• Envira

Babyutrustning vid Socbidrag???

Anonym skrev 2013-02-19 16:56:37 följande:
    Om din kille har jobb så får han betala barngrejerna.
    Soc kommer inte ge dig pengar då om han har råd att köpa de. 
    Nu är du ute och cyklar och gissar dig fram. Eftersom de inte bor ihop så är det två olika hushåll, han ska ha grejer hos sig också så det finns ingen lag som säger att han ska pröjsa för att hon ska ha spjälsäng hos sig etc. 

TS: Man får ett startbidrag via soc, det är inte så mycket men det räcker till det nödvändigaste :)  
  • Envira
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-19 19:39:28 följande:
    Då är det olika i kommunerna. Här fick min vän veta att pappan fick stå för det mesta, resterande fick hon köpa för de pengar hon fick extra per månad som var avsatt för kläder etc. Underhållet och barnbidraget fick hon också vika för barnet.
    Men vagn, säng, bilbarnstol fick pappan stå för. Han skulle ju ändå inte ha eget umgänge hemma hos sig den första tiden.
    Finns ingen lag som säger att pappan måste stå för babysakerna när barnet ska bo hos mamman, det enda som går att kräva är underhåll
  • Envira

Ja man kan inte förvänta sig att allt ska köpas nytt, så är det bara inte. Det är det inte alla som har råd med över huvud taget. 

Men att klaga över att man får pengar till sitt barn om man inte har dem resurserna själv.. Vi lever ju i sverige och jag tycker det är skitbra att det finns pengar så att alla ska få klara sig. Och jag antar ju att det är en oplanerad graviditet, och pengarna går ju inte till ts då utan det är ju faktiskt barnet som behöver de här sakerna. 
      Ett litet barn ska inte straffas för att mamman eller pappan inte har pengar..

Sen att man faktiskt får ekonomiskt bistånd kan ha så otroligt många orsaker.  Man kan vara sjuk, och är man då ung så får man inte sjukpengar från fk utan då är det soc som gäller helt enkelt. 

Jag kan lova att 99% av de som går på soc mycket hellre skulle ha en egen inkomst och slippa leva på andras pengar.

• Envira
    diana86 skrev 2013-02-20 00:10:08 följande:
    Varför skaffa barn när man går på soc?
    Ja förmodligen lär det ju inte vara planerat, tycker du att skattebetalarna ska få bestämma om ts ska göra en abort också? 
  • Envira
    diana86 skrev 2013-02-20 00:58:16 följande:
    Nä men låter jävligt klantigt och omoget.Har man inte råd med preventiv medel när man går på soc?
    För olyckor har ju aldrig hänt? En kondom som spruckit, eller att preventivmedlet helt enkelt inte fungerat. 
    Har en nära vän som får ekonomiskt bistånd och hon blev gravid när hon använde p-plåster.  
  • Envira
    Anonym skrev 2013-02-20 17:47:06 följande:
    Skönt att man kan göra det för då får man höra folks ärliga svar. 
    Nä, då får man höra om pinsamma, fega folks unkna människosyn som de inte vågar stå för. Jag HOPPAS att denna person blir av med jobb och lägenhet och måste söka sig till soc och se hur det är. 
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???