Anonym (Så mycket?) skrev 2013-02-20 09:43:58 följande:
Får man verkligen flera tusen för att handla barnprylar för? Låter jättemycket. Min sambo och jag tjänar runt 1 miljon om året (tillsammans) men köper mycket begagnat. Till bebis 1 handlade vi för ca 1500 kr (säng, klippte till en gammal madrass så den passade, skötbord Ikeas billigaste, bärsele, babygym, babysitter, kläder). Sängkläder hade min sambos mamma kvar hans gamla och vagn fick vi en 10 år gammal av en bekant. Till bebis 2 har vi behållit allt från bebis 1 och kompletterat med en ny begagnad brio för 500 kr. Nu har jag lagt ut en massa saker på blocket billigt och sålt. Och de som köpt verkar inte direkt fattiga om man bara bedömer efter bil och kläder. Ibland så känns det som att det är de som inte har pengar som är fixerade vid att allt måste vara nytt. OBS! Menar självklart inte alla så ta inte åt er om ni faktiskt inte bryr er om saker är begagnade. Bara vad jag noterat bland de som finns i min omgivning. Ingen med pengar av de jag känner bryr sig om saker är begagnade men de köper ofta nytt pga lathet, lättare att åka till affären än att ringa på annonser. De jag känner som köper nytt mer av princip att de inte vill ha begagnat är de som har det sämst ställt.
Vi har väl ungefär samma inkomst som ni och vi handlar också en hel del på blocket och tradera.
När första barnet föddes så var vi dock inte riktigt lika kloka, utan allt skulle vara nytt, men vi lärde oss snabbt att det var ganksa dumt... mycket barnprylar som man köper begagnat är i princip nya eftersom små barn använder sakerna under så kort tid.
Nu till barn nr. så köper jag lite nya kläder (annat kön än nr ) men annars är det ärvda grejer och lite begagnat som komplement.
Men oim man har dåligt med pengar så är det kanske viktigare att hålla upp en materiell fasad utåt?