Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Babyutrustning vid Socbidrag???

Anonym skrev 2013-02-19 15:13:32 följande:
    Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)

Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..
    Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??
    Nej tack..

Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..
    På ett sätt fräschare med  begagnat närmast kroppen -  de flesta kemikalier  (färgmedel  etc)  är i bästa fall urtvättade....
  • sirisdotter
    Anonym (Donna) skrev 2013-02-19 15:39:58 följande:
    Skötbord behöver man inte ens.. Egentligen.. Säng används kanske inte heller den första tiden då bebisen behöver mycket närhet & samsovning är då ett alternativ. På dagen kan den sova i vagnen.. Har du någonsin sovit på hotell eller åkt tex kryssning? Packar du då egna sängkläder med dig eller använder du de som finns där? Bara en tanke...
  • sirisdotter
    sirisdotter skrev 2013-02-20 17:21:28 följande:
    Glömde tummen upp.
  • sirisdotter
    pluvdo skrev 2013-02-19 16:31:56 följande:
    Fast just madrass, täcke och kudde (när det gäller lakan vet jag inte) så rekommenderas man faktiskt att köpa nytt.
    Menar du att samsovning kräver att föräldrarna  köper  nya lakan  (fulla av kemikalier!),  nya täcken och kuddar!?  Visst en egen liten kudde kanske babyn ska ha  (olika regler gäller olika år betr det).
  • sirisdotter
    Elin 885 skrev 2013-02-19 16:46:07 följande:
    nej men väljer man att behålla ett barn man inte kan försörja så klagar man inte heller på de allmosor man får.
    då tackar man och tar emot, punkt!
    herregud tror du tiggare klagar på det som de får eller?
    lever man på soc så lever man på allmosor från oss skattebetalare, och då kan man inte räkna med ett liv i lyx.
    Visst finns tiggare som inte blir nöjda med det de får.  Mamma gav ett gäng pannkakor till någon som sade sig behöva mat,  helt nygjorda.   Hon hittade sina pannkakor uppträdda på trappräcket ner.....   (och det var inget fel på hennes pannkakor -  troligare var att mannen tänkt sig pengar till öl).
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-19 19:39:58 följande:
    Jag skulle ALDRIG låta min katt tassa på bordet heller.. 
    Jag har inte ens fötterna på vardagsrumsbordet.. 
    Matbord och kissiga och bajsiga blöjor anser jag inte är passande.
    Precis som att jag inte heller skulle torka bordet med en äcklig disktrasa, lr ens använda samma trasa i köket som i badrummet..

Bilen är 100% belånad och är runt 11tusen kr kvar på avbetalingen på den.
    Dock både oskattad och obes då jag ej nu har råd och laga den, och skulle jag sälja så skulle jag inte ens gå plus minus noll så bilen fick jag ha kvar.
    + jag behövde den vid jobb då ja bor på landet.

Ibland skiter sig saker helt enkelt!

Ingen tvättmaskin eller badkar..

Trångt badrum, däremot stort sovrum och bebis ska få eget litet rum så småningom.
    Har ingen symaskin heller, känner ej heller någon som har. :(
    Annars gillade jag syslöjden i skolan. :)

Kunde jag så skulle jag åkt dit för lääääänge sen!
    Dock har jag inte råd nu då jag har riktigt dålig ekonomi + Ullared ligger väl 45mil bort enkel väg skulle jag tro. :(

Tjänar du så dåligt på ditt jobb eftersom du startat tråden?  (du skriver att du behöver bilen för ditt jobb)
  • sirisdotter
    Dohgon skrev 2013-02-19 20:22:58 följande:
    du vet att saker kan hända under en graviditet och man blir arbetslös då.
    Och då har man troligen jobbat upp sin sgi så man får bra föräldrapenning.   Kan tas ut 60 dagar innan barnet beräknas komma.
  • sirisdotter
    Inima skrev 2013-02-19 20:26:08 följande:
    Alltså TS du FÅR pengar av staten till din unge och du uttrycker dig såhär?
    Staten är det nog inte -  det är kommunen som betalar ut försörjningsstöd.
  • sirisdotter
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:03:18 följande:
    Vad är felet med att välja begagnat tycker du? Ofräscht är det inte om man tvättar det! Snarast tvärtom faktiskt. Du köper kläder där redan besprutningsmedel osv är borttvättade. Köper jättefina kläder på tradera till mina barn ibland. Begagnade. Trämöbler är bara att torka av. Skötbord behövs inte som många skriver här. En onödig pryl. Vagn kan du avvakta med. Köp en begagnad bärsjal istället. Jag använde knappt vagn till tredje barnet faktiskt. Supersmidigt att bära.
  • sirisdotter
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:25:35 följande:

Nej, men jag vill visa på att det inte är en absolut nödvändighet med säng. Många av dessa "nödvändiga" bebisprylsr är onödiga. I stort sett det enda en nyfödd behöver är kläder, mat (som oftast kan vara amning), blöjor (men man kan EC:a tidigt om man vill och det sparar måååånga blöjor ) och kärlek. Samt helst något att bära bebisen med. Det mesta annat är egentligen inte alldeles nödvändigt. Bilbarnstol behovs förstås om man ska åka bil.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???