Inlägg från: Misantrop |Visa alla inlägg
  • Misantrop

Babyutrustning vid Socbidrag???

Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 07:24:07 följande:
    Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?
    I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".
    Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.
    Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...
     Det ska inkludera en skamkänsla att be om allmosor. Annars blir folk för bekväma.

Idag är det en rättighet att leva på andra. Det är något man noggrant överväger och ibland väljer.

Du kan tycka att det är en självklarhet och en rättighet. Jag tycker de ska vara tacksamma för varenda krona andra människor bidrar med till deras försörjning. 

För övrigt så är de "hjon med mössan i hand" de inser det bara inte själva då de blivit itutade att socialbidrag är en minst lika bra försörjning som ett jobb. Varför tror du tex folk trixar och bollar med att vara skrivna på olika adresser och dylikt? 
  • Misantrop
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 12:34:50 följande:
    Det är absolut inte fel att upplysa ts om att hon får en begränsad summa pengar som hon får hushålla med för att kunna köpa det nödvändiga till barnet. Det jag reagerar på är attityden "det du får är allmosor, tig och var tacksam". 
    Vi har som samhälle byggt upp ett välfärdssystem för att människor ska kunna få till det nödvändiga även om man av någon anledning råkat på obestånd utan att behöva stämplas som mottagare av "allmosor".
    Klart ts får drömma som alla vi andra och sedan, precis som vi andra, göra sina inköp utifrån de ekonomiska förutsättningar hon/de har.
    Och självklart är det bra att ge råd om hur man kan få de där pengarna att räcka längre, men börjar vi gå tillbaka till attityden att "vi" ger allmosor skapar vi ett kallare samhällsklimat.
    men TS skriver ju själv så här:

"6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler. 
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Det är klart folk blir provocerade. De utnyttjar det du beskriver som ett varmt samhällsklimat för sin egen vinning. Är det så det ska vara tycker jag TS förtjänar de bannor hon får. TS attityd är dessutom vanligare än man tror tycker jag mig märka i samhället och på FL.

För mig är det allmosor som man ger till någon i nöd. TS verkar tycka att det är hennes rättighet och att man kan vrida och vända så mycket som möjligt på det för sin egen vinnings skull.

Är det så det ska vara välkomnar jag ett kallare samhällsklimat och att TS kan få bo under en bro och barnet kan bli familjehemsplacerat istället så att folk återigen börjar förstå att man ska göra rätt för sig. man har både rättigheter och skyldigheter. 
  • Misantrop
    Anonym skrev 2013-02-20 13:00:51 följande:
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 
    Så istället för att pappan tar sitt ansvar så tycker du att vi alla andra som inte känner dig eller ens vet vem du är ska ta ansvar för ert barn.

Du försöker ju aktivt undvika att du och din kille som föräldrar ska ta ansvar för ert barn genom att ni inte ska bo ihop och istället se till att någon annan betalar. Sen har du mage och klaga på mängden pengar och att du kanske ska behöva köpa begagnat.

Det är människor som du som får mig att vilja återinföra fattighusen. Så att ni får en reality check på hur mycket andra hårt arbetande individer ger till er som inte har lust eller förmåga att göra något vettigt av era egna liv. 
  • Misantrop
    Anonym skrev 2013-02-20 13:29:10 följande:
    Jag och pojkvännen vill INTE bo ihop!
    Kan inte folk fatta det? Eller står det i lagen att vi måste bo ihop när vi får barn?

Han har sitt krypin hos sig och jag har mitt. Vi trivs så.
    Vi har ej heller råd och bo ihop i nuläget!           

Jo folk förstår att ni inte vill det. Det är klart att ni inte måste bo ihop. Folk får väl utforma sina parrelationer som de vill. Det känns dock som att ni vill hävda att du är ensamstående och därför så ska vi alla andra betala istället för pappan till ditt barn. Du betraktar det ju fortfarande som att ni är ett par trots att ni inte bor ihop. Men intrycket är att ni tänker smussla lite med det när det kommer till myndigheter för att tvinga någon annan att betala och själva slippa.

