammanlagt 1600 kronor för ett medlemskap som jag sagt upp, men det finns inget registrerat. Vad fasen gör jag för att slippa den nya fakturan och kanske få tillbaka mina redan betalade 600 kronor?? Mailen jag skickade finns typiskt nog inte kvar i min dator, det enda bevis jag har är min sambo som är vittne på att jag gick dit och sa upp det.

• Svar på tråden Betalningsskyldig utan anledning! Vad fan gör jag???
  • P30

Vilket gym är det?

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • OupaOupa

Du kan bestrida fakturen men utan underlag för att du sagt upp medlemsskapet kan det bli svårt. Jag skulle även kontaktat konsumentrådgivaren i kommunen.

• Myyy

Det hette fitnessexpress men har bytt namn till sportlife tror jag. Jag blir så jäkla sur! Ska jag behöva betala för att en anställd gjort en miss??

• P30

Eller så här: ta med din sambo, gå tillbaka till gymmet, ha med en lapp där du har datumen då du skickade brev och var inne på gymmet, har du inte exakta datum skriv när du tror, men ha med en lapp. Ta med påminnelsen.

Berätta lugnt och fint att det fortfarande dras pengar, att du fått en påminnelse (vilket verkar konstigt eftersom du sa att du hade autogiro.) Fundera på om du vet hur personen du pratade med på gymmet såg ut (eller om din sambo gör det) så att ni kan berätta det. 

Lämna in påminnelsen och kräv att de tar hand om det. Kräv att få skriftligt på att de mottagit påminnelsen, att de inte kommer att dra mer pengar. Kräv namn på personen du pratar med och se till att det står på pappret.

Gym vill inte stoltsera med att du skriver om dem på FB eller i sådana här forum. Många är oorganiserade och har dålig ordning på saker och ting.

Om personen hänvisar till en chef som inte är där, kräv att hen ringer upp chefen direkt, att du är trött på att de inte klarar av en korrekt kundkontakt och inte vågar lämna gymmet innan ärendet är avklarat.

Stå på dig, vik inte ner dig och fråga om du blir ifrågasatt på vilket sätt du kan bevisa att du sagt upp kortet. Om du skall ha fått med dig en uppsägningslapp fråga om hon kan garantera att så skett i exakt alla fall och att du kommer att kolla upp det genom att ställa en fråga på Facebook om hon hävdar att så är fallet.

Om du står på dig, håller dig lugn men bestämd, inte ljuger och inte backar så kommer de att lösa det för dig. 

• P30
    Myyy skrev 2013-02-18 17:26:22 följande:
    Det hette fitnessexpress men har bytt namn till sportlife tror jag. Jag blir så jäkla sur! Ska jag behöva betala för att en anställd gjort en miss??
    Din klubb har nu bytt namn till Nordic Wellness. Det har varit en del strul i samband med klubbytena, samt hur fakturor och autogiro hanteras. Tidigare hanterades fakturorna av Fakturaservice, men sedan årsskiftet hanteras de av Nordic Wellness centralt. 

Ring till din klubb innan du åker dit, boka ett möte med platschefen så kommer det att lösa sig. 
  • Myyy

Jag försökte verkligen stå på mig i telefonen men hon sa hela tiden att hon inte kan göra något. När det gäller autogirot så blockerade jag autogirofunktionen manuellt på via internetbanken när jag såg att det hade dragits 600 kronor. Så i påminnelsen jag fick idag står det att de inte kunnat dra angiven summa trots autogiro. Borde väl tagit tag i allt ordentligt när de 600 drogs men har ju fortfarande inga bevis.

• Myyy

Saken är ju också den att jag faktiskt sa upp mitt medlemskap skriftligt via brev till huvudkontoret och att jag sedan mailat massa med dem. Borde inte dessa mail finnas någonstans?

Angående möte med platschefen, det var henne jag pratade med idag och hon verkade inte alls ha koll på hur det fungerar och hon hade till och med ett gympass när hon pratade med mig, vilket innebär att hon coatchade två personer samtidigt med mig i luren. Kände mig inte direkt tagen på allvar :(

• P30
    Myyy skrev 2013-02-18 17:38:10 följande:
    Saken är ju också den att jag faktiskt sa upp mitt medlemskap skriftligt via brev till huvudkontoret och att jag sedan mailat massa med dem. Borde inte dessa mail finnas någonstans?

Angående möte med platschefen, det var henne jag pratade med idag och hon verkade inte alls ha koll på hur det fungerar och hon hade till och med ett gympass när hon pratade med mig, vilket innebär att hon coatchade två personer samtidigt med mig i luren. Kände mig inte direkt tagen på allvar :(
    Det där verkar väldigt konstigt måste jag säga. Dock var ju mitt förslag att ringa och boka ett möte, inte ta det på telefon.

Sedan är det förstås så att mängder med människor kommer in och hävdar att de sagt upp saker för att de egentligen borde gjort det för länge sedan. Jag förstår om det verkar konstigt att du hävdar att ni mailat massor, men inte har mail kvar, att du skickat brev men att det inte sagts upp, att du varit inne på plats, men att det inte finns någon anteckning om det.

Jag föreslår att du går till en av de andra nordic-klubbarna, berättar din historia och ber om hjälp. Ta det inte på telefon, försök att undvika att ta det mellan 17 och 19 en vardag när det är mängder av folk i kö och försök i första hand att se till att få prata med platschefen.
  • Vaniljsemlan

Om jag vore du skulle jag skriva ett brev (e-post så det finns dokumenterat) med läskvitto där du uppger allt sakligt och hur dina uppgifter har hanterats. Därefter ber du om möte, som någon föreslår. Om inte det funkar så anmäl till ARN.

• Myyy

De har nu sagt upp mitt medlemskap och jag fick envisas med att få en bekräftelse på det. De sa också att jag skulle betala fakturan sålänge så gör de en återbetalning sen. De försäkrade mig om att det inte behövde ett skriftligt bevis på att jag skulle få tillbaka pengarna senare, men efter mycket tjat från min sida fick jag ett mail på det med. De lovade att platschefen skulle ringa mig för ett möte men nu nästan två veckor senare har ingen ringt upp, trots att jag ringt dem två gånger och bett om att få tala med platschefen. Helt galet vilken dålig service!

Svar på tråden Betalningsskyldig utan anledning! Vad fan gör jag???