Inlägg från: mepetite |Visa alla inlägg
  • mepetite

Babyutrustning vid Socbidrag???

Jag hade en kompis för herrans år sedan som prompt skulle ha barn när hon var ung (hade inget med saken att göra,meen) hon fick en liten startsumma från socialen där hon kunde köpa vagn och annat praktiskt. Idag är det mycket hårdare tror jag pga nedskärningar, besparingar osv men det kanske är från kommun till kommun. Jag hade inget skötbord, utan köpte en uppblåsbar skötkudde från ikea och ett tillhörande tygset som bebben kan ligga på. Då kan man byta lite var som helst. Sedan rekommenderar jag blocket alla ggr. Och delvis ikea beroende på budgeten. Lycka till och hoppas det löser sig.

• mepetite

Appropå skattebetalarnas pengar...jag tycker det är vidrigt när politiker eller fd, som mauf olofsson använder eller snor 97 miljarder till en pissafgär som gick åt helvete av just skattepengar. Eller feta vd gubbar som plockar ut bonusar på just..ja skattepengar. Att gapa över, ja vaf är socialbidraget på som ska hjälpa en kvinna och hennes barn är som en piss i havet. Vad mycket kan hon "lura" till sig extra i månaden...500 kr? Allt är inte svart eller vitt..fan

• mepetite
    3barnspappa skrev 2013-02-21 15:13:53 följande:
    Det handlar om moral, synål eller silverskål.. Äckligt!

Men som du skrev så är ju syftet med biståndet temporärt och en del av den svenska skyddsnätet. Ingen , får jag väl hoppas vill väl leva på några få tusenlappar och se det som em framtid? Jag anser att vissa förskingrar större belopp, bla vissa politiker och det är äckligt. Mycket ska ha mer
  • mepetite
    Imasy skrev 2013-02-21 15:19:04 följande:
    Ujujuj, då skulle du ha sett på Lunarstorm när det begav sig.  Där skrev unga tjejer i en klubb och beklagade sig över att soc var ena snåla jävlar som inte gav dem obegränsat med pengar, varför de bara fick en etta och inte en tvåa, de skulle ju faktiskt få barn (!!!). Att de tvingades köpa en beg vagn när de sett en bugaboo för 12000 kr osv. De ansåg soc som "ett jobb", en självklar inkomst, men vägrade inse att detta var en tillfällig lösning och blev tokiga när soc/af mfl ställde krav på dem att de skulle själva försöka få jobb etc. Att försöka försörja sig sig själv så långt det var möjligt fanns inte på deras världskarta. Kan säga att jag fick bita mig i tungan både en och två gånger. 

Där har du det...unga tjejer som antagligen inte förstod vad socialbistånd var eller innebar. De var väl outbildade. Låt dem vara, en bugaboo skulle dem aldrig ha fått ändå...vissa är lättprovocerade...
  • mepetite
    Froststar skrev 2013-02-21 15:27:59 följande:
    Ena lika illa som den andra. Vad har du för anledning till att uppmuntra till fusk och mygel?

Jag uppmuntrar inte till fusk och mygel. Men jag har inte sett att hon ska fuska någonstans. Förutom att hon har en kille som är lika utblottad som henne. Jag tycker att hon argumenterar lite galet när det gäller sprillans nya saker, men hur mycket hon än hävdar att hon vill ha nya grejer så kommer ju inte pengarna att höjas. Jag menar bara att det sker sådant här varje dag fast på högre nivå och med större belopp.
  • mepetite
    Froststar skrev 2013-02-21 15:39:18 följande:
    Han arbetar, hon vill inte flytta ihop med honom för att hon ska kunna få pengar av staten. Det är fusk och mygel. Lika oacceptabelt som att politiker eller andra utnyttjar skattemedel. Här har vi ett lysande exempel på någon som inte är mogen att få barn, kan inte ens föregå med gott exempel. Fint moralisk förebild, både hon och fadern. Bara en sådan fråga "vad har ni fått för ersättning för ert barn" borde kvalificera till omedelbart omhändertagande av barnet, för barnets bästa. Med ett barn följer utgifter och ansvar, inte ersättning och flum.

Oj..nu börjar du disskutera omhändertagande med lvu på ett barn för att modern i agerar enligt din moral. Vad är moral? Jag tror att folk i dagens läge är desperata på extra medel. Jag kan tala om att om det visar sig att hennes kille har inkomst så kommer hon inte undan. Då får hon säga att hon inte vet vem fadern är, utan förneka hans existens. Det kommer nog inte funka i längden och hon gräver sin egna grop genom att bli avstängd från socialen bland annat. Nej, jag tycker inte att det är ok att mygla sig till pengar. Jag tycker inye att det är okej att skrika lvu heller genom att basera ts ogenomförda tankegångar på hennes roll som blivande mamma. Det säger ingenting om hur hon kommer att bli som mamma. Ts är antagligen desperat
  • mepetite
    Anonym (varför nytt?) skrev 2013-02-22 08:11:07 följande:
    Jag har inte följt tråden men blir väldigt förvånad över dig TS! Jag och min man har två inkomster men valde ändå att köpa beg och spara pengar till barnet på banken istället. Bilbarnstol - behöver du inte opm bilen ändå ska ställas av (vi köpte beg. 200kr) Spjälsäng - kan du köpa beg för ett par hundringar (är med i en sida på facebook som heter skänk och tigg så vi fick våran gratis, målade om för 70 kr)      Barnkläder - köpa på loppis/klädbytardagar (jag köpte babypaket upp till strl. 80 allt för 350 kr) Vagn - finns jättemånga billiga vagnar beg. (vår är utan broms så vi fick den för 200) Skötbord - behövs inte (vi har en skötbädd på golvet för 79kr)        

Håller med. Man kan väl hyra bilbarnstol av landstinget för en engångssumma?! Typ 350? Jag som har en man skulle inte vilja leva särbo i många år bara för att få ut ett par extra hundra eller tusen. Dessutom så borde inte, enligt mig bidrag vara en framtidsplan men kanske flr henne en temporär lösning. Hon får väl fp sedan eller? Jag lever också på en form av bidrag, nämligen csn. Den ena delen får man ju faktiskt: bidragsdelen. Så jag kan inte kasta sten i glashus.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???