Virka en puff med trikågarn?!
Tänkte ge mig på att virka en puff till lilltjejens rum. Men kan någon hjälpa mig med någon bra hemsida att köpa trikågarn och gärna tips på bra beskrivning hur man gör! Vad fyller man puffen med sen när den är klar?
Tänkte ge mig på att virka en puff till lilltjejens rum. Men kan någon hjälpa mig med någon bra hemsida att köpa trikågarn och gärna tips på bra beskrivning hur man gör! Vad fyller man puffen med sen när den är klar?
jag använder mig av eller drops som den även heter du får googla den
Det finns ett trikågarn som heter hooked zpagetti som finns i de flesta garnaffärer, även på panduro men då är det mindre på varje nystan. Googla så får du upp flera butiker som säljer det. Ett tips är att kolla in hos de som säljer mattrasor som ofta också har trikåtrasor! mattseppo.se t.ex säljer trikåtrasor i lösvikt. Till en puff tror jag inte det går åt mer än kanske 2-3 nystan beroende på hur stor man vill göra och dom kostar ca. 100-lappen styck i garnaffären. Själv hade jag två påslakan i trikå som var slitna som jag klippte trasor av.
Mönster finns det olika, vissa stickar och andra virkar, jag gjorde en i present efter det här mönstret:
www.alltihemmet.se/Artiklar/Lat-fingrna-jobba/
(scrolla ner till golvkudden) fast jag ändrade lite och virkade runt, runt som det passade, sedan gjorde jag en rät bit som jag satte ihop bitarna med så det blev lite höjd på kudden.
Det finns stickade kuddar också:
greitzan.blogspot.se/2012/09/sticka-en-sittpuff.html
Jag fyllde min med en gammal begagnad saccosäck som jag köpte på myrorna, billigare än vadd blev det
Men man kan väl fylla med vad som helst, ett gammalt täcke, kuddar, trasor mm.
Gamla t-shirts som man klipper är kul att virka av.
men bara måste klargöra en sak alltså trikå är inte ett speciellt garn utan det betyder att tyget är stickat på ett speciellt sätt så att det blir trikåtyg så iallafall så var det så när jag gick min textilutbildning för ca 15 år sedan (kan ju ha ändrats nu. Är du ute efter trikåefekten så rekomenderar jag dig att köpa trikåtyg å sy istället.
Jag trodde trikågarn var sånt "garn" som man kan köpa på tex panduro som är som t-shirtstyg i remsor. Alltså inte ett garn utan en mattrasa egentligen.
Garnet är ju självklart inget "spunnet garn" det är remsor av tunt jerseytyg samma som t-shirt typ.
Det kallas oftast för ribbongarn eller bandgarn och finns i både stretchmaterial, bomullstyg och remsor av sarisilke och själva idén med det är att just slippa klippa själv.
Att köpa jerseytyg och sy en puff är ju inte alls samma sak, meningen är ju att det ska vara en virkad effekt, (eller stickad för den delen) med maskor...
Hittade en kanonläcker puff på Skönare Hem:
www.4myhome.se/sh/2010/12/29/tema-ateranvanda-mobler/
och ytterligare ett inlägg:
www.4myhome.se/sh/
Kolla på:
www.garnstudio.se
Det är en jättebra sida med virk- och stickmönster!
Sorry! Det var visst www.garnstudio.com!
Jag köpte på mattseppo.se
En bråkdel av priset på Järbo