Hypokondri
Hur ska min hälsoångest kunna försvinna när det hela tiden värker någonstans i kroppen?
Jag orkar allvarligt talat inte mer. Dessa kvällar och nätter är ett helvete rent ut sagt.
Hur ska min hälsoångest kunna försvinna när det hela tiden värker någonstans i kroppen?
Jag orkar allvarligt talat inte mer. Dessa kvällar och nätter är ett helvete rent ut sagt.
Problemet är inte ATT det värker ock känns i kroppen, problemet är HUR du förhåller dig till symtomen. En hypokondriker (som även jag själv) fokuserar hela sin själ på kroppens signaler, förstorar upp dem, gör dem till något farligt och iom att hjärnan direkt signalerar FARA så förstärks symtomen.
De kroppsliga symtomen är ett sätt för ångesten att kanaliseras. Istället för att ha omkringflytande ångest så har man nåt att fokusera den på.
Man måste bryta sina tankemönster, tänka NEJ!, BORT!, SLUTA!. Inte googla, inte familjeliva, inget som gör att du kan agera ut din ångest genom att avleda den för tillfället.
Möt den!
Jag har precis samma! Tror hela tiden jag har en allvarlig sjukdom. Detta har pågått i flera år och varit värre de senaste 3 åren. När jag får symptom går jag och kollar upp det och när det inte är något är jag lugn ett tag men sedan "hittar jag på något nytt". Jag har träffat två kbt-terapeuter på vårdcentralen men dom var helt värdelösa. Ställde så konstiga frågor. Jag har funderat på en "riktig" psykolog men drar mig för det... Är inte alls deprimerad utan det är mer tankar som maler hela tiden... Jag googlar varje dag. Mest handlar det om mig själv men även om barnen...
Kram till alla som kämpar med denna hälsoångest!
Jag vet hur det känns, mitt problem var att jag var överkänslig för något jag konsumerade varje dag.
Det var koffein, fick attacker ofta.
Läkarna missade det och skicka mig till psyk som gav mig ångest dämpande mediciner.
Om du just dricker drycker innehållande koffein tycker jag att du ska testa en längre period utan.
Jag förstår dig, jag har också alltid ont någonstans. Jag går i KBT och har brottats med det här i många år nu & det är det värsta som finns.. Jag är konstant rädd & hittar alltid något nytt att oroa mig för. Det låter så lätt att inte googla, tänka på något annat, inte klämma, inte känna.. Det är verkligen en ständig onödig kamp mot sig själv som äter upp dig innifrån. Och sen dessa jäkla kroppsliga symptom på ångest som pågått länge.. Jag är alltid en sekund från att hoppa till eller gråta, har ont i magen, dålig aptit, ont i muskler och nacke, domningar svagheter i kroppen, yrsel och hjärtklappning. Jag vill säga att det beror på ångest men i mitt eget huvud blir allt detta en plankgång mot döden. Jag skulle gärna hitta någon att prata med via mail eller så, för ibland känner man sig helt ensam! Så är någon intresserad av det så hör gärna av er! förutom min ångest och hypokondri är jag rätt normal :)