• Vackrabarn

Vi med sköra livmodertappar, BF 2013

Jag är en gravid blivande 5barnsmor...(beräknad till 1aug 2013, men i mitt fall blir det tidigare)

Alla mina barn har fötts för tidigt, Prematurer kallar man dem.

V.34 var det längsta jag gått, sedan är 32, 32 och 28 de veckor jag fött i .

Jag lever med förhoppningarna om att kunna gå längre denna graviditet då jag tar mina erfarenheter från tidigare o hittar på ev lösningar på vad jag kan göra annorlunda....

En tråd för oss som kan diskutera våra komplexa livmodertappar, råd o tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 13:59
    Några fler med svaga livmodertappar?

Några tips o råd hur du/man kan få gå några veckor till???

• Svar på tråden Vi med sköra livmodertappar, BF 2013
  • giggle

Jag är gravid med mitt första barn och fick sätta cerclage för 2 veckor sedan pga att min tapp krympt från 30mm till 22mm på 2 veckor. Jag gick in i vecka 19 idag. Har du haft cerclage under dina graviditeter? Jag är heltidssjukskriven en månad till som det ser ut just nu och ligger mest hela tiden. Mitt liv är lite lätt understimulerat för tillfället ;)

• Vackrabarn
    giggle skrev 2013-02-19 15:33:04 följande:
    Jag är gravid med mitt första barn och fick sätta cerclage för 2 veckor sedan pga att min tapp krympt från 30mm till 22mm på 2 veckor. Jag gick in i vecka 19 idag. Har du haft cerclage under dina graviditeter? Jag är heltidssjukskriven en månad till som det ser ut just nu och ligger mest hela tiden. Mitt liv är lite lätt understimulerat för tillfället ;)
    Grattis till graviditeten först o främst!! Vad roligt.

Vet de varför din livmodertapp krympt`? Har du haft massa sammandragningar eller?
    Jobbigt att det sker så tidigt i ditt fall, vad har läkarna sagt då? Tror du får räkna med att inte kunna jobba alls något mer....

Jag har aldrig haft cerklage.. Mina sammandragningar har börjat i v.25+ de flesta ggrna så då har jag fått Bricanyl o varit tvungen att ligga o vila i veckor...

Nu har det ju kommit något nytt medel som kan stärka livmodertappen som jag har funderat på att pröva....

jag är i v.17, går in i v.18 på fredag....

• giggle

Jag opererade bort cellförändringar för 6 år sen och tog bort en ganska ordentlig bit av tappen. Det gör troligen att min livmodertapp är försvagad.
    Jag kan inte påstå att jag känt av några sammandragningar direkt men däremot massa stickningar och känningar i tappen.

Jo jag räknar med att det inte blir en så aktiv graviditet detta och det sörjer jag faktiskt. Men det viktiga är ju bara att jag förhoppningsvis får min bebis.

Jag har fått progesteronvagiatorer, är det dem du tänker på?

Är du sjukskriven nu? Hur ofta går du på kontroller?

• Vackrabarn
    giggle skrev 2013-02-19 15:57:51 följande:
    Jag opererade bort cellförändringar för 6 år sen och tog bort en ganska ordentlig bit av tappen. Det gör troligen att min livmodertapp är försvagad.
    Jag kan inte påstå att jag känt av några sammandragningar direkt men däremot massa stickningar och känningar i tappen.

Jo jag räknar med att det inte blir en så aktiv graviditet detta och det sörjer jag faktiskt. Men det viktiga är ju bara att jag förhoppningsvis får min bebis.

Jag har fått progesteronvagiatorer, är det dem du tänker på?

Är du sjukskriven nu? Hur ofta går du på kontroller?
    Aha okej... Jo kanske är därför. Är det bra nu? Med cellförändringarna inga förändringar?!

Ja du har så rätt, att få sin bebis är viktigast o att man går prick 40veckor...

Progesteronvagiatorer... jag tror det kan vara dem... men de hade ett annat namn när jag blev tipsad om dem.. men det finns kanske olika?

Jag är inte sjukskriven ännu men jag kommer bli längre fram.. Jobbar inom vården där det är endel stress o tunga lyft o med min historia så kommer jag nog som sagt bli det... Men när vet jag inte, men jag kommer nog önska att det blir efter fulla 23veckor... 

Jag ska tacka nej till massa kontroller då jag med de andra barnen gjort en kontroll varannan vecka efter v.23.. tror livmodertappen sköter sig bättre om den inte blir "rörd" för ofta..
    OM nu inte det skulle vara något som skiljer sig från alla de andra graviditeterna dvs, då får jag se om undersökningarna kanske måste ske regelbundet ändå...

• Vackrabarn

*puffar på lite*

Några fler svaga livmodertappar här? 

