• Anonym (Amanda)

Sveda vid samlag, vet inte vad jag ska ta mig till :(

Jag är riktigt orolig. Under snart tre månader har jag haft sveda i slidmynningen. Det visade sig att jag hade gått runt med svamp under en månads tid. Jag behandlade mig med Canesten men märkte ingen skillnad alls.Gick till gynekologen och de hittade inga fel, fick ändå fluconazol utskrivet. Nu har det gått en månad sedan jag behandlade mig och det svider otroligt mycket vid samlag. Jag luftar underlivet, tvättar med barnolja och smörjer med Apotekets intim creme. Har också slutat med ppiller. Ingenting hjälper. Även om jag är våt när vi ska ha sex så går det bara inte. Det gör inte ont när man för in ett finger, men en penis är helt omöjligt. Är så rädd att min pojkvän ska tröttna på mig och att det här helvetet aldrig ska gå över. Tar emot alla tips som bara finns!!

• Svar på tråden Sveda vid samlag, vet inte vad jag ska ta mig till :(
  • Fia 28

Kanske du inte låtit underlivet läka helt innan ni började ha sex igen? Kanske din pojkvän har svamp som han smittar dej med så fort ni har sex?

• Anonym

Sluta genast med att ha samlag om det gör ont, just att ha sex om det gör ont kan leda till vestibulit. Berätta för din kille så är jag helt säker på att han förstår. Istället för att ha samlag så kan din kille smeka eller slicka dig till orgasm om ni känner att ni vill ha sex på något sätt.

• Anonym (Amanda)

Jag och min kille har alltid sex med kondom och vi har inte haft sex sedan jag behandlade mig. Igår skulle vi prova efter två månaders väntan, men det gjorde precis lika ont som innan jag behandlade mig mot svampen. Jag har berättat för honom och han är väldigt förstående. Men jag blir så ledsen på det här. Jag VILL ha sex igen, jag vill inte heller låta min pojkvän vänta längre.

• Anonym
    Anonym (Amanda) skrev 2013-02-18 20:08:19 följande:
    Jag och min kille har alltid sex med kondom och vi har inte haft sex sedan jag behandlade mig. Igår skulle vi prova efter två månaders väntan, men det gjorde precis lika ont som innan jag behandlade mig mot svampen. Jag har berättat för honom och han är väldigt förstående. Men jag blir så ledsen på det här. Jag VILL ha sex igen, jag vill inte heller låta min pojkvän vänta längre.

Ni har inte provat att ha sex på andra sätt? Hur skulle det fungera om han slickar eller smeker dig till orgasm?
  • Anonym (Amanda)

Ja, det har vi provat och det fungerar bra. Det gör inte ont när han slickar/smeker och jag blir väldigt våt. Men ändå gör det ont när vi försökte. Någon som har tips att dela med sig av? Eller vet vad det kan vara för problem? :/

• Anonym
    Anonym (Amanda) skrev 2013-02-18 20:14:31 följande:
    Ja, det har vi provat och det fungerar bra. Det gör inte ont när han slickar/smeker och jag blir väldigt våt. Men ändå gör det ont när vi försökte. Någon som har tips att dela med sig av? Eller vet vad det kan vara för problem? :/

Alltså jag menar att ni bara har smeksex och oralsex, inte att ni har det som förspel och att ni sen har samlag. Får du orgasm genom smeksex och oralsex?

Tycker itne du ska ha samlag när det gör ont, lös problemet först och sen kan ni ha samlag. Men lägg samlag på hyllan ett tag.    
  • Anonym (Amanda)

Jag förstår vad du menar, tror att jag uttryckte mig lite dåligt där. Vi har inte haft penetrerande sex på ca 2 månader utan haft oral/smeksex och ja, jag får orgasm. Vi skulle prova första gången igår och då sved det jättemycket trots att vi hade långt förspel. Känns som det åtminstone borde bli lite bättre, och det gör mig frustrerad när det inte blir det.

• Anonym (smörj!)

