Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Babyutrustning vid Socbidrag???

TS, jag hoppas verkligen att soc kollar upp allt och du inte får något. Det är vidrigt när du och fadern väljer att inte bo ihop för att kunna utnyttja samhället. Sedan undrar folk varför man är emot en massa bidrag. Din tråd är en lysande självförklaring till det.

• Froststar
    Misantrop skrev 2013-02-21 14:39:38 följande:
    Jasså är du här igen. :)

Jo man blir rätt trött när man pedagogiskt förklarar för alla blödande hjärtan i tråden att TS själv skriver att hon tycker det är jobbigt att man får så lite pengar så man måste mygla lite. Men folk bara fortsätter bräka om hur de minsann vill att jag också ska bli sjuk eller arbetslös så jag får veta hur jobbigt det är.

De begriper aldrig att många väljer att vara arbetslösa och gå på bidrag för att det är bekvämt och att man utan skrupler fifflar till sig extra bidrag. Trots det så tycker en del synd om TS och tycker samhället blivit kallt. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. 
    Ja, jag brukar lyckas hitta trådar som handlar om parasiterande. Fast det kräver inget detektivarbete, halva FL är fyllt av dem

Tja, om de inte ens kan läsa det som TS så stolt skriver som uppdatering i TS är det inte mycket att argumentera emot. Det är kanske så att hjärnan blir lite svampig sådär om man inte arbetar och är tvungen att använda huvudet. Det verkar bli så illa att inte ens skriven text, svart på vitt, hjälper.

Håller med, man vet verkligen inte om man ska skratta eller gråta. Tragiskt är det i vilket fall som
  • Froststar
    mepetite skrev 2013-02-21 15:10:06 följande:
    Appropå skattebetalarnas pengar...jag tycker det är vidrigt när politiker eller fd, som mauf olofsson använder eller snor 97 miljarder till en pissafgär som gick åt helvete av just skattepengar. Eller feta vd gubbar som plockar ut bonusar på just..ja skattepengar. Att gapa över, ja vaf är socialbidraget på som ska hjälpa en kvinna och hennes barn är som en piss i havet. Vad mycket kan hon "lura" till sig extra i månaden...500 kr? Allt är inte svart eller vitt..fan

Ena lika illa som den andra. Vad har du för anledning till att uppmuntra till fusk och mygel?
  • Froststar
    mepetite skrev 2013-02-21 15:34:47 följande:

Jag uppmuntrar inte till fusk och mygel. Men jag har inte sett att hon ska fuska någonstans. Förutom att hon har en kille som är lika utblottad som henne. Jag tycker att hon argumenterar lite galet när det gäller sprillans nya saker, men hur mycket hon än hävdar att hon vill ha nya grejer så kommer ju inte pengarna att höjas. Jag menar bara att det sker sådant här varje dag fast på högre nivå och med större belopp.

Han arbetar, hon vill inte flytta ihop med honom för att hon ska kunna få pengar av staten. Det är fusk och mygel. Lika oacceptabelt som att politiker eller andra utnyttjar skattemedel. Här har vi ett lysande exempel på någon som inte är mogen att få barn, kan inte ens föregå med gott exempel. Fint moralisk förebild, både hon och fadern. Bara en sådan fråga "vad har ni fått för ersättning för ert barn" borde kvalificera till omedelbart omhändertagande av barnet, för barnets bästa. Med ett barn följer utgifter och ansvar, inte ersättning och flum.
  • Froststar
    mepetite skrev 2013-02-21 15:48:31 följande:

Oj..nu börjar du disskutera omhändertagande med lvu på ett barn för att modern i agerar enligt din moral. Vad är moral? Jag tror att folk i dagens läge är desperata på extra medel. Jag kan tala om att om det visar sig att hennes kille har inkomst så kommer hon inte undan. Då får hon säga att hon inte vet vem fadern är, utan förneka hans existens. Det kommer nog inte funka i längden och hon gräver sin egna grop genom att bli avstängd från socialen bland annat. Nej, jag tycker inte att det är ok att mygla sig till pengar. Jag tycker inye att det är okej att skrika lvu heller genom att basera ts ogenomförda tankegångar på hennes roll som blivande mamma. Det säger ingenting om hur hon kommer att bli som mamma. Ts är antagligen desperat

Om man inte inser att det är ett barn det handlar om utan tror att det är en ny leksak, typ Barbiedocka med tillbehör som någon annan sponsrar så är det bäst, för barnets bästa, att tjejen får mogna lite till innan hon får ha fullt ansvar för ett barn. Och nej, soc tar inte hänsyn till pappans inkomst om de inte bor ihop och han betalar underhåll. Det räknas ifrån socbidraget.
  • Froststar
    krokodilmamma skrev 2013-02-21 16:40:29 följande:
    Nu är jag ju helt och hållet emot fusk och mygel, men sen när måste man flytta ihop med någon för att man ska ha barn?
    Man måste inte. Men om man aktivt väljer bort det för att utnyttja soc är det väl en annan sak? Tolkar nedanstående citat så även om formulering kan tolkas lite hur som helst "kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Fast jag borde väl veta bättre än att få medhåll på FL för sådant
  • Froststar
    Annsiss skrev 2013-02-21 22:08:37 följande:
    Förmodligen behöver ts inte hjälp av soc så snart barnet är fött, ett barn i sig ger henne ju inkomster i form av andra bidrag. Även om hon saknar sgi borde hon få ut ca 7000 kr i fp, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.

