Babyutrustning vid Socbidrag???
Misantrop skrev 2013-02-22 10:24:02 följande:
Alltid denna meningslösa parallell med att man själv aldrig varit arbetslös eller att man borde få smaka på att bli sjuk.Poängen är at vi har ett välfärdssystem som ska vara en sista utväg när allting annat fallerar. Så har det en gång varit, det bar en emot att söka hjälp, det var genant att stå med mössan i hand och behöva söka hjälp från samhället.
Idag har det blivit en försörjning lika god som någon annan för många. man sitter dessutom och klagar på att man får för lite pengar trots att man har lägenhet, leksaker, playstation, kan resa osv. Folk gör allt i sin makt för att få mer bidrag så som att separera på pappret, skriva sig på olika adresser osv.
med bakgrund av det kan jag få förstå önskan att samhället ska rasa ihop så att dessa människor förstår att någon faktiskt betalar dessa pengar till dem och att det inte är en bottenlös skattkista som man kan fiffla till sig så stor del man bara kan av.
Oj vilket bra inlägg! Jag håller med dig till 100%.
Det har blivit ett stort problem att människor ser socialbidrag som en försörjning/inkomst istället för att förstå att de lever på allmosor från andra människor. Självklart skall man vara tacksam och "stå med mössan i hand" när andra är så snälla och försörjer en!?
Det skall vara jobbigt och lite skämmigt att gå på socialbidrag för att man skall ta sig därifrån.
Jag skulle gärna se en ändring i systemet. Att soc betalar hyran och andra godkända räkningar och att man får resten av summan i rekvisitioner och möjligtvis några 100 lappar på kontot.
Soc kommer "fattigvården" som var riktigt skamligt. I.o.m att folk verkligen kämpade för att inte hamnade där så hade man möjlighet att försörja de som som behövde hjälp.
De som är födda på 20-50-talet äter hellre kattmat än att gå dit.
Yngre människor utan ambitioner verkar gå dit på sin 18-års dag för att kunna flytta hemifrån.
För att systemet skall gå runt så krävs det att väldigt många arbetar för försörja dessa. Skattepengarna skall ju dessutom gå till vård, skola och massor med mer saker.
Något måste göras....det måste bli kännas att gå på soc så folk undviker det.
TS blir man ju bara helt upprörd över då hon uppenbart fuskar med socialbidraget. Hon tycker att JAG skall försörja henne istället för den mannen som hon skaffar barn med. Dessutom är det tragiskt att ännu ett barn föds in i barnfattigdom....och det har TS valt helt själv. Stackars barn!