Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Babyutrustning vid Socbidrag???

Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Jag fick informationen att ta ut föräldrapenning två  månader i förväg -  detta för att skaffa spädbarnsutrustning.  

(och jag hade ett par väninnor  som fått barn några år tidigare;  de kom med spjälsäng (som inte användes mycket och definitivt inte när barnet var baby),  barnvagn,  kassar med babykläder och sittkärra.   Babykorg fanns sedan jag var liten.   Bärsele,   uppblåsbar skötbädd - hade en bra hörna i köket,  där den passade,  nära vattenkran och babysitter köpte jag själv plus  ett set  söta babykläder,  byxor och tröja,  att ta på barnet när vi åkte hem från BB).
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-20 13:00:51 följande:
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 
    Varför vill din pojkvän/ fästman/partner inte betala mer till ert barn?
  • sirisdotter
    Misantrop skrev 2013-02-20 13:12:46 följande:
    men TS skriver ju själv så här:

"6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler. 
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Det är klart folk blir provocerade. De utnyttjar det du beskriver som ett varmt samhällsklimat för sin egen vinning. Är det så det ska vara tycker jag TS förtjänar de bannor hon får. TS attityd är dessutom vanligare än man tror tycker jag mig märka i samhället och på FL.

För mig är det allmosor som man ger till någon i nöd. TS verkar tycka att det är hennes rättighet och att man kan vrida och vända så mycket som möjligt på det för sin egen vinnings skull.

Är det så det ska vara välkomnar jag ett kallare samhällsklimat och att TS kan få bo under en bro och barnet kan bli familjehemsplacerat istället så att folk återigen börjar förstå att man ska göra rätt för sig. man har både rättigheter och skyldigheter. 
    Visst är det en egendomlig formulering;  föräldrarna ska inte bo ihop på grund ac soc´s  regler!   Är mannen grovt kriminell?   Har han misshandlat tidigare barn så att soc.  redan nu bestämt att ts  kommande barn inte får bo med sin pappa,  har soc deklarererat  att soc i så fall kommer att omhänderta barnet direkt??
  • sirisdotter
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.
    Det kan vara bättre för barnet med en utsövd glad mamma än en trött!   Har läst mer än en tråd på FL  där småbarnsföräldrar är  desperata för att de aldrig får sova tillräckligt.....    Varför inte hellre vara lite praktisk,  samsova och amma nästan i sömnen  -  kalla  det lat om det roar dig.

Trodde det var på 1940-talet man hade för sig att man kunde skämma bort nyfödda!
  • sirisdotter
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 21:27:59 följande:

Jag uppfattade att ts har försörjningsstöd och undrade om hon kunde få ett extra bidrag för inköp rörande sitt kommande barn. Men , du har helt rätt, jag vet inte att ts får pengar, det är självklart beroende på vad socialtjänstens utredning av ts situation säger.
    Jag uppfattade det som om ts jobbar,  hon förklarar att hon måste behålla bilen för att hon bor på landet och måste kunna ta sig till jobbet.   Eventuellt har hon blivit arbetslös nyligen,   bilen verkar hon ha ställt av  -  och i så fall har hon arbetslöshetsersättning att  försörja sig på.
  • sirisdotter
    Sarus85 skrev 2013-02-20 22:48:34 följande:
    Skötbord på blocket Ikea sniglar 50-100 kr
    Spjälsäng blocket ca 500 kr
    Barnvagn blocket 3000 kr (typ två år, emmaljunga)
    Madrass ny Ikea 79 kr
    Lakan nytt 2 för 79
    Filt ny ca 100 kr
    Så typ 3800:-, för fina grejer. Har själv köpt spjälsäng och skötbord på blocket fast jag har råd att köpa dyra grejer. Måste ju finnas lite miljötänk också

En liten tanke bara, varför måste du ha babyskydd? Din bil är sönder/ snart avställd? Då är det väl bättre att undvika åka bil så sparar du massa pengar. Om du behöver ta dig från bb, kan du väl låna ett för en dag?
    Barnvagnar finns i närmaste second hand-butik för 500 kr.
  • sirisdotter
    Anonym (j) skrev 2013-02-21 00:55:51 följande:
    hon syftar på att i såna fall får hon inga pengar alls av soc, eftersom hennes kille då kommer anses skyldig att försörja henne med när de lever som sambos. Det kommer väl helt enkelt inte gå ihop för dem då.
    Ok,  du känner ts?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-20 14:08:50 följande:
    Och hon tycker att det är äckligt att lägga en handduk på bordet...

Jag tror att TS kommer att få seriösa problem med att ta hand om en bäbis. De är ganska äckliga överlag.
  • sirisdotter
    Anonym (j) skrev 2013-02-21 01:11:50 följande:
    nej men jag vet att det är så eftersom jag själv har den erfarenheten. Du kan ju fundera vilket som känns mest logiskt : att ts pojkvän är kriminell och medlem i hells angels eller att han då blir försörjningsskyldig och de inte har råd med det som behövs. 
    Men det är ju bra att du har fantasi! 
    HA  -  får inte medlemmarna där bo med sina barn?