Ja, enbart bidrag. Det är nästan så man önskar sig att ingen jobbat, alt. jobbat svart för att få det här vansinniga och vidriga bidrags- och skattesystemet att braka ihop. Sedan kan man bygga upp landet på nytt, med ny inställning. Ingen kan få bidrag om det inte finns något att få. Folk kommer att behöva ta till en märklig och unik lösning, nämligen att arbeta och betala för sig själva. Ja, jag vet, en väldigt kontroversiell ide att folks första tanke skulle vara "hur kan jag tjäna ihop pengar till det här" istället för "låt mig se vilka 20 bidrag av alla hundratals jag kan få om jag ska göra det hät".
  • Froststar
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:15:32 följande:

Driver du? Jag gissar att du aldrig i ditt liv har varit utan inkomst, kanske rent av aldrig varit arbetslös? Och har du det så har du garanterat fått hjälp av din familj. Nu är det så att vissa inte har familj att förlita sig på, det kryllar inte av jobb. Ska vi ta bort bidrag och låta dessa personer gå på gatan för att försörja sin familj? Skäms! Vet hut!

Skäms själv om du också har den inställningen att staten ska lösa din situation istället för att själv anstränga dig. Om inte vet jag inte riktigt vad du svarar på. Vet hut! Och ta eget ansvar! Och ta händerna ur kakburken, tack.
  • Froststar
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:33:48 följande:
    Skyll inte det på mig som betalar över 50% i skatt. Skyll det på dem som fifflar. 

Det du menar är i princip att det gör inget att folk fuskar, enligt det jag skrev ovan, för försöker man stävja det så drabbas någon oskyldig? 

Jag håller inte med om det, samhället har en skyldighet att handskas med skattepengar på ett ansvarsfullt sätt annars undermineras folks vilja att betala skatt. Det är startskottet för en urholkning av välfärden och då kommer precis alla att drabbas, fifflare som oskyldiga. Därför bör man aktivt försöka stävja fifflet varje dag och hela tiden.

Om vi inte gör något åt attityden att bidrag också är en varaktig försörjning så kommer bidragen försvinna vare sig du vill det eller inte.  

Lysande välskrivet.
  • Froststar
    Indianica skrev 2013-02-24 16:26:22 följande:
    Mitt tips är att du ska ansöka om allt du tycker du behöver till bebisen, typ spjälsäng, vagn, skötbord/skötbädd osv. Man har ju rätt att ansöka om precis alla extrautgifter man har en viss månad och rätt att få sin sak prövad. Ta hellre i lite för mycket än för lite är mitt tips, vissa saker kommer du få avslag för och det andra kommer de säga du ska köpa begagnat för en viss summa och då kör du på det.

Du har läst tråden och TS inlägg? Bara så vi är överens om vad det är du uppmuntrar?
  • Froststar
    Anonym (Mia) skrev 2013-02-24 19:59:40 följande:

Okej. Vad är din lösning då? Vilka skall det vara skamlig för? Bara vissa? Eller skall det ses som en försörjning som man kan välja istället för jobb?

Du uppmanade just TS att utnyttja bidragen så mycket hon kan i ditt inlägg ovanför och det är inte förvånande egentligen....med tanke de som inte själva arbetar är oftare generösare med vad skattepengarna skall användas till. De är ju inte med och bidrar och det är lätt att vara generös med andras pengar....

Och 6 år på universitetet säger inte mycket om ens chanser till jobb. Det handlar inte om hur många år man läser utan vad man läser....

Det där håller jag fullkomligt med om. Har själv sett tendensen. De som tjänar minst / ingenting, slåss med näbbar och klor för gemensam ekonomi. De som knappt / inte alls arbetat och bidragit till potten är desamma som ivrar för att alla ska få bidrag till än det ena än det andra. De verkar dessutom ha en outsinlig källa till tips och tricks för hur man ska förskansa sig mer. Låt mig komma med en vild gissning - helt enkelt för att de aldrig behövt utföra ett hederligt arbete för att veta vad som krävs för att tjäna ihop den summan som de så gärna ger bort av andras pengar.

Och universitetsstudierna har du också helt rätt om. Jag känner folk som har läst för själva läsandets skull i både 8 och 10 år men aldrig arbetat. De vet inte ens vad de skulle kunna arbeta som eller, som i ett fall, var det ett yrke där det kanske dyker upp någon enstaka öppning globalt med några års mellanrum. Skriver inte vad det är för människan brukar vara på FL och försvara sin rätt till socbidrag för hon har minsann gjort rätt för sig och pluggat många fler år än andra. Duh.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???