Inlägg från: Mamtilda |Visa alla inlägg
  • Mamtilda

Smärta i mage nattetid.

Någon mer som får ont i magenunder nätterna?
    Är gravid med andra barnet, vecka 20. Ligger för det mesta på sidan när jag sover om nätterna, och vaknar mkt för att vända mig till andra sidan, men varje gång jag ens rör mig värker det som någon slags extrem träningsvärk i magen precis runt där bebis ligger, som att allt ligger fel och allt sitter löst där inne i magen. Det känns värre än själva foglossningen när den är som värst. Jag vet, det låter konstigt, men kan liksom inte förklara på ett bättre sätt.
    Är också hela tiden öm i magen, trycker jag lite på magen, går mkt, eller bara när jag rör mig under dagen så ömmar det efter ett tag... Kände aldrig detta första gången, så det känns inte alls bekant.
    Någon som känner liknande?   

• Svar på tråden Smärta i mage nattetid.
  • Mamtilda

Nja, det känns inte riktigt så, inte osm att det värker i själva megen utan runt om livmodern om man man ssäga så?
    Ja det kanske vore något, skulle magen bara vara stilla skulle det ju hjälpa... Att tillägga, är smal och har enbart mage nu, så det är väldigt lätt att röra omkring på bebis i magen, jag känner t om kroppsdelar som trycker ut, varenda dag. Kändes ganska tidigt, men det är som att jag inte har något mellan livmoder och magen liksom... 

• Mamtilda

Ja, det måste vara det. det är ungefär så jag skulle vilja beskriva det haha.
    Ja, jag känner otroligt mkt måste jag säga, såhär mkt kände jag inte förän mot slutet av förra graviditeten. Känner minsta rörelse och kan se utanpå hur det ligger och hur det rör sig där inne... Det känns liksom mer verkligt och och mer greppbart den här gången. 

Vilken vecka är du i då? Ja, vet inte om det är så vanligt att känan så här mkt såhär tidigt egentligen. så det är klart det kommer, du kanske har lite mer muskler än jag har som håller emot ;)
    Nej, vad är det för kudde? för magen då menar du eller?
    Händer att ajg sover med kudde mellan knäna för att underlätta smärtan av foglossningen, men orkar inte bråka med den eftersom jag rör mig så himla mkt om nätterna :P Jag blir bara dubbelt andfådd av att bråka med den också haha.     

• Mamtilda

Kollade de, men tycker det ser mest bökigt ut haha.
    Ok, då kommer det mer snart, det kommer i rasande fart rätt som det är! ;) ja, jag brukade lägga båda händerna över så jag inte skulle missa en spark haha. om några veckor kommer du känna mer, och om ytterligare några veckor så kan du se hur det rör sig och bökar där inne. Det är otroligt häftigt! 

• Mamtilda

Ok, ja d¨å kommer det väldigt snart tror jag :)
    Jaså, tur. jag har modekakan precis framtill haha.  

• Mamtilda

Jo, men den måste ligga mitt på eller något haha, för där är enda stället jag INTE känner något. känner runt om alla sidor uppe och nere :P
    Jag får väl skylla på att jag har lite magmuskler  ;) Jag är inte så tränad och väldigt smal, så kanske känner mer pga det hehe. inte så mkt som är ivägen för bebisen... 

• Mamtilda

ok, jag förstår. Jaha, så det är mao bra för dig att vara gravid! ;)
    Vad har du för ätsörning? Låter oavsett jobbigt, det är något som är svårt att leva med.  
    Hull och bra när man är gravid. jag kommer få min beskärda del jag med hehe. sist gick ajg upp 25 kg. xD 

• Mamtilda

Ok, det låter väldigt jobbigt faktiskt :( Hoppas du får bra hjälp med det där då, så att det inte bara ignoreras. Glöm inte bara att du är minst lika viktig som dina barn och att du också måste må bra!

