Inlägg från: krokodilmamma |Visa alla inlägg
  • krokodilmamma

Babyutrustning vid Socbidrag???

Nu är jag ju helt och hållet emot fusk och mygel, men sen när måste man flytta ihop med någon för att man ska ha barn?

• krokodilmamma
    Froststar skrev 2013-02-21 17:08:29 följande:
    Man måste inte. Men om man aktivt väljer bort det för att utnyttja soc är det väl en annan sak? Tolkar nedanstående citat så även om formulering kan tolkas lite hur som helst "kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.

Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Fast jag borde väl veta bättre än att få medhåll på FL för sådant

Jag är inte så insatt i tråden men jag uppfattade det som att ts' kille hade det lika risigt med pengar som henne och ingen möjlighet att hjälpa till, men är det så att han har gott om pengar och de försöker lura soc är det ju en helt annan sak ja.
  • krokodilmamma

Nu är det ju lite ot, men bara för att man ser sig som ett par betyder ju inte det att man nödvändigtvis måste bo ihop.

Det smartaste man kan göra när man funderar på att flytta ihop är väl att gå igenom behov, livsstil, intressen, krav på boendeort, inkomster, utgifter, framtida kostnader osv osv och planera en framtid som kommer att bli så bra som möjligt, speciellt om det är barn inblandade i bilden.

Om nu ts och hennes kille kommer fram till att deras framtid blir bäst om de är särbos är det väl helt och hållet upp till dem, oavsett försörjningsstöd eller inte, då förutsatt att de verkligen lever som särbos och har sin huvudsakliga dygnsvila där de är skrivna. 

Fusk och mygel ska inte tolereras men någon myndighet ska väl heller inte kunna komma och beordra människor att flytta ihop för att de skaffar barn? 

• krokodilmamma
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:53:02 följande:
    Det är klart att man inte måste det.

Men i detta fall och många andra fall så är beslutet att inte bo ihop rent ekonomiskt. man har kommit fram till att man får mindre bidrag av någon sort och det vill man inte och alltså bestämmer man sig för att inte bo ihop men ser sig fortfarande som ett par. Däri ligger problemet.

Jag tycker snarare tvärtom mot dig. Om man inte kan försörja sig själv och egentligen inte vill bo ihop med sin partner så får man bita ihop och göra det ändå pga av att man inte har råd att bo isär. men idag är det någon sorts rättighet att leva på soc och tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Hur många trådar har du inte sett på diverse forum där folk frågar "Hur mycket bidrag kan jag få", "Jag vill inte bo kvar hemma, fixar soc en lägenhet?", "Soc är idioter som inte betalar XX" osv. Problemet är attityden att man ska göra precis som man själv vill på andras bekostnad. Man förstår inte ens att någon annan betalar, man verkar tro att pengarna magiskt trollas ner i ens plånbok.
    Jag håller med dig i sak och jag avskyr när folk ska mygla till sig pengar och går till extrema längder för att slippa försöka klara sig själv för det är jobbigt att söka jobb, och äckligt med begagnade saker, och man måååste minsann ha stor lägenhet och bil osv osv.  Det är sjukt störigt.

Men när folk kliver in i trådar och säger att  ser man sig själv som ett par måste man bo ihop känns det som en extrem åt andra hållet, om du förstår hur jag menar. 
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???