• Alexi

Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?

Läser ju om att det absolut ska gå att få en tvååring blöjfri. Jag förstår bara inte hur man gör när tvååringen i fråga är totalt ointresserad av att sitta på pottan? Har försökt många gånger att sätta honom där men han blåvägrar och när jag "tvingade" honom dit skrek han som en stucken gris. Han går gärna runt naken men jag vågar inte låta honom göra det för länge med tanke på mattor, soffor mm, när han inte ens vet hur man gör för att kissa på en potta/toa känns det meningslöst att få pölar överallt. Böcker på temat är han ointresserad av, likaså att sitta på pottan när vi sitter på toa osv.

• Svar på tråden Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?
  • Duckan

Vi använde inte potta alls utan hon hoppade upp på toan direkt. Hon var 2,5 år förvisso.

• Mercurialis

Pottan har inte varit så intressant för något av mina barn. De har suttit på toaletten i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Emola

Min vill oftast inte. Någon gång har han suttit på toan eller pottan, men han hoppar upp igen innan det hunnit komma något. Jag tänkte ta chansen i sommar (utomhus i trädgården) och låta det gå som det går i nuläget.

• Miss Gul

Jag tror att det är jätteolika. Vår 2,5 åring kissar på pottan/i toan när han är naken. Har han byxor/kalsonger på sig så glömmer han sig totalt - sista veckan märker vi dock att något har hänt för nu har har börjat fråga: "Har jag blöja?" innan han behöver kissa, och då hinner vi dra av byxorna och visa att han inte har det - och då går han till pottan. Bajsa däremot är han inte det minsta intresserad av att göra någon annanstans än i blöjan. Är han naken så går han och hämtar en blöja och sätter på sig när han ska göra det :-O Sen vill han ta av den igen direkt när han är klar.

Han bästis däremot var helt blöjfri såväl dag som natt innan hon fyllde 2. Sen vet jag andra som har blöja fast de är 3. 

• Rosapingvin

Nej, alla vill inte sitta på pottan. Testa toan istället.

Reagerar barnen som du beskriver så skulle jag lägga träningen på is. Man ska aldrig tvinga barnet.

• nozpa
    Rosapingvin skrev 2013-02-19 09:06:42 följande:

Reagerar barnen som du beskriver så skulle jag lägga träningen på is. Man ska aldrig tvinga barnet.

Samt vänta tills han visar intresse för toan.
  • Mercurialis
    Rosapingvin skrev 2013-02-19 09:06:42 följande:

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • zumba

Vi köpte en barnring till toan o då blev det kul att sitta där

• Miss Gul

Glömde - han var länge också totalt emot att gå på pottan öht. Vi började introducera den i somras men då reagerade han precis som du beskriver så vi la ner. Sen en dag i höstas så gick han bara och satte sig där och kissade av sig självt. Sen har det flutit på. Precis som Rosapingvin skriver så kan det kanske vara bra att ta en paus ett tag och sedan ställa fram den igen.

• Fridayyy

Min pojk vill stå upp och kissa...lite svårt att träffa pottan så ibland har vi en burk.

Svar på tråden Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?