jag gick ner mkt ganska fort efteråt, jag har väldigt hög ämnesomsättning så jag har vanligtvis svårt att gå upp i vikt, däremot har jag alltid kämpat med undervikt, vilket är minst lika svårt. det är tufft när man inte kan äta upp sog hur mkt man än försöker, jag älskar ju mat liksom! :P
    Men nu de senaste åren har jag leagt på en bra vikt för mig.
    Jag vägde 45kg när jag väntade mitt första barn, gick upp till 70kg, sen ner till 55 ca. och runt där har jag legat sen dess. Men vi får väl se hur mkt jag går upp denna gång haha. vill inte gå upp 25kg i fett igen.
    För et var vad det för då. Jag har alltid varit väldigt glad i mat och fett. grav gjorde att jag la på mig det som jag åt, och jag åt MYCKET!     Det går inte ens tänka sig hur mkt jag åt, jämt åt jag! Men tänker mig för lite mer den här gången tror jag. sen gick ajg ner i början nu, för att jag mådde så himla dåligt och åt inte alls nästan. så ödet för helt enkelt bestämma hur det ska bli den här gången! :)

• Mamtilda

Ok, låter som ddu skulle behövt gå upp något kg mer. jag har iofs bara gått upp 1kg än så länge, men jag har inte gått ner när ajg ätit bra...
    Hmm, magen ja den värker som vanligt, inatt just var det riktigt jobbigt när jag rörde mig, det kändes som muskelkramper i magen, på motsatt sida jag legat på. jättedumt.. :/ Var lite obehagligt, men det är nog ingen fara. Jag är mer orolig vöer alla sammandragningar jag har hela tiden. kommer mest om kvällarna, och mest när jag spänner magen och när jag vilar.... jätteknäppt att det komemr just när jag lägger mig ner och vilar! 

• Mamtilda

Jo jasg har läst lite om det, men de är inte alls regelbundna, utan kan ena stunden komma i massor, och ena stunden komma och gå lite som det vill... och de sitter i olika länge, men oftast sitter de väl i 20-30 sekunder...typ...tror jag... haha. det är jätteolika. Jo, jag borde väl kolla det, men tänker att jag ska hinna vänta till nästa bm besök i vecka 25. Är i vecka 22 nu, går över i vecka 23 på onsdag :)

de gör ju inte jätteont heller men det känns ju som liksom. som mensvärk, ibland mer i magen och ibland mer i ryggen.  :/

• Mamtilda

Jag trodde inte det var så illa?
    Ja jag vet inte. jag är lite segstartad med sånt där och tar gärna tid på mig att ringa om tidsbokning för sånt som inte är akut :P 
    Men kanske är det "värt" att kolla upp det. men är ju så mkt med skola och allt annat i livet nu. vet inte hur jag ska hinna faktiskt!!! :S 

• Mamtilda
    jmynt skrev 2013-03-06 09:32:19 följande:
    Om du känner att det är svårt att hinna med så åk in akut till förlossningen , nästa gång sd kommer tätare eller gör ont. Då behöver du ju inte boka nån tid. Sen känner man ju sin kropp bäst själv, men har man inte varit med om det förut så kan det ju vara svårt att vata vad man känner. Har du möjlighet att vila mycket på dagarna eller är du på benen hela tiden? Att vila är det som hjälper bäst, men om man har mycket sd kan man få bricanyl-tabletter att ta när det blir jobbigt.

Nja, vet inte om det är någon mening med att åka in akut hehe. Problemet är just nu att det knappt ens finns tid att ringa samtalet liksom.
    Jo, men saken är ju den att jag får ofta mer SD när jag vilar....? 
  • Mamtilda
    Cohen skrev 2013-03-06 14:17:16 följande:
    Senaste nätterna har jag vaknat av att jag fått ont i magen. (somnar och sover nästan alltid på mage). Har alltså vaknat av att det gjort riktigt ont, liggandes på mage, så fort jag vänt till rygg går det över och jag somnar om... Men dumt nog snurrar jag tillbaka i sömnen och det hela upprepas 1-10 ggr/natt...

