Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Babyutrustning vid Socbidrag???

om du har papper på dina ryggproblem så kanske du kan få en slant extra för att köpa en ergonimisk bärsjal t ex.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    sirisdotter skrev 2013-02-20 17:26:08 följande:
    Menar du att samsovning kräver att föräldrarna  köper  nya lakan  (fulla av kemikalier!),  nya täcken och kuddar!?  Visst en egen liten kudde kanske babyn ska ha  (olika regler gäller olika år betr det).
    men alla vill inte samsova, jag vill det inte, och alla klarar inte det.
    min brors ena dotter och mamman kunde inte samsova för de störde varandra hela tiden.
  • Elin 885
    diana86 skrev 2013-02-20 17:36:15 följande:
    Men allvarligt varför försöker du inte jobba extra? Varför
    Ska det va så jävla okej att gå på soc? Är ts så socialt missanpassad att hon planerar sitt liv på soc bidrag så undrar jag hur hon kan skaffa barn? Varför försvarar ni det så extremt? Går hela familjeliv på soc? Hitta ett jävla jobb, städa? gör vad som helst, är du så sjuk att du inte kan arbeta försök att bli sjukpensionär. Hur ska du kunna ta hand om ett barn när du inte ens kan ta hand om dig själv och lära dig ta ansvar? Kan förstå krigskadade invandrare el ensamstående föräldrar att dom går på soc ETT LITET TAG, men ta tag i dig själv din lata människa!
    håller helt med dig.
  • Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-20 17:35:33 följande:
    jag vill inte heller samsova , känns för osäkert. 
    spjälsäng finns det många  billiga på blocket , vissa till och med skänker bort dem !  
    samma gäller för skötbord ! 

ikea:
    baby madrass 79 kronor 
     kudde 40 
    påslakan och örngott 79
     täcke 79 
     lakan 79 /2st 
    skötbädd finns för under 100 kr det med ! 

jag vill inte heller samsova, jag rör mig som attan i sömnen så ibland får t o m maken se upp :p.
    så nej jag kommer försöka lära mina barn den dagen jag får några att sova i spjälsäng.
  • Elin 885

men ts du skriver att du inte har tvättmaskin, men du har väl tvättstuga i fastigheten, då kan du ju tvätta där som många människor gör och således köpa begagnat.

• Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-20 17:49:43 följande:
    haha jag med xD har till och med sparkat av han från sängen ( som är 180 cm bred xD )  har en liten påväg nu , hon ska sova i en vagga bredvid sängen =) 
    så långt har jag inte lyckats göra ännu, däremot så har min man balanserat på kanten ett par ggr, vi har en 160 cm bred säng.
    dock så är jag tydligen snäll för jag mumlar alltid förlåt och vänder på mig, precis som han gör när han väcker mig med sina snarkningar.
  • Elin 885
    silhuett skrev 2013-02-20 18:07:58 följande:
    En skötbädd kan man för övrigt lägga på golvet på badrummet när man ska byta blöja, och sen lägga undan den när man är klar. Tar liten plats och mycket säkrare eftersom barnet inte kan ramla i golvet.
    ts har tidigare skrivit att hon har ryggproblem och inte kan sitta på golvet.
  • Elin 885

men ts du kan fortfarande köpa begagnat och tvätta om grejjerna, eller har du ingen tvättstuga i fastigheten heller?

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 18:19:54 följande:
    100 % sjukskriven och ingen SGI? Du kan inte ha jobbat så mycket sen du slutade skolan....
    eller så har hon varit sjukskriven så pass länge att hennes dagar är slut.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 18:24:49 följande:
    Är man sjuk på riktigt så blir man beviljad sjukersättning eller får förlängd sjukskrivning.
    tills ens dagar är slut.
    om det utreds att man aldrig mer kan jobba så blir man sjukpensinär.
    sjukdagar tar slut.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 18:30:46 följande:
    Nej, dagarna tar inte slut OM man är sjuk på riktigt. Då ansöker man om sjukersättning!
    ja det är väl samma som i folkmun kallas för sjukpensionär? dvs när man inte kan eller kommer att kunna jobba.
  • Elin 885

du skulle kunna åka till gekås och handla där.