Nu har jag läst att ts och karln föredrar att  ha varsitt eget krypin.   Men det kan man väl bara välja om man har råd med det?
  • sirisdotter
    jashrinah skrev 2013-02-20 17:35:33 följande:
    jag vill inte heller samsova , känns för osäkert. 
    spjälsäng finns det många  billiga på blocket , vissa till och med skänker bort dem !  
    samma gäller för skötbord ! 

ikea:
    baby madrass 79 kronor 
     kudde 40 
    påslakan och örngott 79
     täcke 79 
     lakan 79 /2st 
    skötbädd finns för under 100 kr det med ! 

Är man ordentligt berusad lär det vara risk för babyn att samsova,  risk att man sover så tungt att man råkar lägga sig ovarsamt över babyn.   Är det vad du är rädd för?   Inget annat lär vara  skadligt  för barnet.
  • sirisdotter
    Imasy skrev 2013-02-21 15:19:04 följande:
    Ujujuj, då skulle du ha sett på Lunarstorm när det begav sig. 

Där skrev unga tjejer i en klubb och beklagade sig över att soc var ena snåla jävlar som inte gav dem obegränsat med pengar, varför de bara fick en etta och inte en tvåa, de skulle ju faktiskt få barn (!!!). Att de tvingades köpa en beg vagn när de sett en bugaboo för 12000 kr osv.

De ansåg soc som "ett jobb", en självklar inkomst, men vägrade inse att detta var en tillfällig lösning och blev tokiga när soc/af mfl ställde krav på dem att de skulle själva försöka få jobb etc. Att försöka försörja sig sig själv så långt det var möjligt fanns inte på deras världskarta.

Kan säga att jag fick bita mig i tungan både en och två gånger. 
    Sådana personer finns det gott om på FL !
  • sirisdotter
    krokodilmamma skrev 2013-02-22 10:46:53 följande:
    Nu är det ju lite ot, men bara för att man ser sig som ett par betyder ju inte det att man nödvändigtvis måste bo ihop.

Det smartaste man kan göra när man funderar på att flytta ihop är väl att gå igenom behov, livsstil, intressen, krav på boendeort, inkomster, utgifter, framtida kostnader osv osv och planera en framtid som kommer att bli så bra som möjligt, speciellt om det är barn inblandade i bilden.

Om nu ts och hennes kille kommer fram till att deras framtid blir bäst om de är särbos är det väl helt och hållet upp till dem, oavsett försörjningsstöd eller inte, då förutsatt att de verkligen lever som särbos och har sin huvudsakliga dygnsvila där de är skrivna. 

Fusk och mygel ska inte tolereras men någon myndighet ska väl heller inte kunna komma och beordra människor att flytta ihop för att de skaffar barn? 
    I dagsläget är det väl bara tonåringar som vantrivs hemma som tvingas bo kvar hos förälder/föräldrar tills de tagit studenten innan de får försörjninggstöd?   Om de inte kan finansiera  eget boende på annat sätt.  Och om inte situationen i föräldrahemmet är katastrofal,  då lär samhället ställa upp.

(förr tvingades väl många utan tillräcklig inkomst att fortsätta i ett hemskt äktenskap /snabbt gifta om sig  med första bästa  när de blev änkor/änklingar för att klara livhanken/  barnomsorgen.  Har sett en del av det som släktforskare).
  • sirisdotter
    Indianica skrev 2013-02-25 08:32:25 följande:
    Jag kan tillägga att jag fattade först inte vad TS menade med att hon och pojkvännen inte ska bo ihop pga. soc regelverk Obestämd. Nu inser jag att det är för att man ska slippa dela på pojkvännens lön och då kan jag tillägg att det tycker jag är helt fel och jag förstår inte hur man kan offra sin relation och barnets relation till sin pappa för att få några tusenlappar extra. Finns det inget värde i att bo ihop? Jag bor som sagt ihop med min make och vi är fyra personer som delar på hans lön. 
    Oj,  har du inte lagt märke till fenomenet tidigare?   Så vanligt att pappan skriver sig i torpet,  i sin butik,  hos sin mamma,  hos svärföräldrarna för ekonomins skull.  Mindre vanligt att han bor där....
  • sirisdotter
    Elin 885 skrev 2013-02-26 08:43:25 följande:
    ts vill inte köpa begagnat och hon har lämnat tråden.
    Dessutom har hon visst ryggont så hon anser sig inte kunna använda själ/bärsele....
  • sirisdotter
    Pippilångstrump skrev 2013-02-26 12:47:59 följande:
    Oj stackars TS.
    Och synd om barnet;  denna  ensamboende blivande mamma kommer  på grund av ryggproblem  aldrig att kunna  sitta på golvet  för att vara med barnet.   Hon räknar  med att barnets pappa kommer och hälsar på ibland och passar på att leka med barnet.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-26 13:10:36 följande:

Har hon verkligen skrivit så? Länka!! Gör verkligen narr av henne
    Inte går jag igenom 35 sidor för att du ber om det.   Debattörer har skrivit   till ts att skötbord inte är nödvändigt;  man kan lägga ut en handduk på en säng,  ett bord eller ett golv vid blöjbyte.   Ts svarade att hon inte kan byta blöjor på golvet eftersom hon har ont i ryggen.   Andra hakade på att det kan vara värre för ryggen  att lägga ner/ta upp barn ur spjälsäng   (som  ts anser oumbärligt).  

Någon påpekade att då kan du knappast leka med barnet på golvet heller  om din rygg är så dålig.   Ts svarade att det  kan karln göra när han hälsar på.

Gör narr?    Vem?
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???