• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

TS Man ska bara knipa igen å vara jävligt tacksam för vad vi skattebetalare ofrivilligt måste ge bort . Lever man som beroende av ANDRAS pengar ska man nöja sig med det lilla man får. Inte ens jag som går upp 05:10 varje morgon har råd att köpa allting nytt, och jag är dessutom smart nog att tänka på min ekonomi, miljön och framtiden. det borde du också göra.I detta land har socialbidragstagarna det oförskämt bra, kanske är därför ni är så bortskämda

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 17:38:02 följande:

Riktigt så bra ställt har han inte så han kan betala allt...

Golvet?? Jag håller mig gärna därifrån pga ryggskada så skötbord blir det.
    Varför skaffar ni barn om ingen av er kan/vill försörja barnet?
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2013-02-20 00:03:33 följande:
    Har du inte tvättmaskin? Den är bra att lägga en skötbädd på.

Läs inlägg 49..
    Anonym (tröttmössa) skrev 2013-02-20 01:45:39 följande:
    Har du bil blir det inget bistånd, då ska du sälja den. köp begagnat och glädjs åt alla flammskyddsmedel din bebis slipper.

Läs inlägg 49.

Har typ inga vänner så någon babyshower blir det inte.

Har ej generösa släktingar heller och kommerinte få en liten pinal av varken min eller pappans familj..
  • Anonym

Men jösses... har man ett köksbord så behöver man inget skötbord. Köp en plastfilt och lägg under för att skydda bordet och torka av efteråt. Jag lovar, med en bäbis kan du inte räkna med ett helfräscht köksbord!

• Anonym
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 07:24:07 följande:
    Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?
    I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".
    Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.
    Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...
    Uhm, sure, men hon kan knappat välja att köpa allting nytt. Inte ens folk som arbetar och har en inkomst köper allting nytt till en bäbis, om de är någorlunda ekonomiskt kompetenta.
  • Anonym
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 07:24:07 följande:
    Måste bara fråga... Ni som skriver att ts ska hålla käft och vara tacksam för att hon lever på "allmosor", längtar ni tillbaka till den tid då fattiga ungar fick ställa sig på rad i skolan när de snälla fina damerna kom för att dela ut rikemansungarnas gamla avlagda paltor eller?I mitt arbete som diakon har jag träffat på de människor som upplevt detta som barn och hört vad det gjort med dem. Hur de, fast de haft rätt till hjälp pga tex låga pensioner vägrat att ens söka den för att skamkänslan fortfarande var så stark inför att behöva "stå som ett hjon med mössan i hand".Vårt socialförsäkringssystem byggdes upp för att de som drabbas av svårigheter ska ha en möjlighet till hjälp med sin försörjning då de behöver det och också själva få ta ansvar för vilka saker som prioriteras. Ts får tex efter eget huvud inhandla det hon vill till babyn för de pengar hon får och kan alltså välja att köpa få men nya saker eller köpa begagnat och kanske ha råd med allt babyn behöver i starten. Man kan ha åsikter om hur hon tänker/prioriterar sina inköp, men det är ändå hon som väljer och får ta konsekvenserna.Ts får ekonomiskt stöd från samhället, men "allmosor" är det inte, det uttrycket signalerar en rätt unken människosyn...

Nej, jag längtar inte tillbaks till den tiden. Men jag får känslan i den här tråden att TS har hört att hon kan få ett extrabidrag till babyutrustning, inte kollat upp hur mycket det rör sig om i just den kommun där hon bor, och sedan har hon "drömt sig iväg" bland massa nya prylar o.s.v. Så funkar det inte riktigt. Men självklart - de pengar hon får har hon rätt till och de får hon använda som hon vill. Men det är väl inte fel att påpeka för henne att pengarna kommer räcka betydligt längre om hon släpper sin aversion mot begagnade möbler?
  • Anonym
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-20 09:05:32 följande:
    Säng behövs förresten inte heller. Samsov!
    Det finns ju fler alternativ än så. Man kan t.ex. ordna en korg (jättebilligt) och filtar.
  • Anonym
    Anonym (tacksam) skrev 2013-02-20 09:41:36 följande:
    Jag tror inte att någon här missunnar TS att köpa fina eller nya saker till sin bebis, det är väl kanske snarare så att folk stör sig på TS attityd.
    Det känns som hon tycker hon har rätt till en massa nya saker och borde få välja och vraka på statens bekostnad. Det är "äckligt" och "ofräscht" med begagnat...

Vi ska naturligtvis inte återgå till ett system där fattiga ska stå med mössan i hand och ta emot vad de får, men det kanske vore på sin plats att visa lite tacksamhet och ödmjukhet inför det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige.
    Om man tycker att det är äckligt med begagnat så har man ett attitydproblem och är bortskämd, tycker jag. En bäbis behöver inte nya saker. Och alla saker blir begagnade på en bäbis efter ca 10 minuter. Det är ju inte som att känslan av "nytt och fräscht" håller i sig längre än till första dreglet...
  • Anonym

TS: Spjälsäng måste du inte ha precis i början, ska du ändå köpa en vagn så kan barnet sova där. Bebisen upplever ändå ofta en stor spjälsäng som alldeles för rymlig i början. Däremot behöver du nog en sådan förr eller senare, så det kanske inte är dumt att spara litet pengar till det. Men då kan du hålla utkik efter en exakt sådan du vill ha begagnad, istället. Till skillnad från många andra så tycker jag att ett skötbord i lagom höjd är oumbärligt! Men å andra sidan kan man få lagom höjd på många olika sätt, t.ex. genom att köpa något hallbord på second hand och lägga skötbädd på, och ställa in i badrummet. Annars är skötbordet Sniglar från Ikea rätt prisvärt, sök litet på trådar här på forumet så kan få tips på hur man fixar till det litet extra med färg, tyg o.s.v. Babyskydd kan man ofta hyra - kolla upp det! Där jag bor kostar det 400 kr att hyra, de hyrs från NTF och man kan hämta ut dem på BVC eller på sjukhuset. Tror att det försäkringsbolag jag har (Länsförsäkringar) också har något hyreserbjudande för barnstol, och när man behöver en större stol (efter något halvår) kan man få det som en månadskostnad där man betalar av stolen litet i taget. Med bra prioriteringar, och handla rätt grejer begagnat kan du säkert få råd att köpa vissa textilier nytt. Lycka till med inköpen, när det blir dags för det...

• Anonym

Du har ju valt att få barn när du inte har ekonomi för det? Då får du helt enkelt sänka dina krav..

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???