• MillaQ

Fler som försöker få barn efter 40...

Fick idag veta att jag har lågt AMH värde- har 0,53 (det skulle visst vars över 0,7?)- vilket försvårar chanserna att få barn. Tillgången på ägg var bra men det där värdet betyder att det "blir svårt". Inte så konstigt gör jag är 41 år, fyller 42 i år.. Jag har två barn 9 och 11 år och är så lycklig att jag har dem. Ändå känns det sorgligt om det nu är "försent". Jag träffade min stora kärlek (som inte är barnens far) för mindre än ett år sedan och han har inga barn. Han är yngre än jag men det har inte varit ett problem (förrän nu då :'( ...) Vi har det så bra men det skulle vara så hemskt om han inte skulle få egna barn på grund av mig... Han längtar efter egna barn men säger att han aldrig vill ha nån annan än mig även om vi inte kan få barn. Den som mår sämst av det här beskedet idag är jag.. Anledningen att vi började kolla upp detta var att jag blev med barn i november och fick missfall i nionde veckan .. Skulle gärna ha kontakt med fler som försöker få barn i den här åldern...

• Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...
  • MillaQ

Har ni försökt fler gånger Mona? Var ligger ni i processen nu? Känns det okej?

• jennaA

Fick reda på mitt Amh värde, det är 0, 6. Inte högt men min läkare var ändå positiv och trodde jag skulle få ut ägg. Har läst om en tjej här på familjeliv, hon är 45 år och blev gravid med ivf med ett amh på 0, 28. Det är ju faktiskt så att Amh värdet säger inte så mycket om kvalitén utan mer om hur många ägg det finns kvar. Men visst gnager oron i en ändå. Hade kanske varit bättre om läkarna inte fokuserade så mycket på amh värdet tycker jag, det stressar ju bara upp oss kanske helt i onödan.

• jennaA
    MillaQ skrev 2013-05-04 20:37:18 följande:
    Jo tack vi går vidare med vårt första försök men vågar inte hoppas så mycket för oddsen är ju så dåliga. Men vi tar menopursprutorna och har varit på UL (igår). Det fanns åtta blåsor, några större och några mindre. Nästa vecka ska vi se om det finns något innehåll i dem. Ett moment klart men så många andra saker som ska klaffa ... Nervpress, hur länge och hur många gånger klarar man detta, undrar jag såhär i början av resan.. Känns bra att läsa allas inlägg och känna att man inte är ensam!

MillaQ skrev 2013-05-04 20:37:18 följande:
    Jo tack vi går vidare med vårt första försök men vågar inte hoppas så mycket för oddsen är ju så dåliga. Men vi tar menopursprutorna och har varit på UL (igår). Det fanns åtta blåsor, några större och några mindre. Nästa vecka ska vi se om det finns något innehåll i dem. Ett moment klart men så många andra saker som ska klaffa ... Nervpress, hur länge och hur många gånger klarar man detta, undrar jag såhär i början av resan.. Känns bra att läsa allas inlägg och känna att man inte är ensam!

Milla du pratar om odds, har läkaren gett dig någon procent? Personligen tycker jag inte att läkare ska tala om procent och så inför ivf. Läste om en tjejhär på familjeliv, hon var 45 år när hon blev gravid och fick en son. Hennes amh var 0, 28! Jag vill bara ge dig positiva tankar och positiv kraft för det behövs i denna situationen med ivf. Jag är själv ett nervvrak men försöker tänka på läkarens ord och på att dt är inte kört! Massa styrkekramar till dig och förök att inte tänka på procentchanser.
  • MillaQ

Tack vad snäll du är Jenna, och du har såklart rätt, mdn ska inte hänga upp sig på procenter. Inte heller på AMH.. Men jag tror jag peppar ner för att bli mindre besviken. Läkaren sa 20 procent och att det motsvarar samma chanser som om vi skulle försöka på naturlig väg hemma i ett år. Då blir det tolv besvikelser tänkte jag , så lika bra att ta denna chans till en samlad satsning. Under tiden funderar jag på alternativet äggdonation för att lugna mig och tänka att det finns alternativ, att det inte behöver vara kört. För det är ju ändå fantastiskt vilka möjligheter som finns idag som inte fanns förr. Tack för styrkekramar, massor av såna tillbaks!

• Mona 567

Har försökt ett par gånger. Men mensen kommer alltid. Nu känner jag mig konstig. Mår illa och spänd mage.

• jennaA

Imorgon börjar jag med Gonal f, 300 IE. Är lite nervös hur det ska gå...

Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...