Ni har visst råd att bo ihop, en hyra och övriga fasta kostnader kommer knappast göa att ni får mindre pengar över än om ni har dubbelt av allt. Om det inte är så att ni båda går på bidrag då kan det ju vara så att ni enskilt tjänar på att bo isär. Vilket jag också tycker är fel för återigen får alla andra betala mer pengar för att ni vill att er  tillvaro ska finansieras av andra människor för att det är skönt att gå på bidrag och ju mer pengar man kan fiska ur systemet desto bättre.

Massa rättigheter, inga skyldigheter. Jag spyr på den attityden. 
  • Misantrop
    Anonym skrev 2013-02-20 14:02:17 följande:
    din pojkvän jobbar och tjänar pengar - han kan väl köpa sakerna till babyn??!

leta på blocket! spjälsäng med tillbehör finns för 500-1000kr. leta efter en med madrass, täcke, kudde och textilier. vagn med lift från 500-1000 kr, klädpaket för någon hundralapp mm
    Nä, det kan han inte för TS är ju ensamstående när det kommer till bidrag. Om hon inte vore det så skulle de förlora bidragspengar och det vill man ju inte...
  • Misantrop
    Froststar skrev 2013-02-21 14:34:37 följande:

TS, jag hoppas verkligen att soc kollar upp allt och du inte får något. Det är vidrigt när du och fadern väljer att inte bo ihop för att kunna utnyttja samhället. Sedan undrar folk varför man är emot en massa bidrag. Din tråd är en lysande självförklaring till det.

Jasså är du här igen. :)

Jo man blir rätt trött när man pedagogiskt förklarar för alla blödande hjärtan i tråden att TS själv skriver att hon tycker det är jobbigt att man får så lite pengar så man måste mygla lite. Men folk bara fortsätter bräka om hur de minsann vill att jag också ska bli sjuk eller arbetslös så jag får veta hur jobbigt det är.

De begriper aldrig att många väljer att vara arbetslösa och gå på bidrag för att det är bekvämt och att man utan skrupler fifflar till sig extra bidrag. Trots det så tycker en del synd om TS och tycker samhället blivit kallt. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. 
  • Misantrop
    krokodilmamma skrev 2013-02-21 17:19:40 följande:

Jag är inte så insatt i tråden men jag uppfattade det som att ts' kille hade det lika risigt med pengar som henne och ingen möjlighet att hjälpa till, men är det så att han har gott om pengar och de försöker lura soc är det ju en helt annan sak ja.
    Nej, han verkar inte ha så gott om pengar. TS och han har räknat ut att de skulle förlora pengar på att bo ihop och väljer alltså bort det enbart pga socialtjänstens regler. De betraktar sig som ett par fast vill inte flytta ihop pga pengar och när det kommer till socialtjänsten så betraktar hon sig som ensamstående. Det är att utnyttja systemet för egen vinning.

Socialtjänsten har ju normer även för sammanboende med barn som är tänkt att räcka till det nödvändigaste men TS och många med henne tycker inte att det är nog utan kommer på diverse sätt gå runt regelverket för att tillskansa sig mer pengar.
  • Misantrop
    Annsiss skrev 2013-02-21 22:08:37 följande:
    Förmodligen behöver ts inte hjälp av soc så snart barnet är fött, ett barn i sig ger henne ju inkomster i form av andra bidrag. Även om hon saknar sgi borde hon få ut ca 7000 kr i fp, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.
    Bidrag som bidrag.
  • Misantrop
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:15:32 följande:

Driver du? Jag gissar att du aldrig i ditt liv har varit utan inkomst, kanske rent av aldrig varit arbetslös? Och har du det så har du garanterat fått hjälp av din familj. Nu är det så att vissa inte har familj att förlita sig på, det kryllar inte av jobb. Ska vi ta bort bidrag och låta dessa personer gå på gatan för att försörja sin familj? Skäms! Vet hut!
    Alltid denna meningslösa parallell med att man själv aldrig varit arbetslös eller att man borde få smaka på att bli sjuk.

