Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Babyutrustning vid Socbidrag???

snuffrare skrev 2013-02-20 09:22:35 följande:
    Om du inte vill ha begagnade sängkläder kan du köpa de billigaste vuxen på Ikea och sy om. Blir mycket billigare ;)
    ts har ingen symaskin eller känner någon som har.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:25:35 följande:

Nej, men jag vill visa på att det inte är en absolut nödvändighet med säng. Många av dessa "nödvändiga" bebisprylsr är onödiga. I stort sett det enda en nyfödd behöver är kläder, mat (som oftast kan vara amning), blöjor (men man kan EC:a tidigt om man vill och det sparar måååånga blöjor ) och kärlek. Samt helst något att bära bebisen med. Det mesta annat är egentligen inte alldeles nödvändigt. Bilbarnstol behovs förstås om man ska åka bil.
    vagn då.
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:28:53 följande:

I stora delar av världen har man inte vagn. Man kan bära barnet i bärsjal.
    blir ju jobbigt för ryggen, men visst det går.
    men om man ska ut så vill man ju gärna kunna ha med sig blöjjor, ombyte, skötsaker osv, då är det en vagn perfekt.
  • Elin 885
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:34:42 följande:

Bär man ergonomiskt är det inte alls fel för ryggen. Att hålla armarna framför dig och skjuta fram en vagn vete katten hur bra det är för ryggen? Jo, fast man kan ju ha en liten väska? Jag kan säga att med tredje barnet släpade jag inte runt på en bråkdel av alla de saker jag släpade på med första barnet...... :) Jag vill mest visa på att det finns alternativ! :)
    jo visst finns det det, jag kommer dock ha vagn, och då med teleskophandtag.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 10:36:38 följande:
    Är du gravid? Grattis.
    hehe nä.
  • Elin 885

jag sov första perioden i vagnen har mamma berättat, en vinröd (asful!) vagn. men jag sov nog gott =).

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 12:55:04 följande:
    TS: Om du har gamla lakan som du själv har använt ett tag, som du kan avvara (och köpa nytt till dig själv) så är alla kemikalier borttvättade - bra för barnets känsliga hud. Det luktar lagom mycket "du" - bra för tryggheten i sängen. Av dessa borde det gå att få ihop två omgångar påslakan till spjälsäng, samt att du på Ikea kan köpa nytt till dig själv billigare än du kan köpa nytt till bebis. Därav är det väldigt vettigt om man kan sy själv... Så det kanske kan vara värt att kolla runt litet, om det inte finns någon som kan låna ut en symaskin till dig, ett tag. Då kan du få grejer som du själv kanske upplever mer hygieniskt ok till ett billigare pris. Du kanske också kan sy om några handdukar till småvarianter, att ha om bebisen kräks o.s.v. Och ev. ersätta med nya från ikea. Även filtar kan man sy ganska billigt. Du kan även köpa stora täcken på Ikea billigare än du kan köpa till spjälsäng, så kan du då klippa och sy kanterna kan du kanske fixa både täcke till sängen och någon filt där bebisen kan ligga på golvet eller i soffan. Men men, kanske kan pappan sponsra dig med en symaskin. Såg att även sådana finns på Ikea, för 599 kr Eller så kanske du kan tjäna på att köpa en sådan för en del av pengarna du får, och spara in det framöver...
    som tidigare har skrivits i tråden så har ts ingen symaskin eller känner någon som har en.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 13:01:52 följande:

Jag VET att TS, har skrivit det. Men eftersom hon i sitt tillägg i TS hävdade att "tyg var ju ändå så dyrt", så KANSKE hon skulle kunna få tag på en. Hon kanske spontant inte vet någon som har en symaskin att låna ut. Men om hon faktiskt skulle börja fråga, så kanske någon av dem som hon känner som inte har symaskin (t.ex. pappan) känner någon som har en... Som hon kanske skulle kunna få låna. Kanske pappans mormor, eller syster, eller svägerska, eller pappans kompis flickväns syster eller så har en symaskin. Och OM man då frågar, så kanske man får låna den, eller komma dit och sy litet grejer? Går ju inte att veta om man inte frågat?
    fast pappans familj var ju anti hela grejjen med barn så där skulle dem inte få en endaste pinal.
  • Elin 885
    Annsiss skrev 2013-02-20 13:29:10 följande:
    Men skötbord är ju helt onödigt. Enkel skötbädd kan man lägga varsomhelst ex på badrumsgolvet medan man byter.
    ts kan int sitta på golvet, eftersom hon har ryggproblem.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 16:31:14 följande:
    Ts kommer att få problem när bebisen kommer.

Men om du är halvägs i graviditeten så hinner du ju lägga de pengarna på bebisens saker innan den föds!Solig

japp.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???