• susanneefinn

Lägenhet 16 år

Hej. jag är 16år snart 17 och vill verkligen flytta hemifrån. Mina föräldrar tycker inte alls att jag ska göra det och vägrar då att stå på lägenheten. Dom vägrar då också att hjälpa mej att ha råd. 
    Vet ni någonting jag kan göra? 

• Svar på tråden Lägenhet 16 år
  • Elin 885
    Topcom skrev 2013-02-19 12:37:43 följande:
    Det är nog tyvärr ingen som vill ge en 16åring en lägenhet, särskilt inte om hon står utan inkomst. Ställ dig i bostadskö och plugga klart gymnasiet. Då har du lite större chans att få jobb.
    de flesta bostadsköer har 18 års gräns tyvärr.-
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    susanneefinn skrev 2013-02-19 12:33:48 följande:
    Men jag känner just nu att det inte funkar hemma längre. Vill vara självständig. Och försöker leta ett jobb men det är svårt i denna kommunen.
    om det inte funkar hemma så kan du vända dig till soc som kan hjälpa dig att komma till ett familjehem om det är befogat.
  • susanneefinn

Viseversa, jag tycker inte att dom ska betala hyran och allting utan bara hjälpa mej lite med maten.

• Zayco
    susanneefinn skrev 2013-02-19 12:52:14 följande:
    Viseversa, jag tycker inte att dom ska betala hyran och allting utan bara hjälpa mej lite med maten.
    Du säger att du vill vara självständig men du klarar inte av att vara utan dina föräldrars hjälp? Då är du INTE självständig. Du måste mogna upp lite.
  • La Lola
    susanneefinn skrev 2013-02-19 12:52:14 följande:
    Hur ska du kunna betala hyra o övriga räkningar då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • susanneefinn

La lola , det har jag pengar till

• La Lola
    susanneefinn skrev 2013-02-19 13:16:01 följande:
    La lola , det har jag pengar till
    Sparade pengar? Jobb?
  • susanneefinn

Har studiebidraget och städar hos min gammelmormor varje vecka, och försöker leta jobb

• hangonasec

Men hjärtat det räcker inte, du har hyra, el, hemförsäkring, tvavgift, ev bredband. Det är det minsta som kostar när man har eget boende. Utöver det minst 1500 i månaden på mat och hygienprodukter, om du är duktig på att alltid laga egen mat. Tvättmedel, städprodukter/material, köksutrustning, möbler. Inget som är omöjligt, det menar jag verkligen inte men det behöver man en riktig inkomst för att klara av.

• veh

TS: Det blir nog svårt. Du får inte teckna ett hyresavtal själv, möjligen kanske det går att få tag på ett rum där du bor inneboende, hos någon annan, utan avtal. Men lik förbaskat ska du ha råd med det, och dina föräldrar är inte skyldiga att försörja dig om du inte bor hemma... Jag tyckte också det var skitjobbigt att bo hemma, när jag var i din ålder - längtade med varje fiber i kroppen efter att få flytta hemifrån och rå om mig själv. I mitt fall var det helt normala familjeförhållanden, så ingen chans att soc skulle bedöma det ohållbart för mig att bo kvar hemma eller så...

• La Lola
    susanneefinn skrev 2013-02-19 13:25:45 följande:
    Har studiebidraget och städar hos min gammelmormor varje vecka, och försöker leta jobb
    Och det tror du täcker hyra, hemförsäkring, elräkning, tv-avg? Bara för att ta några exempel.
  • Elin 885
    susanneefinn skrev 2013-02-19 13:25:45 följande:
    och det täcker en hyra på 3000kr (en vanlig hyra för en etta), mat, hygien, städ för 2000kr (vanligt för en person), bredband, telefoni och tv ca 400kr i månaden, mobiltelefon ca 400kr i månaden....hemförsäkring på 150kr i månaden....
  • Zayco
    Elin 885 skrev 2013-02-19 13:58:38 följande:
    och det täcker en hyra på 3000kr (en vanlig hyra för en etta), mat, hygien, städ för 2000kr (vanligt för en person), bredband, telefoni och tv ca 400kr i månaden, mobiltelefon ca 400kr i månaden....hemförsäkring på 150kr i månaden....
    Det finns folk som stått i kö till lägenheter ända sedan 1994 till exempel. Hur tror du att du ska få lägenhet när du inte står i kö, när du inte är myndig och inte kan stå på kontrakt och inte har en grundlig inkomst förutom ett litet bidrag? 
  • susanneefinn
    Elin 885 skrev 2013-02-19 13:58:38 följande:
    Hyran ligger på 2011 , elen är inräknad , mobilen går på 249kr i månaden. 
  • Elin 885
    Zayco skrev 2013-02-19 14:00:42 följande:
    Det finns folk som stått i kö till lägenheter ända sedan 1994 till exempel. Hur tror du att du ska få lägenhet när du inte står i kö, när du inte är myndig och inte kan stå på kontrakt och inte har en grundlig inkomst förutom ett litet bidrag? 
    nu tror jag du citerade fel =).
    ¨jag är myndig och är inte ts.

• La Lola
    susanneefinn skrev 2013-02-19 14:04:15 följande:
    Och allt det andra....?
  • Zayco
    susanneefinn skrev 2013-02-19 14:04:15 följande:
    Elin 885 skrev 2013-02-19 14:05:42 följande:
    nu tror jag du citerade fel =).
    ¨jag är myndig och är inte ts.

Haha just ja, sorry
  • Elin 885
    Zayco skrev 2013-02-19 14:08:20 följande:
    Haha just ja, sorry
    ingen fara =), blev bara lite förvånad hehe.
  • rosagubben

innan du flyttar till eget boende, se till att fixa en inkomst. sök sommarjobb(kolla arbeteförmedlingen, sen vet jag att kommunen erbjuder sommarjobb inom vården för folk mellan 18-19år)
    Du kan ju inte förvänta dig att dina föräldrar ska försörja dig.
    har du inte råd att försörja dig själv så borde du inte flytta hemifrån. 

Svar på tråden Lägenhet 16 år