• snart 4

Jamar på natten när hon löper

Jag håller på att bli galen på våran katt som väcker mig flera gånger på natten för att hon jamar under löpnings perioden. VAD SKA JAG GÖRA?? Sterilisera är inget alternativ då vi vill ha kull på henne sen. Tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden Jamar på natten när hon löper
  • Lizette80

Då finns det nog inte så mkt man kan göra åt saken, p-piller??
    Katter är ju normalt sätt nattdjur så det är ju oftast då dem jamar mest..eller då man märker av det iom att man ligger i sängen o sover..

• Kinya

Kastrering (inte sterilisering)
    Öronproppar
    Stå ut

Annars finns det inget att göra. En katt som löper låter. Så är det.

• tjockobbe

Kastrera eller lev med det. Är en vecka o sen lite uppehåll.

Min katt är inte heller kastrerad men är oftast lugn på natten. Inte alltid men finns ingenting att göra åt det.

BF 6 oktober
  • Lizette80

Men ni ska para henne, varför gör ni inte det nu?
    Det är ju inte bra för katter att springa runt o löpa hela tiden heller, kan bli till en besatthet för katterna..

• Tinzu

vad du än gör, prata inte med henne jag gör alltid det misstaget, och då fortsätter hon bara purra och jama. Alldeles just nu är hon inne för kastrering så nu kommer hon slippa det, måste ju vara jobbigt

men p-piller annars, det ska man ge i kortare perioder då det kan framkalla cancer  

• nemo1

Självklart ska du kastrera katten, sitt inte och gnäll när det finns ett mycket bra alternativ! Det finns över 100.000 hemlösa katter i Sverige så fler behövs verkligen inte. Hjälp en hemlös stackars dräktig katt istället som annars får föda ute om du så gärna vill ha "små söta kattungar" Usch vad ledsen jag blir på denna förbannade huskattsavel!!!

• Miss Blue

Jag vill inte heller sterilisera min honkatt, vill ha kattungar från henne senare. Jag ger henne bara p-piller vid löp, 2 st, i tre dagar, sedan 1, tills löpet slutar. Oftast behöver jag inte ge henne så många. Ju mindre desto bättre.

Veterinären skrev så på receptet.

• snart 4

Tråkigt att många har så taskig attityd, jag frågade bara om det fanns något jag kunde göra åt jamandet. Hon är ett år i maj och hört att hon är för liten för avel innan dess? Tack till övriga tips :)

• Miss Blue
    snart 4 skrev 2013-02-20 13:27:20 följande:
    Tråkigt att många har så taskig attityd, jag frågade bara om det fanns något jag kunde göra åt jamandet. Hon är ett år i maj och hört att hon är för liten för avel innan dess? Tack till övriga tips :)
    Ring veterinären och säg att du vill ha p-piller för att stoppa löp.
Svar på tråden Jamar på natten när hon löper