• FrökenW

Hjärnskakning bebis, +liten spya...

Min lille 10-mån har lärt sig ställa sig upp mot möbler precis... Givetvis var olyckan framme och kan halkade och slog i väggen med ovansida huvudet.. Grät direkt, men tröstades på någon knapp minut. Efter tänkte jag att han skulle få en majskrok, han älskar det och blir alltid superglad. Väl uppäten, la han sig på mage och skulle krypa iväg.. Då kom majskroken upp, med andra ord, en kräkning stor som en 5krona. Ringde direkt 1177, tänkte ju hjärnskakning.. Hon sa att det ska kräkas betydligt mer och han ska vara omtöcknad om det ska klassas som en hjärnskakning.. Han har varit precis som vanligt de 2,5 h efter det skedde. Krupit, skrattat, ätit. Bulan på huvet är det enda som skvallrar om vad som inträffat. Men!!nojjig som jag är kan jag ändå inte kan släppa detta.. Så jag frågar er familjelivare Vad har sjukvården sagt till er ang kräkningar o hjärnskakning?

• Svar på tråden Hjärnskakning bebis, +liten spya...
  • cosinus

De barn jag vet om som fått hjärnskakning inkl mitt eget har varit klart påverkade även på andra sätt. Minnesförlust (svårt att säga på en så liten), allmänt sega, rejält ont o s v.

Min son började inte kräkas föränn 4 dagar efter sin smäll men då mådde han apdåligt. Kräktes för minsta ljud och lägesförflyttning men då slog han i huvudet betydligt värre än din son.

Som bebisar har de ramlat på huvudet hur ofta som helst utan att det hänt något och eftersom mina ungar varit riktiga kräkbebisar även i den åldern har jag aldrig ens tänkt på kräket för det hade liksom kommit oavsett :)

• FrökenW

Ringde precis 1177 igen, jag är nog välkänd där nu. Även den sköterskan sa som du sa, det märks på tillståndet och mer kräkningar. Känner mig lite lugnare. Men googla symptom o sjukdomar borde vara dödsstraff på, jag lär mig aldrig.

• cosinus

Kan ju tillägga att när mina ungar slagit i huvudet och jag tänkt att "oj, det där var en rejäl smäll, det skulle kunnat bli en hjärnskakning" men de ändå verkat helt normala då har jag varit och petat i dem lite när de sovit för att se att de reagerar. Det brukar vara det rådet man får vid lindriga hjärnskakningar att väcka under natten så att man ser att de inte blir okontaktbara.

• FrökenW
    cosinus skrev 2013-02-19 20:22:13 följande:
    Kan ju tillägga att när mina ungar slagit i huvudet och jag tänkt att "oj, det där var en rejäl smäll, det skulle kunnat bli en hjärnskakning" men de ändå verkat helt normala då har jag varit och petat i dem lite när de sovit för att se att de reagerar. Det brukar vara det rådet man får vid lindriga hjärnskakningar att väcka under natten så att man ser att de inte blir okontaktbara.

Ok, va bra att du skrev så. För han har redan vaknat en gång av sig själv när vi lade han för natten för en timme sen. Så det är ett gott tecken antar jag
  • FrökenW

Någon mer med erfarenhet från verkliga livet med kräkningar o hjärnskakning?

• happy in hell

Det jag har lärt mig (av en akutsjuksköterska) är att om barnet skriker/gråter omedelbart efter att de slagit sig är det ingen akut fara. Naturligtvis ska man ha lite koll på ett barn som slagit sig rejält. Men det där med skrikandet är en ganska bra tumregel. Vår dotter fick hjärnskakning när hon var två rå. Hon ramlade och slog bakhuvudet i trottoaren. Precis efter fallet svimmade hon av i några sekunder. 

• Brumma

Sonen lärde sig plötsligt rulla... Utan att vi märkte - o rullade självklart ur sängen...
    Kände mig som världens sämsta mamma..
    Då var han precis fyra månader har jag för mig och när jag ringde 1177 sa sköterskan att under fyra månader skall man alltid åka in om barnet slår sig hårt i huvudet.
    Över det brukar det inte vara ngn fara - de klarar ganska mycket.

Utöver det sa både hon och läkaren (vi åkte in för säkerhets skull) att det inte är ngn fara så länge barnet inte varit avsvimmat.
    Alltså om barnet skriker DIREKT skall det inte kunna vara hjärnskakning då hjärnskakning i sig betyder att hjärnan kommer i rörelse vilket orsakar avsvimning eller minnesförlust. Enligt läkaren är avsvimning det vanligaste vad gäller småbarn.
    Vår son var helt klar men vi fick ändå rådet att väcka honom en gång i timmen under natten ( hjärnskakning kan visa sig senare under närmsta dygnet) för att se om han var kontaktbar.
    Här finns ganska bra info:
    m.vardguiden.se/c.jsp

• mandelblomma

nja inte troligt. Har han skrikit direkt och inte varit avsvimmad så är det per definition inte en hjärnskakning.
    barn slår i huvudet ganska mycket under tiden de lär sig gå och det kommer nog bli mer vurpor, men de klarar rätt mycket.

Svar på tråden Hjärnskakning bebis, +liten spya...