Lägenhet 16 år
Hej. jag är 16år snart 17 och vill verkligen flytta hemifrån. Mina föräldrar tycker inte alls att jag ska göra det och vägrar då att stå på lägenheten. Dom vägrar då också att hjälpa mej att ha råd.
Vet ni någonting jag kan göra?
Hej. jag är 16år snart 17 och vill verkligen flytta hemifrån. Mina föräldrar tycker inte alls att jag ska göra det och vägrar då att stå på lägenheten. Dom vägrar då också att hjälpa mej att ha råd.
Vet ni någonting jag kan göra?
Viseversa, jag tycker inte att dom ska betala hyran och allting utan bara hjälpa mej lite med maten.
La lola , det har jag pengar till
Har studiebidraget och städar hos min gammelmormor varje vecka, och försöker leta jobb
Men hjärtat det räcker inte, du har hyra, el, hemförsäkring, tvavgift, ev bredband. Det är det minsta som kostar när man har eget boende. Utöver det minst 1500 i månaden på mat och hygienprodukter, om du är duktig på att alltid laga egen mat. Tvättmedel, städprodukter/material, köksutrustning, möbler. Inget som är omöjligt, det menar jag verkligen inte men det behöver man en riktig inkomst för att klara av.
TS: Det blir nog svårt. Du får inte teckna ett hyresavtal själv, möjligen kanske det går att få tag på ett rum där du bor inneboende, hos någon annan, utan avtal. Men lik förbaskat ska du ha råd med det, och dina föräldrar är inte skyldiga att försörja dig om du inte bor hemma... Jag tyckte också det var skitjobbigt att bo hemma, när jag var i din ålder - längtade med varje fiber i kroppen efter att få flytta hemifrån och rå om mig själv. I mitt fall var det helt normala familjeförhållanden, så ingen chans att soc skulle bedöma det ohållbart för mig att bo kvar hemma eller så...
innan du flyttar till eget boende, se till att fixa en inkomst. sök sommarjobb(kolla arbeteförmedlingen, sen vet jag att kommunen erbjuder sommarjobb inom vården för folk mellan 18-19år)
Du kan ju inte förvänta dig att dina föräldrar ska försörja dig.
har du inte råd att försörja dig själv så borde du inte flytta hemifrån.
Kolla om du kan få en soc lägenhet.