• Elin 885

meh hallå ts har ju lämnat tråden skriver hon i ett inlägg högre upp....inte så nödvändigt att fortsätta att debbatera då.

• Elin 885
    Border skrev 2013-02-21 14:48:06 följande:
    Ts, soc räknar med att du köper det billigaste du kan hitta på exempelvis blocket eller tradera. Skötbord är faktiskt ganska onödigt, man kan lägga en handduk på sängen och byta där. Vi hade ett skötbord som man sätter på badkaret, men vi använde det aldrig.
    ts vill inte byta i sängen eller på köksbordet eller soffan, eftersom det är äckligt. hon har ryggproblem så hon kan inte vara på golvet och leka och byta där. begagnat är äckligt och ofräscht enligt henne. hon har ingen tvättmaskin heller (hon verkar inte förstå att det finns tvättstugor) och sy kan hon inte heller för hon har ingen symaskin och vill inte fråga runt. hur som haver så har ts lämnat tråden, så det är ju ingen idé att ge henne tips eftersom hon inte läser tråden längre.
  • Elin 885
    Dripknot skrev 2013-02-26 08:06:26 följande:

TS

Skaffa ett jobb med bra inkomst istället för att surfa på samhället.

jo fast hon bör väl få vara mammaledig i alla fall ett halvår minst?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-26 08:19:56 följande:

Hon får väl vara föräldraledig hur länge hon vill bara hon kan försörja sig på föräldrapenning som alla andra...
    med tanke på att hon enbart får ett par tusen så nej det kan hon inte.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-26 08:19:56 följande:

Hon får väl vara föräldraledig hur länge hon vill bara hon kan försörja sig på föräldrapenning som alla andra...
    alla andra kan inte försörja sig på sin föräldrapenning, det är väldigt många som får ganska så lite och är beroende av sin partner.
  • Elin 885
    Pippilångstrump skrev 2013-02-26 08:41:43 följande:
    Nu har jag inte läst tråden. Har två barn från när jag studerade och vi hade låg inkomst tillsammans. Sedan har jag en bebis nu och vi föräldrar har bra lön båda två och ett bra sparkonto. Men vi har inte allt av det du raddar upp.

Mitt bästa tips. Köp saker då behovet finns. Inte innan dess. Tex skötbord och säng.

Vi har en skötbädd på två byråsar. Spjälsäng har vi inte, den kan du ju ifs köpa beg men madrass bör du köpa ny eller köpa av någon du känner som du vet inte förvarats på vinden eller i förråd.
    I början om du promt måste ha en vagn kan du testa om bebisen vill sova däri på natten också.

Sedan hitta begagnat.

Vår bebis är 5 v och vi använder.
    Skötbädd
    Tygblöjor och tvättlappar
    En ullfilt och 2 bomulls
    En kudde i sängen
    En elastisk bärsjal + bärskydd nu på vintern
    Ett set mormor stickade ullkläder och mössa
    Lite kläder
    Babyskydd då vi har bil och använder den.

Sedan minimalt i babysitter och babygym.

Sedan har vi en barnvagn som luftades 2 gånger och då med bebis i ungefär 10 min totalt sedan åkte maten i vagnen och bebis på pappa.

Vi har blandat nytt och beg och av det ovan hade jag om jag hade det tajt bara velat köpa en ny kudde av samma anledning som med madrass.

Ibland tror jag det blir viktigare att ha massa saker till sina barn ju mindre pengar man har. Men det är inte mycket man behöver.
    ts vill inte köpa begagnat och hon har lämnat tråden.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-26 13:10:36 följande:

Har hon verkligen skrivit så? Länka!! Gör verkligen narr av henne
    gå upp till ts och klicka på visa endast och läs igenom hennes inlägg.
  • Elin 885
    sirisdotter skrev 2013-02-26 08:59:25 följande:
    Dessutom har hon visst ryggont så hon anser sig inte kunna använda själ/bärsele....
    verkar dumt!
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???