Inlägg från: Anonym (Diakonen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Diakonen)

Babyutrustning vid Socbidrag???

Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?

I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".

Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.

Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...

• Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 08:43:59 följande:
    Uhm, sure, men hon kan knappat välja att köpa allting nytt. Inte ens folk som arbetar och har en inkomst köper allting nytt till en bäbis, om de är någorlunda ekonomiskt kompetenta.

Anonym skrev 2013-02-20 08:55:23 följande:
    Nej, jag längtar inte tillbaks till den tiden. Men jag får känslan i den här tråden att TS har hört att hon kan få ett extrabidrag till babyutrustning, inte kollat upp hur mycket det rör sig om i just den kommun där hon bor, och sedan har hon "drömt sig iväg" bland massa nya prylar o.s.v. Så funkar det inte riktigt. Men självklart - de pengar hon får har hon rätt till och de får hon använda som hon vill. Men det är väl inte fel att påpeka för henne att pengarna kommer räcka betydligt längre om hon släpper sin aversion mot begagnade möbler?

Det är absolut inte fel att upplysa ts om att hon får en begränsad summa pengar som hon får hushålla med för att kunna köpa det nödvändiga till barnet. Det jag reagerar på är attityden "det du får är allmosor, tig och var tacksam".

Vi har som samhälle byggt upp ett välfärdssystem för att människor ska kunna få till det nödvändiga även om man av någon anledning råkat på obestånd utan att behöva stämplas som mottagare av "allmosor".

Klart ts får drömma som alla vi andra och sedan, precis som vi andra, göra sina inköp utifrån de ekonomiska förutsättningar hon/de har.

Och självklart är det bra att ge råd om hur man kan få de där pengarna att räcka längre, men börjar vi gå tillbaka till attityden att "vi" ger allmosor skapar vi ett kallare samhällsklimat.
  • Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 12:59:02 följande:
    Fast det är ju så som du tolkar attityden... Jag tycker inte alls att hon ska ta det som en allmosa, och tiga och vara tacksam. Men jag reagerade på att TS uttryckte sig som att "men uuuuh, får jag inte mer pengar än så, ska jag behöva köpa begagnat alltså..." För att i nästa andetag säga att "jaja, då får pappan som ska vara delaktig betala mer helt enkelt". Och jag tycker det är ett litet nonchalant sätt att hantera pengar man får från vårt välfärdssystem. Då kanske mammor som faktiskt inte har någon delaktig pappa att vända sig till behöver pengarna bättre. Eller mammor med äldre barn som skulle bli glada för en (begagnad) cykel eller liknande...

Om du läser bakåt i tråden är det flera inlägg som uttrycker att ts lever på allmosor och därför inte har rätt att komma med några önskemål, därav mitt första inlägg. Synen att vårt välfärdssystem är "allmosor" tycker jag tyder på en människosyn som jag hade hoppats att vi kommit förbi.

Jag har som sagt inga problem med att man ger tips och råd, eller anser att ts borde tänka om ang att köpa nytt/begagnat. Men ingen ska behöva känna sig som en sämre människa för att man under en period av livet behöver ta del av vårt sociala skyddsnät. "Vi" ger inte allmosor -den som idag är stark kan imorgon behöva hjälp och tvärtom...
  • Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 18:10:50 följande:
    Hur kan du veta  att ts  får något från soc?   Jag var naiv nog att tro att det fungerar så i Sverige och skilde mig efter att ha blivit rejält misshandlad.   Jag fick inte en krona.  Orsak,   jag var i sluttsmpen av STUDIER -  då blir det   NEJ.

Jag uppfattade att ts har försörjningsstöd och undrade om hon kunde få ett extra bidrag för inköp rörande sitt kommande barn. Men , du har helt rätt, jag vet inte att ts får pengar, det är självklart beroende på vad socialtjänstens utredning av ts situation säger.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???