• jmynt

Jag smyger mig in här jag med. Jag är i v.19 och har idag fått veta att jag har svagt bäcken, Detta har under mina tidigare graviditeter gjort att jag tidigt fått en påvärkan på livmodertappen, den här gången har jag haft tur och än så länge har jag en tapp på 45mm. Tror aldrig att min tapp har varit så lång vid nån undersökning tidigare, så jag är ändå förhoppningsfull att jag ska klara mig utan alla extra kontroller denna gång. Jag har iofs en del extra kontroller pga min medicin men man är ju glad om man slipper dessa ul varannan vecka...

• Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-02-20 18:02:16 följande:
    Jag smyger mig in här jag med. Jag är i v.19 och har idag fått veta att jag har svagt bäcken, Detta har under mina tidigare graviditeter gjort att jag tidigt fått en påvärkan på livmodertappen, den här gången har jag haft tur och än så länge har jag en tapp på 45mm. Tror aldrig att min tapp har varit så lång vid nån undersökning tidigare, så jag är ändå förhoppningsfull att jag ska klara mig utan alla extra kontroller denna gång. Jag har iofs en del extra kontroller pga min medicin men man är ju glad om man slipper dessa ul varannan vecka...
    Hej, Välkommen till den här tråden =) 

Svagt bäcken, har du problem med foglossning då oxå?

Underbart att din tapp är lång,har de pratat om ev medel du kan föra in för att stärka livmodertappen OM den skulle bli påverkad?

Vad äter du för medicin då? om man får fråga

Jag var själv inne på akuten o mätte min tapp natten till igår.. Åkte dock in pga tryck nedåt och spänning i magen men de gjorde grundlig koll på tappen oxå..Den var även den lång o fin 
  • jmynt

Än så länge har de inte pratat om nåt sånt. Jag äter Lithium och Voxra. Den första är mot bipolär sjukdom och den andra mor depression som hör ihop med min bipoläritet. Jag hoppas på att kunna gå tiden ut den här gången eller kanske till o med få gå över någon dag ;) På onsdag ska vi på rul och då kommer en läkare att kolla över alla barnets organ och så. Känns lite nervöst efter som lithium kan ge hjärt o kärl missbildningar, risken är bara 1% högre än normalt, men det känns ändå lite oroligt innan man vet.

• Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-02-24 10:01:08 följande:
    Än så länge har de inte pratat om nåt sånt. Jag äter Lithium och Voxra. Den första är mot bipolär sjukdom och den andra mor depression som hör ihop med min bipoläritet. Jag hoppas på att kunna gå tiden ut den här gången eller kanske till o med få gå över någon dag ;) På onsdag ska vi på rul och då kommer en läkare att kolla över alla barnets organ och så. Känns lite nervöst efter som lithium kan ge hjärt o kärl missbildningar, risken är bara 1% högre än normalt, men det känns ändå lite oroligt innan man vet.
    Oj, det låter som du har det jobbigt inte bara med skör livmodertapp..

Men vad skönt att få gå på UL o se barnet, du ska se att det går bra!!
    klart man är lite orolig. Jag är lite nervös inför mitt RUL som är om 1,5vecka. 

Du ska se att du kommer kunna gå ganska långt i graviditeten, det finns så mycket bra medicin som gör livmodertappen fastare o starkare. 

Har du fler barn? Prematur ?

• jmynt

Jag har en dotter som är född precis på gränsen till prematur men hon var på väg första gången i v.28 och i v.32 blev jag inlagd en vecka med strickt sängläge och värkavstannande dropp. Sen har jag en son med, när vi var i v.16 med honom så hade jag haft mycket regelbundna sd så vi komma in på en koll, tappen var då bara 25mm och läkaren sa att vi skulle förbereda oss på att det inte skulle gå vägen denna gången. Men skam den som ger sig, vi var på koll ca varannan vecka och så fick jag bricanyl, tappen varierade mellan 11mm  och 30mm men från ca v.30 var jag öppen 1 cm men inte enda in. Han kom till slut 9 dagar före bf och då fick han lite hjälp på traven. Jag hade haft pinverkar i över ett dygn och vägrade åka hem innan de hade plockat ut honom, så då tog de hål på hinnorna :) Så nu hoppas vi att allt ska gå bra och utan allt för många resor till förlossningen, men de senaste dagarna har jag märkt att jag inte kan var uppe o röra på mig så mycket. Igår var jag o gubben o badade och hela kvällen igår och hela natten och en bra stund nu på morgonen har jag haft massa sd. så idag ska jag bara vila. så gott det går med en 3,5 åring och 2,5 åring ;)

Svar på tråden Vi med sköra livmodertappar, BF 2013