Två åring som inte sover på nätterna
Hur sover hon på dagarna? vilken tid lägger ni henne på kvällen? hur långa är hennes nätter? Hur aktiva är hennes dagar? Hur är förskolan?
Låter som att hon antingen är för pigg för att lägga sig och har för mycket energi kvar eller att det är något som stör hennes sömn.
Min son kunde också strula med sömnen vid den åldern, men det ändrades ganska snabbt när han flyttades upp till "storbarnsavdelningen" på dagis (3-5 år istället för 1-3) och fick mycket mer psykisk stimulans om dagarna.
Han kan fortfarande bråka lite om nätterna, oftast är det mardrömmar som spökar och någon enstaka gång har det varit ren trots eftersom han vill testa sin självständighet (och vill själv bestämma när och var han ska sova, då har han fått gå och lägga sig där han vill, soffan, men allt är fortfarande tyst och släckt och efter två minuter tröttnar han och lägger sig i sängen igen).
Det som har fungerat bra för vår son är att han får utlopp för all sin energi på dagen så att han är riktigt trött på kvällen, att vi alltid lägger oss vid samma tid varje kväll, att rutinen för läggningen är densamma varje kväll, att han får somna på egen hand utan vaggning eller att vi ligger bredvid, att han är mätt när han ska sova (vi slutade med vällingen vid 1,5 år, så nu är det middag och ev kvällsmacka), att han vet vad som gäller ifall han vaknar: vi kommer in och säger godnatt igen och kollar vad det är som stör, men det är inte ok att snurra runt, tramsa, prata, sjunga, leka, vagga, etc. och vi läser inga sagor eller sjunger vaggvisor utan sitter bara bredvid tills han somnar om.
Vet hur jobbigt det är med avbruten nattsömn, så jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp :)