Babyutrustning vid Socbidrag???
Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 07:24:07 följande:
Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".
Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.
Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...
Idag är det en rättighet att leva på andra. Det är något man noggrant överväger och ibland väljer.
Du kan tycka att det är en självklarhet och en rättighet. Jag tycker de ska vara tacksamma för varenda krona andra människor bidrar med till deras försörjning.
För övrigt så är de "hjon med mössan i hand" de inser det bara inte själva då de blivit itutade att socialbidrag är en minst lika bra försörjning som ett jobb. Varför tror du tex folk trixar och bollar med att vara skrivna på olika adresser och dylikt?