• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym

Du får ansöka o se om du har rätt till att få o får du som blir det begagnat,jag fick ca 3000kr o det skulle täcka allt man beh..

• Anonym

Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.

• Anonym
    Oförglömlig skrev 2013-02-19 14:44:42 följande:
    Kolla bortskänkes på blocket och Facebook. Finns ett par sidor på Facebook där folk skänker bort saker som kläder mm. Jag skänker själv bort mycket där.
    Tänkte skriva detsamma, har sett folk skänka bort barnvagnar och allt möjligt mot avhämtning.
  • Anonym

Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)

Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..

Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??

Nej tack..

Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..

• Anonym

Har din sambo jobb?
    Bor ni ihop?
    Man kan få en summa från soc inte helt säkert att man får de man får söka efter de och alla får olika mycket om man får de beviljat.
    Sedan så är de inget fel på begangnade kläder köper själv massa från tradera så mycket billigare och när dom är små så växer dom som bara den.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 15:13:32 följande:
    Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??Nej tack..Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..

Nej, jag vill inte heller köpa madrass begagnat. Men sängkläder är superbra med begagnat - allra bäst kanske om du har egna sängkläder du kan sy om till spjälsängsstorlek. Det är oftast mjukare med använda sängkläder, och alla kemikalier är sedan länge urtvättade... Men men, kollar jag på billigast möjliga på Ikea (madrass, spjälskydd, täcke, kudde samt två omgångar underlakan, påslakan och örngott) så får man det för 525 kr. Så det kan du nog ha råd med. Och den jättefina sängen du hittade på Ikea kanske dyker upp på Blocket också? Kläder är inga problem att köpa begagnat, är väldigt litet slitet på bebiskläder, använda en kort tid. Och allt brukar gå att tvätta i 60 grader - då ev bakterier dör.
  • Anonym

Skötbord behövs ej? Vart byter man då? I soffan? Köksbordet? Sängen?

Låter ju inte vidare fräscht?

Jag tycker det är praktiskt med skötbord iaf..

Pappan har jobb, men vi bor ej ihop och planerar ej det heller.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???