• Lollan1

Släppa ut katt för första gången?

Jag har en liten kisse, som hittills bara fått vara ute i koppel då och då, då jag bott i lägenhet, centralt och nära en väg. Nu har jag dock flyttat längre bort från trafik och bor på bottenvåningen med egen ingång med uteplats. Funderar därför på att släppa ut min katt och låta honom få leva utelivet med, då han är intresserad av att gå ut.

Min katt är mitt allt i stort sett, och jag är livrädd att han ska komma bort sig. Jag vet att katter ofta reder sig själva men finns det något jag kan göra för att göra "rätt" när jag släpper ut honom, så att han inte springer ut?

Tror att hans liv skulle kunna bli mycket bättre med mer frihet, men än så länge har jag varit för rädd för att något ska hända för att våga släppa ut honom.

• Svar på tråden Släppa ut katt för första gången?
  • Birmafröken

Se till att katten är kastrerad, id-märkt, ägarregistrerad i SKKs och Sveraks id-register, vaccinerad och veterinärvårdsförsäkrad. Sedan går du ut med katten i koppel tills den känner sig van vid utemiljön och lärt sig var den bor. Efter det kan du när det är varmt och skönt ute låta honom gå utan koppel, men följ med honom ändå (eller låt honom följa dig). Låta katten vara utomhus helt utan uppsikt är en risktagning man i så fall måste vara medveten om att man tar.

• nemo1

Bor du i lägenhet så bor du inte kattvänligt till för att släppa ut katten. Om du är rädd om den så nåta in din uteplats istället. Det finns inte bara hårda bilar utan fullt av katthatande människor som gör allt för att skada en katt. Och en katt ska absolut inte gå ut förrän den är kastrerad, vaccinerad idmärkt och försäkrad.

• IceJossan

Näta in uteplatsen vore kanooonkul för kissen! Risken är tyvärr stor att en kisse försvinner i tätbebyggt område, för du får nästan garanterat räkna med att han går längre bort än tomten. Många katter förvinner spårlöst i såna områden. Låt inte katten gå ut helt på egen hand om du inte bor lämpligt ute på landet eller vill riskera att katten blir instängd, förgiftad, bortskrämd, illa behandlad av grannar, stulen osv.

• IceJossan

Väldigt många katter lever långa härliga och problemfria liv i tätbebyggda områden, men väldigt många katter råkar illa ut, och många gånger slutar det tragiskt. Så frågan är om det är värt att riskera sin älskade katts liv?

• Gullmaja

Jag kände precis likadant som du! Våra två katter har varit innekatter i 3 år när vi nu köpte hus i somras. Huset ligger bland andra hus men har skog på baksidan. Först gick jag ut med dom i koppel och såg alltid till så de inte smet ut. En dag såg jag ena katten stå på gräsmattan och äta gräs! Panik!! Men hon kom när jag lockade på henne, puh. Då insåg jag att det var lika bra att vänja dem med ett liv ute. Släppte ut dem genom dörren på baksidan, alltid innan de fick mat . Och så var jag med ute. Funkade jättebra, de kom alltid när jag skakade kattmatspelletsen ;) Nu vill den ena katten bara vara inne ( är bara ute när jag är ute och då är hon 2 meter ifrån hela tiden) den andra är ute nästan hela tiden och kommer hem med möss, grodor och fåglar,,,bläää. Det hände två, tre gånger att jag fick plocka ner "utekatten" från vår Björk då hon antagligen blivit rädd för något. Men det var längesedan nu.jag är alltid lite orolig när de är ute. De får inte vara ute när jag är på jobbet, känns bättre när jag vet vart jag har dom ;)

• videofotografen

Jag tog hand om två omplaceringskatter förra sommaren... båda mörkgrå (fast vissa kallar dom blåa???) o båda var ca 13 veckor när jag fick dom. Jag lät dom först känna av huset inomhus några timmar innan jag öppnade terrassdörren o lät dom gå ut på terrassen o inom 10 minuter var de ute i trädgården o upptäckte sitt nya hem. Den första kattungen fick jag i juli o den andra i aug.

Nu ett drygt halvår senare så är de ute o vandrar halva dygnet utom när det är för mycket snö.  Skrattande

För mig är det helt naturligt att släppa ut katterna i naturen. Nu bor jag iof sig på landet med ganska långt avstånd till närmaste granne.

Här hittar du mitt FOTOALBUM

• nemo1
    videofotografen skrev 2013-02-19 00:19:25 följande:
    Jag tog hand om två omplaceringskatter förra sommaren... båda mörkgrå (fast vissa kallar dom blåa???) o båda var ca 13 veckor när jag fick dom. Jag lät dom först känna av huset inomhus några timmar innan jag öppnade terrassdörren o lät dom gå ut på terrassen o inom 10 minuter var de ute i trädgården o upptäckte sitt nya hem. Den första kattungen fick jag i juli o den andra i aug.

Nu ett drygt halvår senare så är de ute o vandrar halva dygnet utom när det är för mycket snö.  Skrattande

För mig är det helt naturligt att släppa ut katterna i naturen. Nu bor jag iof sig på landet med ganska långt avstånd till närmaste granne.

Här hittar du mitt FOTOALBUM
    Tar då förgivet att katterna är kastrerade, vaccinerade, idmärkta och försäkrade! Mycket oansvarigt beteende som kunde gått mycket illa.
  • epikuren

Hellre riskerar jag att min katt blir överkörd eller råkar illa ut än låter henne må dåligt i kanske 18 år.

• epikuren

Ett tips är att släppa ut honom hungrig och var med vid sidan om så att du kan visa honom ifall han inte hittar.