Det kan vara att du har lite lågt östrogen. Då blir slemhinnorna i underlivet tunna och sköra och det gör ont/svider att röra vid dem. Köp receptfri kräm på apotek: ovesterin. Kostar ca 90 kr. Smörj varannan dag i två veckor. 
    Lokal behandling med östrogen är inte farligt, så testa detta! det har hjälpt mig och många andra i samma situation!

• Anonym (Amanda)

Tack för tipset! Ska absolut prova salvan. Hur lång tid tar det innan man märker resultat?

• Anonym

Men lilla gumman, du ska ju inte ha samlag bara för att du är rädd för att din kille ska tröttna på dig. VILL du ha samlag? Har DU njutiti av det en gång i tiden? DU behöver inte ha samlag om du inte vill.

• Anonym (Amanda)

Jag vill absolut ha sex igen. Men jag tänker även på min pojkvän. Även fast han säger att han inte bryr sig om vi kan ha penetrerande sex så oroar jag mig över att han ska tröttna.

• Anonym (...)

Hade det så i flera år. Försökte stå ut och dolde hur jävla ont det gjorde. Sedan slutade jag med p-piller och sedan dess har jag inte haft ont en enda gång :) 

• Anonym (smörj!)

hej igen! 
    Jag märkte en del resultat efter en vecka,  men det är ju fråga om att slemhinnor skall bli starkare så du kan behöva ge det minst två veckor skulle jag tro innan smärtan minskat betydligt. 

Och som ovanstående sade: p-piller kan leda till besvär av det här slaget, så tar du sådana kan det vara idé att se sig om efter alternativ.  

• Anonym

Även om man är kåt och blöt kan man behöva extra glid! jag rekommenderar helt klart att bra glidmedel!

• beeex

Känner precis som dig,fick också svamp för ett tag sen och nu kan jag verkligen inte ha sex längre, gör så fruktansvärt ont och är också jävligt orolig att min pojkvän ska tröttna, hör gärna av dig om du hittat nåt sätt!

• Anonym (Amanda)
    beeex skrev 2013-03-06 22:29:25 följande:
    Känner precis som dig,fick också svamp för ett tag sen och nu kan jag verkligen inte ha sex längre, gör så fruktansvärt ont och är också jävligt orolig att min pojkvän ska tröttna, hör gärna av dig om du hittat nåt sätt!
    Jag köpte Ovesterin, en salva som finns på Apoteket receptfritt och använde dagligen i två veckor, tvättar med barnolja, sover utan trosor och slutade med ppiller! Och det har verkligen fungerat, jag kan ha sex med min pojkvän nu igen. Vi måste dock använda kondom och glidmedel. Men det funkar bra! Det kan svida lite i vissa ställningar och precis när han tränger in, men det går över väldigt snabbt. Så jag rekomenderar verkligen Ovesterin! Jag är så lättad och glad över att det har blivit så mycket bättre, hoppas det blir bättre för dig med! Tänk på att absolut inte ha sex nu när det gör ont!
  • beeex

Tack för ditt svar! Jag ska testa det! Men vet du om man måste sluta helt med p-piller eller finns de nåt annat man kan använda? Typ stav eller något annat? För känner verkligen inte för kondom, det förstör typ :/ kram

• Anonym (Amanda)
    beeex skrev 2013-03-09 19:46:46 följande:
    Tack för ditt svar! Jag ska testa det! Men vet du om man måste sluta helt med p-piller eller finns de nåt annat man kan använda? Typ stav eller något annat? För känner verkligen inte för kondom, det förstör typ :/ kram
    Jag har inte så stor koll på det där med andra alternativ, men jag vet att det finns ppiller med mer östrogen i som inte ska torka ut slemhinnorna lika mycket. Yaz heter dom och jag fick dom utskrivna av en barnmorska men har inte testat än, så har inget riktigt svar på om det funkar eller inte! Gå till ungdomsmottagning/barnmorska och fråga. Om jag var du skulle jag sluta med ppillerna i några månader, när du blivit bättre kan du testa att börja igen! Kondom är inte så himla krångligt, hellre det än inget sex alls. Hoppas det blir bättre för dig!
Svar på tråden Sveda vid samlag, vet inte vad jag ska ta mig till :(