• susanneefinn

Lägenhet 16 år

Hej. jag är 16år snart 17 och vill verkligen flytta hemifrån. Mina föräldrar tycker inte alls att jag ska göra det och vägrar då att stå på lägenheten. Dom vägrar då också att hjälpa mej att ha råd. 
    Vet ni någonting jag kan göra? 

• Svar på tråden Lägenhet 16 år
  • CMM

Gå ut gymnasiet och skaffa en inkomst, sen kan du börja fundera i de banorna.

Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • La Lola

Ja bo hemma tills du är myndig, har ett jobb o därmed kan betala hyran.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • susanneefinn

Men jag känner just nu att det inte funkar hemma längre. Vill vara självständig. Och försöker leta ett jobb men det är svårt i denna kommunen.

• viseversa

Ja du. Bo hemma till du är vuxen. Skaffa ett jobb och sen flytta hemifrån och betala för dug själv.

• Zayco

Du kan börja med att stå på bostadskö i din kommun du bor i, man får köa för lägenheter när man är 16 i sin kommun. Och sen när du blir 18 har du stått i två år och har lättare att få lägenhet. lycka till

• CMM
    susanneefinn skrev 2013-02-19 12:33:48 följande:
    Men jag känner just nu att det inte funkar hemma längre. Vill vara självständig. Och försöker leta ett jobb men det är svårt i denna kommunen.
    Du blir inte självständig förrän du har en egen inkomst, oavsett var du bor.
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • Frontline

Jag flyttade till eget när jag var 16 år och det var ingen dans på rosor hela tiden.
    Att jag gjorde det var för att jag skulle kunna ta mig till skolan då det inte gick bussar som passade från där mina föräldrar bodde.
    Jag hade hellre bott kvar hemma tills skolan var klar och jag hade ett eget jobb.
    Så mitt råd är ju att bo kvar hemma tills du kan försörja dig själv för det kan du knappast nu...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Topcom

Det är nog tyvärr ingen som vill ge en 16åring en lägenhet, särskilt inte om hon står utan inkomst. Ställ dig i bostadskö och plugga klart gymnasiet. Då har du lite större chans att få jobb.

• viseversa

Ts tycker du dina föräldrar ska stå
    För din hyra räkningar och mat? Jag menar då är du ju knappast självständig. Men det blir mycket dyrare för dom att försörja dig. Förstår att dom inte går med på detta.

Svar på tråden Lägenhet 16 år