Någon som vet vad det onda beror på? Eller om det kan vara "skadligt" för bebis på något sätt?

Tror inte det är någon fara. jag sover själv sällan på mege. men gjorde förr, så när ajg f´väntade min stira tjej så frågade jag om det var farligt, och hennes svar var bara att det skyddar ändå så bra. och jag liger ju inte på magen om det är obehagligt eller gör ont... Men jag vet inte, eftersom du vaknar av smärtan... tror inte det är farligt, men jaf förstår din oro såklart!
    Det som gör ont är nog att det blir trångt och det trycker ju mot rygg och mot dina organ egentligen. jag kan känna redan nu att jag får on i revbenen när jag sitter ihopsäckad,  just för det blir så trångt.
    Men så länge du inte har ont annars så tor jag inte det är farligt. vilken vecka är du i? 
    Jag är också öm där moderkakan sitter, gör ont om jag trycker lite där bara. (den sitter framtill) Men det är ju heller ingen fara... 
  • Mamtilda

Fast om jag hade varit så pass orolig över sd hade jag ju tagit mig tiden. men känner inte att det ger mig så mkt ångest att jag måste ringa om en tid. Jag oroade mig tillräckligt förra gången. Det betyder inte alls att jag på något sätt sätter skolan före bebis och min hälsa. nej nej. Men jag hejdar mig själv lite då ajg vet att jag för det mesta oroar mig i onödan, som i detta fall. har läst mkt om det, frågat folk jag känner och ingen har sagt att jag borde vara orolig. de har/har haft snarare samma problem. Jag känner inte att jag åtsidosätter mitt barn på något sätt eller ignorerar barnets hälsa, däremot ignorerar jag min oro som inte borde finnas. det var inte problemet från första början ens. Problemet var att det är lite jobbigt med sd, att det distraherar och stör mig i vardagen en aning.... det är inte förvärkar jag har.

• Mamtilda

Det gör inget.
    Ok, jaha, men vart bor du då? visste inte att du bodde i närheten :)
    Ja, men är du orolig så ska du ju kolla upp det. det är ju enda sättet att släppa oron. Hoppas att det inte är något då. berätta gärna hur det gick! :)

• Mamtilda

Ja ok, jag jag bor ju i västervik hehe.
    Ok, kul att få lyssna på bebis ju. Skönt att allt var lugnt.
    Nej vi ska väl inte hoppas på att det blir värre ju!  

• Mamtilda

Haha ok. ja, jag hoppas på att bebis vill komma ut något tidigare här med. Jag fortsätter nämnligen studera 20 augusti igen. så jag vill hinna vara hemma så mkt sommöjligt innan. Och så ska vi på bröllop i början av augusti med, I UMEÅ... så då är det bra om bebsis inte går över tiden :P

• Mamtilda

Ja, jag pluggar till Uska, och kör sista terminen då, men gör det på distans ist eftersom ajg ahr en nyfödd hehe.
    NJae tror inte jag går över så lång tid. men att vara nyförlöst och åka 100 mil känns INTE ok! hahaha 

• Mamtilda

Nej precis haha. jag vill hinna landa lite och börja må lite bättre innan jag reser iväg :P Men det går som det går, åka ska vi iaf!
    Ja, jag känner att ajg vill bli klar så snart det går. och fortf gå med min klass, jag vill inte byta till en annnan klass senare, usch sånt är så jobbigt!!!
    ja det vat planerat. dock inte att jag skulle bli gravid så snabbt haha.
    Jag har ätit p-piller i 7 år och antog nästan att det skulle ta ett tag innan något hände.... Slutade med piller i augusti, och stickan visade plus i oktober. haha. Sinnessjukt, Andra försöket efter så många år med piller liksom! :P

Sj då?
    Var erat planerat? :)      

Svar på tråden Smärta i mage nattetid.