• Bollen2

Åderbråck! Stora och smärtsamma.

Var hos barnmorskan häromdagen och visade mina åderbråck. Har ca 3 månader av graviditeten kvar. Hon tyckte absolut jag skulle träffa läkaren som tillhör MVC/Förlossningen snarast för bedömning. Nån som varit med om liknande? Vad kan doktorn bedöma i såfall? Finns väl inget som kan göra situationen bättre förrens barnet är ute.

• Svar på tråden Åderbråck! Stora och smärtsamma.
  • Meland

Har med åderbrock framförallt på vänstra benet som även svullnat. Det ända som kan "hjälpa" är stödstrumpor som du kan köpa på Apoteket. De minskar riskabelt för fler och större åderbrock. Jag har BF 9/6 men mina åderbrock började redan i ca v 12-14 Hade ju också lite av dem innan denna grav.

• Bollen2

Har du också träffat läkare pga det? Har så mkt klåda på benen så har inte klarat av att ha stödstrumpor dessvärre.

• Meland

Ja det har jag då jag själv misstänkte att det var blodproppar jag hade och de gjorde då ultraljud vilket visade på flera små åderbrock inuti benet. Har också klåda på benen när jag har stödstrumpor men jag tror att de på Apoteket kan hjälpa dig att välja rätt samt med någon salva som kan lindra klådan.

• Bollen2

Ok! Tack för svaret. Ska höra vad doktorn säger först. BM pratade om några speciella stödstrumpor då jag har mest problem på låren.

• Ox2

Jag har mkt åderbråck. Fick dom vid min första grav i ca v16 och nu i min andra grav i v 8. Nu i v22 är dom värre än när jag var höggravid med första. Dock gick dom tillbaka helt efter förra grav så de hoppas jag på denna gången med. Mina sitter invändigt i underlivet i går sedan ut längs med låren. Hormoner gör väggarna i venerna slappare o dom får svårare att pumpa tillbaka blodet. plus att magsn trycker neråt. Har även problem med smärtor i ljumskarna som man först trodde var ljumskbråck men som man nu misstänker är blodkärl som "kläms"/smärtar. Ska träffa en läkare på torsdag för bedömning. Vid förra grav fick jag föreskrivet långa stödstrumpor men det har man dragit in på nu i mitt landsting så denna gången har jag fått köpa själv. Dom hjälper relativt bra men inte mot smärtan i ljumskarna. Ang förlossning så fick jag beskedet vid förra grav att det inte skulle innebära någon ökad blödningsrisk el så utan snarare bana väg... Fråga mig inte hur... Min förra förlossning gick smidigt men kan inte tänka mig att det berodde på bråcken.

• Ox2

När det gäller stödstrumpor så räcker inte de tunna för gravid för mig. Jag har fått/ fått köpa "riktiga" tjocka medicinska kompressionklass 2.

• 81missan

Hej på er!

Jag har faktiskt idag varit och kollat upp mina fula åderbråck på höger ben, dom går från foten upp på låret och in mot underlivet (inga invärtes som tur är). Det konstaterades att jag klarade mig från blodpropp men från och med idag så är det dagliga sprutor som gäller för att förebygga proppar. Jag är i v 26 nu så det är väl ca 10+6 veckor kvar... suck! Jag började med stödstrumpor i november, har köpt på nätet (Pahne textil) och dom funkar rätt bra och är väldigt snygga men - åker ner hela tiden! Jag blir galen! Ska leta på någon rehabshop efter en bättre modell, och skräddarsydd. Har ni förresten tips på träningar som kan minska "utvecklingen"? Själv ska jag gå vattengympa om några veckor, det blir spännande att visa upp det vackra benet, jag hoppas att träningen ger något positivt iaf.

• Amme1

Hej!
    Är gravid i v.33 och har ett åderbråck på höger ben, den går från vaden och upp över låret. Har haft en stödstrumpan till knäna men den rullar ner hela tiden och stasar, känns som det bara blir värre då men har svårt att hitta stödstrumpor som passar. Har beställt en stödstrumpbyxa och hoppas att den är bättre.
    Finns det något samband mellan åderbråck och blodpropp? Fick en propp när jag väntade mitt första barn och går nu på sprutor 1 ggr/dag.

• Ox2

De paret jag köpt själv har jag köpt på butik21. E inte jätte nöjd med dom. Fick tips om jobst.se o deras opaque av lymfsjukgymnasten på jobb men har inte köpt några därifrån ännu...

Svar på tråden Åderbråck! Stora och smärtsamma.