• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Tealhawk skrev 2013-02-20 10:08:43 följande:
    En vagn har alldeles för tunn madrass för att användas som huvudsäng. Även bebisar kan få ryggont. Säng kan man få för 300-500 kr inkl, madrass på blocket. Sedan kan jag lova att bebisen inte bryr sig ett smack om det är en gammal vit ikeasäng eller senaste brio i äkta mahogny med sniderier på gaveln.Däremot bra att du upplyser om NTF:s babyskyddsuthyrning. Vi hyrde också där. Kostade 800 kr här, men mycket bättre än att köpa för dubbla pengen när det ändå bara används i max 9 mån.
    These are not the droids you're looking for

Har jag förvisso aldrig hört, och tvivlar starkt på det dessutom... Madrassen som var med i den barnvagn vi köpte var ganska tjock - inte tunnare än den billigaste ikea-madrassen. Utöver det la vi en tillklippt bit liggunderlag under madrassen, för att minska kylning nedifrån, och eftersom jag tyckte det verkade väldigt otäckt att ligga mot plastad frotte så köpte jag även ett billigt madrassöverdrag (typ som en bäddmadrass) som jag sydde om till flera utbytbara och tvättbara vagnilägg... Kanske svårt för TS dock, om hon inte har tillgång till symaskin... Kanske värt att satsa på en begagnad symaskin, som del av babyutrustning?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-20 09:36:27 följande:
    jo visst finns det det, jag kommer dock ha vagn, och då med teleskophandtag.
    Är du gravid? Grattis.
  • Anonym
    Omega83 skrev 2013-02-19 20:11:30 följande:
    Måste ju säga att det känns lite avigt att skriva "har ju kollat ikea och vet vad jag vill ha"... Man får nog helt enkelt nöja sig med billigast möjliga om man inte har resurserna själv!
    Amen!
  • Anonym
    Anonym (tacksam) skrev 2013-02-20 09:41:36 följande:
    Jag tror inte att någon här missunnar TS att köpa fina eller nya saker till sin bebis, det är väl kanske snarare så att folk stör sig på TS attityd.
    Det känns som hon tycker hon har rätt till en massa nya saker och borde få välja och vraka på statens bekostnad. Det är "äckligt" och "ofräscht" med begagnat...

Vi ska naturligtvis inte återgå till ett system där fattiga ska stå med mössan i hand och ta emot vad de får, men det kanske vore på sin plats att visa lite tacksamhet och ödmjukhet inför det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige.
    Jag håller med! 

Undrar lite hur man tänker när man skaffar barn och inte har någon möjlighet att ta hand om dem ekonmiskt. Kul för barnet och växa upp och bli ett soc-fall :( Jag hade inte valt det åt mitt barn. 
  • Anonym

3000 låg spädbarnsbidraget på i min kommun, detta delades på två så om pappan har inkomst ska han stå för femtonhundra 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 17:47:58 följande:

Köksbord som är bra ryggmässigt, men jag kommer inte byta blöja på mitt köksbord....

Ja det får jag ta då, alt att pappan leker på golvnivå mest..
    Men ni ska inte bo ihop... Barnet behöver leka på golvet varje dag...
  • Anonym

I Söderhamn gäller detta:

Kostnad för spädbarnsutrustning, som accepteras vidbiståndsbedömningen:
    •  Säng med sängkläder och andra tillbehör 950:-
    •  Skötbädd med tillbehör  150:-
    •  Bärsele  300:-
    •  Barnvagn med tillbehör  1.500:-
    •  Utrustning för bad  100:-
    •  Sittvagn  800:-
    •  Bilbarnstol  500:-
    •  Barnstol  150:-
    OBS! Kan behovet tillgodoses till en lägre kostnad ska denna ingå i biståndsbedömningen.

Så mycket mer än den summan får du knappast från soc.

• Anonym
    NovemberApril skrev 2013-02-20 11:45:44 följande:
    Min bästa kompis fick spädbarnsutrustning 2011 i Malmö när hon väntade sin son. Hon fick 2400 kr, hela kostnaden var 4800 kr men eftersom Pappan hade jobb (dem var ej sammanboende eller tillsammans) så ska han enligt lag stå för dem andra 2400 kr. Dem lyckades disponera pengarna bra. Köpte en jättefin spjälsäng från Brio i vit komplett med madrass, kudde, täcke, spjälskydd och sängmobil på Blocket för 500 kr. Allt var fräscht och som nytt.

Hon köpte det billigaste skötbordet på Ikea och sen en fin vagn för 2000 kr från Emmaljunga med 3 år på nacken bara. Hon hade tur i vad hon hittade MEN hon var väldigt tacksam för det hon fick och satt dagligen och letade efter fynd. Hennes son hade och har det hur bra som helst! :)
    Det där var bs av soc. Han ska enligt lag stå för underhåll från barnet har fötts. 1273 kronor per månad kommer han undan med.
  • Anonym
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Man får väl köpa ett startpaket för en billig peng på Tradera eller under klädbytardagar?
  • Anonym
    diana86 skrev 2013-02-20 00:10:08 följande:
    Varför skaffa barn när man går på soc?
    WORD!
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???