Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Babyutrustning vid Socbidrag???

Du kan få en viss summa till hjälp, vad du sen väljer att köpa för de pengarna är upp till dig. Antingen köper du nytt och då räcker det inte till allt, eller så köper du begagnat och kan köpa mer saker. Skötbord behövs inte, de flesta jag känner använde knappt sina, inte jag heller. Du får en viss summa extra när barnet är fått, den summan får du per månad och i den är tex kläder och blöjor inräknat.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-19 14:42:47 följande:
    Beg säng och sängkläder? :(.. Seriöst?

Får väl ansöka om kreditkort om det ej räcker.
    Har du ingen tvättmöjlighet där du bor? Att ansöka om kreditkort med försörjningsstöd, går det ens? Oavsett så är det otroligt korkat tänkt. Du lever på statens bekostnad, då kan man inte välja alla gånger, det är inte det som är meningen med försörjningsstöd.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-19 15:13:32 följande:
    Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)

Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..
    Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??
    Nej tack..

Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..
    Om pappan har jobb får du troligen inte ett öre av soc.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-02-19 16:46:34 följande:
    Skötbord behövs ej? Vart byter man då? I soffan? Köksbordet? Sängen?
    Låter ju inte vidare fräscht?

Jag tycker det är praktiskt med skötbord iaf..

Pappan har jobb, men vi bor ej ihop och planerar ej det heller.
    Jag bytte i knät. Eller på filt på golvet. Eller snarare på ett fårskinn med en handduk på. Spelar ingen roll att ni inte bor ihop, finns en pappa med pengar ska han betala.
  • SupersurasunkSara
    Envira skrev 2013-02-19 19:21:55 följande:
    Nu är du ute och cyklar och gissar dig fram. Eftersom de inte bor ihop så är det två olika hushåll, han ska ha grejer hos sig också så det finns ingen lag som säger att han ska pröjsa för att hon ska ha spjälsäng hos sig etc. 

TS: Man får ett startbidrag via soc, det är inte så mycket men det räcker till det nödvändigaste :)  
    Då är det olika i kommunerna. Här fick min vän veta att pappan fick stå för det mesta, resterande fick hon köpa för de pengar hon fick extra per månad som var avsatt för kläder etc. Underhållet och barnbidraget fick hon också vika för barnet.
    Men vagn, säng, bilbarnstol fick pappan stå för. Han skulle ju ändå inte ha eget umgänge hemma hos sig den första tiden.
  • SupersurasunkSara

TS, du kan ju också önska dig en slant av släkt och vänner som ofta kommer med en present när man fått barn. Men istället för att de ska välja kan du ju antingen få pengar eller få tala om vad du kommer att behöva. Om vännerna går ihop och köper dig ett skötbord tex så blir det ju inte så mycket per person. En slant till barnvagn från dina och hans föräldrar och så en slant från pappan blir en större slant osv.

• SupersurasunkSara
    Envira skrev 2013-02-19 19:46:17 följande:
    Finns ingen lag som säger att pappan måste stå för babysakerna när barnet ska bo hos mamman, det enda som går att kräva är underhåll
    OK, då kunde hon alltså ha överklagat. Men hon valde att köpa billigaste möjliga gemensamt med pappan istället. Nåväl, vi får hoppas att pappan vill bidra då.
  • SupersurasunkSara
    Oförglömlig skrev 2013-02-19 19:49:04 följande:

Skänkte bort en barnstol mot avhämtning för några veckor sedan. Har en stol till som man fäster på bordet vi vill bli av med.
    Vill bara påpeka att det kan ses som att du vill skänka denna till TS, det är inte tillåtet.
  • SupersurasunkSara
    Oförglömlig skrev 2013-02-19 20:23:14 följande:

Bra att veta så man tänker på vad man skriver:D
    Mmm för varningar i onödan vill iaf jag gärna undvika
  • SupersurasunkSara
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Spädbarnsutrustning ingår inte i nromen, det får man ansöka extra om, däremot ingår en viss summa till kläder varje månad så det får man hushålla med och spara så att man kan köpa de dyrare sakerna till vintern.

TS, din uppfattning om att soc inte har med att göra vad din kille tjänar får du ha, men du har fel. Barnet har en pappa och en mamma, båda föräldrarna ska utefter förmåga bidra till barnets försörjning. Han har förmåga, alltså ska han bidra.

Sover han hos er mer än hälften av tiden ska han dessutom vara skriven hos dig. 

Har du sökt bostadsbidrag förresten? Det borde du göra i annat fall.      

• SupersurasunkSara
    Coxia skrev 2013-02-20 13:56:00 följande:
    Oki

Då behöver du i alla fall inte köpa barnstol till bilen. Tror du att du kommer ha råd att fixa bilen?  Om inte så är det väl bättre att sälja bilen och ha 6000 i lån än 10 000? 

Eftersom TS själv kommer att få stå för lånet på bilen genom att ta av de pengar som ska gå till hennes personliga kostnader så förstår jag inte detta tjat om bilen?

Hon får inte så mycket pengar för den så att hon på det viset kan slippa 'ligga till last' för skattebetalarna och antagligen får hon inte en mindre kostnad per månad, beroende på hur lånet ser ut, visst, betalar hon 1000 kr per månad i lån så blir hon av med lånet på 6 månader istället för på 11, men eftersom just den summan inte är något som hon får extra i försörjningsstöd så påverkar det ju som sagt inte skattebetalarna.

Det kan jag tycka är upp till TS om hon vill leva extra snålt lite längre än om hon säljer den.
    Bilbarnstol får hon dock inte pengar till om hon inte har en bil hon kan använda.       

• SupersurasunkSara
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-20 17:29:25 följande:
    Är ts ens kvar? Undrar dock hur mycket pengar man faktiskt får av soc när man ska ha barn. Hittar inte det i tråden
    Det är olika beroende på om det är två föräldrar eller en, om man behöver bilbarnstol eller inte osv.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???