Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Babyutrustning vid Socbidrag???

Mitt tips är att du ska ansöka om allt du tycker du behöver till bebisen, typ spjälsäng, vagn, skötbord/skötbädd osv. Man har ju rätt att ansöka om precis alla extrautgifter man har en viss månad och rätt att få sin sak prövad. Ta hellre i lite för mycket än för lite är mitt tips, vissa saker kommer du få avslag för och det andra kommer de säga du ska köpa begagnat för en viss summa och då kör du på det.

• Indianica
    Anonym (Mia) skrev 2013-02-24 10:01:41 följande:

Oj vilket bra inlägg! Jag håller med dig till 100%.

Det har blivit ett stort problem att människor ser socialbidrag som en försörjning/inkomst istället för att förstå att de lever på allmosor från andra människor. Självklart skall man vara tacksam och "stå med mössan i hand" när andra är så snälla och försörjer en!?

Det skall vara jobbigt och lite skämmigt att gå på socialbidrag för att man skall ta sig därifrån.
    Jag skulle gärna se en ändring i systemet. Att soc betalar hyran och andra godkända räkningar och att man får resten av summan i rekvisitioner och möjligtvis några 100 lappar på kontot.

Soc kommer "fattigvården" som var riktigt skamligt. I.o.m att folk verkligen kämpade för att inte hamnade där så hade man möjlighet att försörja de som som behövde hjälp.
    De som är födda på 20-50-talet äter hellre kattmat än att gå dit.
    Yngre människor utan ambitioner verkar gå dit på sin 18-års dag för att kunna flytta hemifrån.

För att systemet skall gå runt så krävs det att väldigt många arbetar för försörja dessa. Skattepengarna skall ju dessutom gå till vård, skola och massor med mer saker.

Något måste göras....det måste bli kännas att gå på soc så folk undviker det.

TS blir man ju bara helt upprörd över då hon uppenbart fuskar med socialbidraget. Hon tycker att JAG skall försörja henne istället för den mannen som hon skaffar barn med. Dessutom är det tragiskt att ännu ett barn föds in i barnfattigdom....och det har TS valt helt själv. Stackars barn!
    De jäkliga är att det inte bara är latmaskar som får socialbidrag. Jag själv är högutbildad och hade jag inte min man skulle jag haft socialbidrag, fast jag inget annat vill än att få ett jobb efter mina nästan 6 år på universitetet för att kämpa mig fram. Tycker det är hemskt att "klumpa ihop" alla socialbidragstagare och "göra" socialtjänsten till en skaminstitution det är riktigt jobbigt att befatta sig med.

Visst finns det folk som utnyttjar socialförsäkringssystemet, det finns folk som utnyttjar alla system. Men de flesta som får socialbidrag är inte folk som flyttar hemifrån tidigt och inte jobbar eller utbildad sig, utan folk som helst enkelt har för låg lön så inte deras basbehov kan tillgodoses.
  • Indianica
    Anonym skrev 2013-02-24 17:07:51 följande:

oj indianica! Så har jag inte uppfattat dig under alla år. Du pluggade alltså 6år på universitetet och varit arbetslös sen dess och lever på din man? Vad pluggade du till?
    Jag är gymnasielärare, det tog 5.5 år att bli och sedan har jag läst smmarkurser varje sommar, så egentligen blir det mer än sex år. Jag vikarierar som lärare, men har ingen A-kassa så får jag inget vikariat vilket ger ca 100 kr per timme (lektion rent krasst), då får jag leva på min man ,ja. Jag kan inte gärna svälta ihjäl....
  • Indianica

Jag kan tillägga att jag fattade först inte vad TS menade med att hon och pojkvännen inte ska bo ihop pga. soc regelverk Obestämd. Nu inser jag att det är för att man ska slippa dela på pojkvännens lön och då kan jag tillägg att det tycker jag är helt fel och jag förstår inte hur man kan offra sin relation och barnets relation till sin pappa för att få några tusenlappar extra. Finns det inget värde i att bo ihop? Jag bor som sagt ihop med min make och vi är fyra personer som delar på hans lön. 

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???