• viktoria91

Kastrerad, id-märkt, vaccinerad och ha en inhägnad utegård! Då kan katten tryggt vara ute utan rovdjur, bilar, folk som hetsar hundar på den och äckliga barn som kastar sten.

• IceJossan
    epikuren skrev 2013-02-19 08:29:33 följande:
    Hellre riskerar jag att min katt blir överkörd eller råkar illa ut än låter henne må dåligt i kanske 18 år.

Samma här. Men jag skulle aldrig släppa ut en katt på fri fot där risken att den blir påkörd är stor, om den mår bra som innekatt (som i stort sett alla innekatter gör om man ger dem bra stimulans).
  • viktoria91
    epikuren skrev 2013-02-19 08:29:33 följande:
    Mina katter stormtrivs som inne katter! Dem har varit utslängda, misshandlade och fått klara sig bäst dem kan. Dem vill inte ut! Fick panik i förra lägenheten när man tog upp den ena och skulle ut på balkongen med henne.
  • videofotografen
    nemo1 skrev 2013-02-19 08:03:02 följande:
    Tar då förgivet att katterna är kastrerade, vaccinerade, idmärkta och försäkrade! Mycket oansvarigt beteende som kunde gått mycket illa.
    Du ska aldrig aldrig aldrig bara ta något för givet däremot kan du lite försynt framföra din fråga.  Cool

Kastrerade o vaccinerade?

Den lilla tjejen som är äldst som är född 4 april -12 var jag o kastrerade o hon fick sin första vaccinering i förra veckan 12 feb till en kostnad av 1.090 kronor inkl ID-märkning. Hon ska åter till veterinären efter ca 3 - 4 veckor efter första vaccineringen.

Tjej 2 som är född 12 maj -12 ska in till veterinären i slutet av mars för kastrering o vaccinering o ID-märkning. Sedan två veckor tillbaka ger jag henne p-piller.

Jag håller på o förhandlar med mitt ordinarie försäkringsbolag där jag har alla fastighetsförsäkringar, bil, mc, båt mm försäkrade i för att se om de kan ge mig en bra deal.

Vad syftar du på när du skriver mycket oansvarigt beteende som kunde gått mycket illa?

Syftar du på att meteoren som föll över Uralbergen kunde ha fallit över mina katter så har du fel. Hade den fallit någon minut tidigare hade den fallit över Malmö o INTE över Öland. Glad

Nu får du några bilder o titta på så blir du pigg o glad.   Solig

• nemo1

Släpper man ut två små kattungar efter bara några timmar i sitt nya hem så är det mycket oansvarigt, fint byte för många rovdjur. Och du vet väl att p-piller både är farligt och skyddar ej mot dräktighet? En katt får enbart ägglossning vid parning och en pilsk hankatt kan lätt kliva på dina lilla katt och para sig utan att hon löper.

• Lollan1

Tack för alla tips, men jag måste ändå påpeka att jag tycker att det är intressant att flera av er bara tar för givet att för att jag bor i lägenhet så bor jag inte kattvänligt. Jag vet inte hur och var ni bor, men här har vi flerfamiljshus med tre/fyra lägenheter mitt ute i ingenstans. Det är mindre folk och trafik här än där jag växte upp som var ett bostadsområde med villor på en liten ort i Dalsland.

Lägenhet behöver inte betyda centralt och massa folk. Jag skrev ju ändå att jag inte ville ha honom ute när jag bodde i lägenhet och centralt.

Och ja, han är kastrerad, id-märkt, ägarregistrerad, vaccinerad och försäkrad.

Dessutom kan jag tillägga att jag mina hyresregler är sådana att jag inte får näta in uteplatsen, annars hade det varit min första tanke med, MEN samtidigt får han inte möjligheten att springa av sig som jag skulle vilja ge honom, även om jag skulle fått sätta nät.

• videofotografen
    nemo1 skrev 2013-02-19 19:51:59 följande:
    Släpper man ut två små kattungar efter bara några timmar i sitt nya hem så är det mycket oansvarigt, fint byte för många rovdjur. Och du vet väl att p-piller både är farligt och skyddar ej mot dräktighet? En katt får enbart ägglossning vid parning och en pilsk hankatt kan lätt kliva på dina lilla katt och para sig utan att hon löper.
    Nu var jag ju 100% garanterat säker på att inte några "rovdjur" kom o tog mina nyankomna kattungar förra sommaren. Självfallet var de bara utomhus när jag var ute o första dagarna hade jag stenkoll på varenda steg de tog. När jag inte var hemma så var de inomhus. Havsluften o miljöombytet från att vara född o uppväxt hos sina "mammor" i en lägenhet till att komma ut hos mig på landet gjorde att när de inte lekte ute i trädgården så låg de mest o sov inomhus.

Visst finns det faror här nere vid Kalmarsund men dom är inte så många... snarare endast två. Rävar o havsörn. Rävar kan jag helt bortse ifrån då de är extremt ovanliga o en räv går inte på fullvuxna katter... endast kattungar som de här förvisso var.
    Havsörn är väl i så fall den största faran. Har blivit av med en katt under många år som jag är tämligen säker på att en havsörn tagit. Så sent som i höstas såg jag en havsörn gå ner o attackerade en svanfamilj med ett halvdussin årsungar men årsungen fladdrade så våldsamt med vingarna så havsörnen fick ge upp.

Kattunge 1 är som sagt kastrerad nu sedan en dryg vecka tillbaka. Kattunge 2 ska in i slutet av mars o under den månaden får hon p-piller. Jo, jag vet att p-piller inte är nyttigt för henne men under dessa 5 veckor anser jag inte att det är fara för hennes liv eller att hon får skador för livet.  
Svar på tråden Släppa ut katt för första gången?