• Imasy

Babyutrustning vid Socbidrag???

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men;

Vad skulle vara så fel med att köpa en beg säng? En ny madrass på jysk får du ju för en hundring, en bäddmadrass till det ytterligare ca en hundring och en kudde en femtiolapp. Letar man på rätt ställen så hittar man nytt till överkomliga priser.

Gällande skötbord hade vi det bara åt vår första, sedan åkte det ut. De två yngsta har vi använt en filt/handduk/en sådan där "gummiklädd" skötmadrass direkt på golvet. Då slipper man vara orolig att barnet ska rasa ner i golvet.

Vagnar har vi köpt både nytt och begagnat. Lika så med kläder. Sängkläder är ju så billiga att jag inte ser någon mening med att ens leta sådant begagnat.

Sedan så köpte vi ju inte allt på en gång, utan köpte lite saker då och då under graviditetens gång så allt skulle finnas när bebisen var född. 

Att vi köpt mycket begagnat har dels varit för att jag tycker det är onödigt att köpa det sprillans nytt när det finns att få tag på i nyskick betydligt billigare, även om jag hade råd att köpa det nytt. Dessutom så använder man ju sakerna så kort tid att man kan sälja iväg dem och få tillbaka en del pengar att göra roligare saker för.

• Imasy

En sak till, vet inte om du går på soc redan nu, men hur kan du få ha bilen kvar isådanfall? Att du har lån på den måste väl betyda att det inte är en 2000 kronors skruttbil, och därav har ett värde.

De kommer väl troligen kräva att du säljer den, så får du skita i lånet helt enkelt och ta det som en skuld.  Nu var det inte mitt förslag detta utan det är så det fungerar, iallafall här om jag förstått det rätt.

• Imasy
    Elin 885 skrev 2013-02-21 14:51:28 följande:
    ts vill inte byta i sängen eller på köksbordet eller soffan, eftersom det är äckligt. hon har ryggproblem så hon kan inte vara på golvet och leka och byta där. begagnat är äckligt och ofräscht enligt henne. hon har ingen tvättmaskin heller (hon verkar inte förstå att det finns tvättstugor) och sy kan hon inte heller för hon har ingen symaskin och vill inte fråga runt. hur som haver så har ts lämnat tråden, så det är ju ingen idé att ge henne tips eftersom hon inte läser tråden längre.
    Jösses, då måste väl jag vara FL´s äckligaste då ;D

Iof, kan hålla med i TS påstående att tyg är dyrt och en symaskin likaså. Har provat på att sy lite barnkläder själv som en hobby men det var gaska så dyrt när jag räknade ihop allt och vad det kostade att köpa kläder i butik. 
  • Imasy
    3barnspappa skrev 2013-02-21 15:07:58 följande:
    Usch, jag har JÄVLIGT svårt för människor som undrar: "vad fick ni i ersättning för barnet", soc bidrag ska betala hyra, el, tele och mat. Det är en temporär lösning för att ingen ska vara utan bostad och mat, ingen jävla försörjnig!
    Ujujuj, då skulle du ha sett på Lunarstorm när det begav sig. 

Där skrev unga tjejer i en klubb och beklagade sig över att soc var ena snåla jävlar som inte gav dem obegränsat med pengar, varför de bara fick en etta och inte en tvåa, de skulle ju faktiskt få barn (!!!). Att de tvingades köpa en beg vagn när de sett en bugaboo för 12000 kr osv.

De ansåg soc som "ett jobb", en självklar inkomst, men vägrade inse att detta var en tillfällig lösning och blev tokiga när soc/af mfl ställde krav på dem att de skulle själva försöka få jobb etc. Att försöka försörja sig sig själv så långt det var möjligt fanns inte på deras världskarta.

Kan säga att jag fick bita mig i tungan både en och två gånger. 
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???