• elintjejen

Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!

Finns du där? Du som kanske upplevt det jag och min man går igenom? Eller är du som jag mitt uppe i det? I höstas fick vi svar från doktorn. Vi kommer aldrig kunna få biplogiska barn tillsammans. Världen o drömmarna rasade samman. Fantasier om plugg, hitta drömmannen, gifta sig, jobb o barn fick ett tråkigt avslut. Trots att allt annat gick som tänkt. Min bästa vän har sakta glidit från mig. Hon är partybrud o letar kärlek på sitt håll. Jag brottas med känslor av obeskrivlig sorg, hjälplöshet och ensamhet. Jag har vänner omkring mig. Men de känns som nåt förändrats. Ingen kan hjälpa till o de värkee i bröstet då de hör av sig mer sällan. Jag har alltid varot social o det är därför jag nu är här. Vill desperat få utlopp för det jag känner. Kansle till och med får höra att det är ok att må dåligt ubland... Vi ska gå adoptionsutbildning i vår. Jag arbetar som förskollärare. Kul men tufft nu... Hör gärna av dig! Bor du i småland är det kul förståss. Men jah vill att alla som vill ska känna sig välkomna att ta kontakt. Kanske vi kan stötta varandra. Passar på att de om ursäkt för stavning. Min mobil tycker inte att denna sida äe mobilvänlig. ;) Mvh E.

• Svar på tråden Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!
  • Hennah
    I longing for you skrev 2013-10-11 21:26:18 följande:
    Jag ska alltså flytta, någon gång förhoppningsvis i nästa år. Men borde jag vänta med att påbörja hemutredning tänker då framförallt på hembesöket) tills jag flyttat eller kan jag bo kvar här i min 2:a och kanske flytta efter att barnet är hemma. 
    Läraren på vår föräldrakurs hade själv jobbat med medgivandeutredningar. Hon sa att hon inte förväntade sig att de sökande, skulle bo typ i en barnsäkrad tvårumsvilla i väntan på barn, för det kan ju ta ganska lång tid innan allt är klart och barnet anländer. Hon ville bara att man skulle tänka över sin bostadssituation och ha en plan för framtiden. 
    Hon berättade dessutom om ett par som bodde i en 2:a när hon utredde dem. Hon hade frågat dem hur de tänkte med plats för barnet, vilket de tolkat som att de bodde för trångt. De hade så fort de kunde bytt till en större dyrare lägenhet. Sedan tog det några år i olika köer innan de fick ett barn. De pengarna de betalade mer i hyra för den stora lägenheten motsvarade ungefär vad en hela deras adoptionsprocess hade kostat.
  • I longing for you

Hennah och linte men då gör jag så, jag bor så himla billigt att jag skulle kunna spara 25% utav min lön, vilket blir rätt mycket. Jag får helt enkelt förklara hur jag tänkt, och jag skulle nästan kunna säga att jag bor i en 2,5, då jag har sovkolv i vardagsrummet (där jag sover, vet inte om det är tänkt att ha som arbetsrum egentligen) Så nog finns det rum även för ett barn i min 2:a. Men vill ändå någon gång flytta till större :) Tack för svar :) 

• Snöflinga

Hej på er!
    Här var det tyst...

Vi var på vårt första möte med familjerätten idag. Det kändes helt ok. De lyckades dock få mig nervös inför djupintervjun vilket jag inte varit tidigare. Tydligen ska en psykolog sedan granska intervjun och analysera svaren. Läskigt! Tänk om de kommer på något skumt!
    Någon som gjort djupintervjun som vill berätta lite....

Och så blev jag besviken på hur länge de trodde att utredningen skulle ta. Jag hade hoppats på februari, men de trodde juni!!! Det är ju huuuur länge som helst dit! Nå, jag hoppas att de bara ville gardera sig och att det går fortare i verkligheten. Jag vill inte vänta mer nu!

• fabbemam

Hej!
    En utredning ska ske SKYNDSAMT oktober till Juni räknar inte jag som skyndsamt. JAg rekomenderar er att be att få boka in SAMTLIGA träffar redan näösta gång vi ses och även ett par reservmöten i fall någon skulle bli sjuk eller behöva boka av av annan anledning. De möten som eventuellt bokas utan att ni behöver använda dem kan ju utredaren använda som skrivtid!

• Snöflinga

Ok, tack för det! Jag tycker också att det var länge!
    Ok, till mars, det hade varit 6 månader (också ganska länge) men ok.
    Vi har bokat in hembesök och djupintervju i november. Vad är det mer för träffar som ska vara?

Jag ska försöka stå på mig när vi ses igen om två veckor. Jag sade redan idag att jag tyckte att det var väldigt länge, men inte mer än så. Någonstans har jag läst att inom sex månader anses vara ok? Finns det skrivet någonstans.

I denna kommun är det inte adoptionsutredningar så ofta, så jag antar att allt tar lite längre tid då eftersom utredarna inte har rutinen inne så att säga...

*suck*

• Juliflickan

Snöflinga: hoppas du kan påverka tiden! Låter oerhört långt att hålla på till juni!!
    Vi ska in på vårt andra besök nästa vecka och beräknas vara klara januari-februari. Börjar redan förbereda våra papper till landet nu, allt man gör nu är ju bara skönt att slippa sen. Blir ju så mycket ändå som ska fixas. Så tacksamt med bloggar där man får bra tips på hur man ska gå tillväga!

• I longing for you

Ni som skriver här har ni bloggar? :) Tycker det är så kul att följa nämligen :) Ni kan gärna PM:a om ni inte vill ge ut bloggadressen (:

• fabbemam
    Snöflinga skrev 2013-10-24 20:48:29 följande:
    Ok, tack för det! Jag tycker också att det var länge!
    Ok, till mars, det hade varit 6 månader (också ganska länge) men ok.
    Vi har bokat in hembesök och djupintervju i november. Vad är det mer för träffar som ska vara?

Jag ska försöka stå på mig när vi ses igen om två veckor. Jag sade redan idag att jag tyckte att det var väldigt länge, men inte mer än så. Någonstans har jag läst att inom sex månader anses vara ok? Finns det skrivet någonstans.

I denna kommun är det inte adoptionsutredningar så ofta, så jag antar att allt tar lite längre tid då eftersom utredarna inte har rutinen inne så att säga...

*suck*
    Det är väldigt olika hur många och hur långa träffar man har. FRÅGA hur många träffar de vill ha när ni ses nästa gång! Kolla här:
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-8
    I denna länk kan du beställa utredarnas handbok, den gav i alla fall mig en förståelse för utredningen:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008-101-5

Detta med skyndsamt hittar jag inte i vilken lag det står men ring adoptionsorganisationerna och fråga, de borde veta...

• linte

snöflinga: Håller med om att det vore bra att försöka boka in alla möten direkt. Vi försökte dock detta med vår kommun men de vägrade. Våra utredare var ju dock inte särskilt tillmötesgående över huvud taget. Kan säkert gå bättre för er.

Vår utredning tog ganska exakt ett halvår vilket väl inte var superlänge men längre än nödvändigt enligt oss. Det som tog riktigt lång tid var att få börja kursen så detta gjorde att det tog 1,5 år för oss från att vi kontaktade kommunen till att vi fick medgivandet.

Svar på tråden Söker likasinnade som drömmer om barn via adoption, som dessutom är pratsugna!