Poängen är at vi har ett välfärdssystem som ska vara en sista utväg när allting annat fallerar. Så har det en gång varit, det bar en emot att söka hjälp, det var genant att stå med mössan i hand och behöva söka hjälp från samhället.

Idag har det blivit en försörjning lika god som någon annan för många. man sitter dessutom och klagar på att man får för lite pengar trots att man har lägenhet, leksaker, playstation, kan resa osv. Folk gör allt i sin makt för att få mer bidrag så som att separera på pappret, skriva sig på olika adresser osv.

med bakgrund av det kan jag få förstå önskan att samhället ska rasa ihop så att dessa människor förstår att någon faktiskt betalar dessa pengar till dem och att det inte är en bottenlös skattkista som man kan fiffla till sig så stor del man bara kan av. 
  • Misantrop
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:26:40 följande:

Problemet är att de som verkligen behöver hjälp blir straffade om bidrag blir lägre/försvinner. Det är inte värt att få stopp på de som fuskar om de oskyldiga dras med.
    Skyll inte det på mig som betalar över 50% i skatt. Skyll det på dem som fifflar. 

Det du menar är i princip att det gör inget att folk fuskar, enligt det jag skrev ovan, för försöker man stävja det så drabbas någon oskyldig? 

Jag håller inte med om det, samhället har en skyldighet att handskas med skattepengar på ett ansvarsfullt sätt annars undermineras folks vilja att betala skatt. Det är startskottet för en urholkning av välfärden och då kommer precis alla att drabbas, fifflare som oskyldiga. Därför bör man aktivt försöka stävja fifflet varje dag och hela tiden.

Om vi inte gör något åt attityden att bidrag också är en varaktig försörjning så kommer bidragen försvinna vare sig du vill det eller inte.  
  • Misantrop
    krokodilmamma skrev 2013-02-22 10:46:53 följande:
    Nu är det ju lite ot, men bara för att man ser sig som ett par betyder ju inte det att man nödvändigtvis måste bo ihop.

Det smartaste man kan göra när man funderar på att flytta ihop är väl att gå igenom behov, livsstil, intressen, krav på boendeort, inkomster, utgifter, framtida kostnader osv osv och planera en framtid som kommer att bli så bra som möjligt, speciellt om det är barn inblandade i bilden.

Om nu ts och hennes kille kommer fram till att deras framtid blir bäst om de är särbos är det väl helt och hållet upp till dem, oavsett försörjningsstöd eller inte, då förutsatt att de verkligen lever som särbos och har sin huvudsakliga dygnsvila där de är skrivna. 

Fusk och mygel ska inte tolereras men någon myndighet ska väl heller inte kunna komma och beordra människor att flytta ihop för att de skaffar barn? 
    Det är klart att man inte måste det.

Men i detta fall och många andra fall så är beslutet att inte bo ihop rent ekonomiskt. man har kommit fram till att man får mindre bidrag av någon sort och det vill man inte och alltså bestämmer man sig för att inte bo ihop men ser sig fortfarande som ett par. Däri ligger problemet.

Jag tycker snarare tvärtom mot dig. Om man inte kan försörja sig själv och egentligen inte vill bo ihop med sin partner så får man bita ihop och göra det ändå pga av att man inte har råd att bo isär. men idag är det någon sorts rättighet att leva på soc och tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Hur många trådar har du inte sett på diverse forum där folk frågar "Hur mycket bidrag kan jag få", "Jag vill inte bo kvar hemma, fixar soc en lägenhet?", "Soc är idioter som inte betalar XX" osv. Problemet är attityden att man ska göra precis som man själv vill på andras bekostnad. Man förstår inte ens att någon annan betalar, man verkar tro att pengarna magiskt trollas ner i ens plånbok.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???